Thursday, May 12, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa:Ulasan dari Srikandi








Kali ni Srikandi nak ulas sikit pasal filem HMM yang dibikin oleh KRU Studios.KRU ni dulu penyanyi lagu rap seangkatan dengan 4U2C.Ni apa yang Srikandi kaji sendiri sebab zaman tu Srikandi kecil lagi.Tapi Srikandi ingat lagi lagu Awas dan Mengerti.Bayangkan masa lagu rock dah mula mencapai tahap leleh,tetiba ada lagu macam Mengerti tu.Tetiba keluar 'industrial remix' ditengah-tengah pop dan rock leleh.Agak gempar juga kan.

KRU ni memang kreatif.Dari konsep lagu mereka sampailah filem-filem mereka.Memang mereka ada 'international value'.Berani berbeza.Saya suka Magika.Boleh pulak buat 'hikayat Melayu' dengan kostum yang hebat.Tapi saya sedih dengan kostum HMM.Macam orang gua.Tetapi Merong walaupun dari 'orang gua' itu,dia pandai berkomunikasi banyak bahasa dan merantau dari India sampai ke Jepun (dalam filem itu).Itulah beza orang Melayu dengan kaum-kaum Austronesia lain.Laut telah menjadikan mereka begitu 'international value'.

Filem Hikayat Merong Mahawangsa diadaptasi dari sebuah manuskrip kuno bertulisan Jawi,diduga ditulis pada abad ke-16 atau ke-17.Manuskrip itu juga bertajuk Hikayat Merong Mahawangsa.Di dalam manuskrip ini terdapat gelaran-gelaran yang kita kata 'gelaran Siam' seperti Phra Ong atau Mahapudisat.Ini menimbulkan kekeliruan kadangkala,macam saya dulu memikirkan kenapa raja-raja Kedah dulu namanya berbunyi kesiam-siaman?Sebenarnya gelaran Phra Ong itu berasal dari gelaran dalam bahasa Khmer,bukan Thai.Phra berasal dari perkataan Preah.Mahapudisat berasal dari kata Sanskrit 'Maha Boddhisatva'.

Tiba-tiba ada gelaran Siam itu adalah sebab raja-raja Melayu di Segenting Kra dahulu memerintah rakyatnya yang bercampur dengan kaum-kaum Tai-Kadai dan Austroasiatic seperti Thai,Mon dan Khmer.Ada jurutulisnya dari keturunan Mon atau Tai.Ala...macam keturunan Nai yang buka blog Kedah Cyber Saiburi tu.Rakyat Mon dan Tai menggelar raja-raja Melayu dengan gelaran dalam bahasa mereka jadi jurutulis ini mengekalkan gelaran 'Siam' raja-raja Melayu.Bangsa Melayu memang unik.Belah-belah utara jumpa dengan Khmer dan Tai,maka adalah pengaruh-mempengaruhi sikit.Belah selatan jumpa dengan Jawa dan Bugis.Belah-belah Terengganu,Kelantan jumpa dengan orang Cham dan Tai.Melayu Borneo jumpa dengan orang Dayak dan Sulu.Jadi dunia Melayu ni luas.




Saya tertarik dengan gaya pakaian raja Muzaffar Syah yang muncul pada babak awal dan akhir filem.Yup,inilah gaya kostum raja-raja Melayu Segenting Kra dan Indochina pada zaman purba.Masalahnya hari ini orang Melayu didoktrinkan dengan kostum era Kesultanan Melaka.Nampak pelik sikit,dituduhnya  dari Siamlah itulah inilah,padahal ahli sejarah tahu budaya Melayu Segenting Kra dan Khmer yang mempengaruhi budaya Siam/Thai.Mahkota berkerawang seperti yang dilihat dalam filem ini memang gaya khas raja-raja Melayu Indochina.

Bagi saya filem ini bagus sebagai permulaan.Adegan pertempurannya bolehlah...beratus kali lebih baik daripada filem Lembing Awang Pulang Ke Dayang...maaflah,filem yang memang mengarut.Cuma tentera lanun lekeh sangat dan nampak macam sedikit sedangkan kata Kamawas 'beribu pahlawan'.Buatla CGI sikit 'duplicate' banyak-banyak jadi seolah-olah beribu-ribu tentera lanun.

Sebenarnya Merong Mahawangsa bukanlah pemuda gelandangan yang berlayar tanpa haluan.Merong berkhidmat dengan Maharaja Rom dan dia sendiri adalah raja di salah sebuah tempat di Tanah Melayu (Kedah la kat mana lagi).Saya sudah nyatakan bahawa 'Rom' dalam hikayat-hikayat Melayu bukanlah semata-mata Empayar Rom itu,kemungkinan Yunani (Greece) atau Parsi.Semua bangsa-bangsa Rom,Yunani dan Parsi dikenal oleh bangsa Melayu pada zaman purba sebagai 'Rom'.Bukti hubungan bangsa Melayu dengan empayar Rom pun memang ada,sebab di tapak arkeologi pelabuhan Champa dan Funan telah ditemui artifak dari empayar Rom,duit logam dan tembikar.

Saya percaya,Merong adalah berketurunan Mon-Malayu dan beliau ada kaitan dengan keturunan dinasti Ketomala dalam riwayat Khmer.'Keto' bermaksud 'Keta' iaitu Kedah pada hari ini manakala 'Mala' adalah nama purba bangsa Melayu.Oleh kerana beliau mahir dalam pelayaran maka saya berpendapat salah seorang raja Parsi atau Hellenistik (merangkumi kawasan utara India hingga ke Parsi,tinggalan empayar Alexander The Great) telah mengupah beliau menjadi panglima angkatan laut.

Merong adalah orang Melayu.Ini kerana orang Mon,Khmer dan Tai adalah bangsa-bangsa agraria (pertanian).Orang Melayu adalah rumpun Austronesia dan merupakan bangsa maritim (kelautan).Orang Melayu telah mula berlayar ke seluruh dunia sejak awal abad pertama masehi lagi.Saya suka dengan gambaran tentang Merong dalam filem ini yang menunjukkan Merong biasa berlayar sehingga ke Rom,India sampai ke Nagasaki!

Bukti paling sahih orang Melayu ahli pelayaran adalah ukiran kapal di candi Borobudur.Kapal ini mempunyai 'outrigger' yang merupakan ciri-ciri kapal dan perahu suku-suku Malayo-Polinesia.'Outrigger' ini berfungsi sebagai pengimbang.Hikayat-hikayat Tai,Khmer dan Mon tiada mengenai laut dan pelayaran,namun hikayat Melayu tidak sah kalau tidak menyebut tentang kapal dan laut.

Apa pun saya beri 4/5 untuk filem ini.1/5 kurang sebab kostum penduduk Golden Chersonese macam orang gua.Padahal masa abad ke-2 Masehi (ini kenyataan KRU) Funan,Gangga Nagara dan Champa sudah berdagang emas ke Rom dan Parsi.




~Srikandi

Monday, February 7, 2011

Hikayat Naruto 2


Hikayat Naruto 2







Ok,kita berhibur lagi dengan hikayat Naruto oleh Asreesulu.Kali ini beliau cuba untuk merendahkan sejarah Melayu dari segi bahasa.Modal yang digunakan tetap sama,MENAFSIRKAN BAHASA DAN TEMPAT-TEMPAT MENGIKUT PANDANGAN/LOGHAT KAUM SENDIRI.Padahal kita tahu bahawa kaum Tausug lahir dari asimilasi pribumi Kepulauan Sulu dengan orang-orang Melayu.Islam dibawa ke Jolo pun daripada Orang Melayu keturunan Arab-Johor.Jadi sudah pasti bahasanya dicedok dari BAHASA MELAYU sebagai lingua franca Asia Tenggara dan bahasa standard perhubungan dan perdagangan kaum-kaum Austronesia.Tetapi Asreesulu berdegil mengatakan bahasa Melayu berasal dari bahasa Tausug.Apakah Tausug?Ramai yang tidak kenal Tausug ini.Emperor China pun tidak kenal nama ini.Tetapi nama 'Mo-lo-yu' memang ada dalam rekod Emperor China.Portugis dan Belanda pun kenal nama 'Malayo'.Namun catatan Portugis yang dibangga-banggakan oleh Asreesulu yang kononnya menceritakan tentang Tausug TIADA PUN MENYEBUT 'TAUSUG'.Yang ada ialah Visayas,Luzon,Lucoes atau Malayos.Kita kena faham,bahawa etnik-etnik Filipina juga berbagai-bagai dan Tausug adalah salah satu daripada sekian banyak suku-suku Filipina.Bukan semua etnik-etnik ini namanya Tausug.Kaum Ati,Kepampangan,Pengasinan,Visaya dan lain-lain bukanlah Tausug.Bahasa Tagalog bukanlah bahasa Tausug.Lain syeikh...Asreesulu boleh kencing budak-budak sekolah dan mereka yang buta sejarah tetapi bukan SAYA dan mereka yang faham sejarah Filipina.Nama Tausug itu sendiri hanya muncul sekitar abad ke-20 sahaja.Asreesulu jadi bangga sebab ada Kesultanan Sulu,itu sahajalah modalnya.Itu sahajalah kerajaan kaum Tausug yang ada.Jadi memang tidak padanlah nak banding dengan sejarah pengurusan orang Melayu.Orang Melayu bina berpuluh-puluh negarakota (city-states) yang pada hari ini menjadi negeri-negeri Melayu dan kerajaan-kerajaan bersifat empayar seperti Sriwijaya,Melaka dan Johor-Riau.


Peminat sejarah Melayu,anda boleh belajar bagaimana untuk menepis hujah-hujah 'nyamuk' yang cuba mahu menacapkan muncungnya pada kulit gajah atau seluar jeans jenama Levi's.Anda tak perlu pening.Hujah beliau akan patah sendiri atas 'point of view'nya yang berdiam diri di dalam tempurung dongeng Nabi Adam a.s turun di Jolo.Sebab itu saya mahu bertanya Asreesulu,bagaimana pula Nabi Adam mahu bertemu Siti Hawa di Padang Arafah?Naik kapal?Ya?Naik UFO?

:D


Cuba untuk menyerang sejarah Melayu bersenjatakan teori bahasa?Memang silaplah,kawan...

Dalam link ini=http://tausug-global.blogspot.com/2011/02/keagungan-kepincangan-dunia-melayu.html,Asreesulu cuba untuk 'downgrade' bahasa Melayu.Mula-mula beliau mengaku tanpa Malayu,Sulu tidak akan menjadi seperti hari ini (mungkin masih berburu dihutan-hutan atau menyerang kapal-kapal seperti yang terjadi di Somalia),namun selepas itu cuba-cuba untuk mencucuk kulit gajah sejarah Melayu dengan menggunakan lalang.Hai...nak jugak...

Macam biasa,kita petik...jangan tak petik:

"Inilah kepincangan yang melanda Melayu yang kehilangan punca. Dengan mengklasifikasikan bahasa Melayu lama yang ditulis dalam tulisan Sanskrit yang juga bernada Sanskrit itu sebagai BAHASA MELAYU PURBA (bahasa kitab kuning dipanggil Bahasa Klasik dan bahasa Melayu hari ini sebagai bahasa moden) maka apa pula istilah bahasa Melayu sebelum muncul Bahasa Melayu Purba? Ini memerlukan kerja keras secara bersepadu mengkaji dari mana asal bahasa itu diambil. Kajian linguistik bukan sahaja pada Sistem Numeral (angka) tetapi perlu mengkaji adat budaya, sifat dan sikap sesuatu bangsa. Sebagai contoh Prof. Nik Safiah Karim walau pun beliau seorang Melayu Kelantan namun telah berjaya menyenaraikan bahasa dan pengucapan Bahasa Sulug dengan tepat malah lebih tepat berbanding sebutan Sulug sendiri. Jurnal linguistik beliau telah berjaya membuka minda dan menambah pengetahuan kami terhadap bahasa Sulug tidak lama dulu"

Ulasan:

Apa pula istilah bahasa Melayu sebelum muncul Bahasa Melayu Purba?Bahasa Melayu Proto,Bahasa Melayu Kuno,Bahasa Melayu Pra-Purba,Bahasa Melayu Awal bla...bla...senarai akan berterusan.Pilih saja nak yang mana.

Itu hanya istilah ahli linguistik sahaja berdasarkan bukti bertulis.Apabila dikumpulkan bukti bertulis seperti prasasti dan manuskrip maka boleh diketahui perubahan-perubahan dari segi gaya bahasa dan istilah.Istilah sahaja syeikh...yang PASTI BUKAN BAHASA TAUSUG yang hanya muncul sekitar abad ke-15.Manuskrip pun tiada,prasasti lagi tiada.Lepas itu curi tulisan orang Visaya pula tempel label tulisan Tausug.Ambil istilah tulisan Bugis 'Lontara' dan gabung dengan 'Sug' jadi Luntarsug.Asreesulu dan Neldy Jolo pun 'mencipta' tulisan baru hasil rompakan tulisan kaum-kaum Visayan,Kapampangan dan lainnya.Saya kadang-kadang kesian dengan mereka ini.Pada sesetengah bahagian,Asreesulu mengaku kekurangan kaumnya dari segi tamadun dan kemajuan dan mengaku lemah berbanding tamadun Melayu,namun selepas itu,bila naik syok menulis secara tiba-tiba jadi 'gila' mendakwa itu dan ini.Dari kaum yang banyak menumpang budaya dan sejarah kaum lain bertukar menjadi 'super race' pula.

Usaha menyenaraikan istilah bahasa Sulug pun orang Melayu yang tolong.Kemudian tiba-tiba kata bahasa Melayu berasal dari Sulug.Betul-betul seperti melepaskan anjing tersepit.Sebab itu Asreesulu bangga kononnya kaumnya suka merompak kapal-kapal,melanun,bunuh orang,culik orang dan dijadikan hamba.Asreesulu bangga kaumnya memperhambakan manusia.Agaknya sebab itu kaum Tausug di'bala' Tuhan sampai terumbang-ambing sekarang.Tetapi bangsa Melayu,Tuhan makmurkan sampai hidup aman mewah pada hari ini.Orang Melayu tidak keluar dari bumi Malaysia mencari sesuap nasi dinegara orang lain,TETAPI ORANG LAIN TERHEGEH-HEGEH DATANG MALAYSIA CARI SESUAP NASI.Tiada sebab orang Melayu mahu keluar Malaysia terhegeh-hegeh cari nasi sebab buminya dilimpahi rahmat dan berkat.Orang Tausug pun terhegeh-hegeh menyempitkan bumi Sabah sampai orang Sabahan naik marah.Bila disumbat dalam Rumah Merah,disebat dan dihalau keluar...mak aii..MARAH PULA.Pergilah korek EMAS SULU yang katanya sampai kiamat tak habis tu.Cakap berdegar-degar tapi habuk pun tarak.

Petikan seterusnya,ialah bermulalah modal yang asyik digunakan,iaitu mendakwa ISTILAH-ISTILAH MELAYU BERASAL DARI BAHASA SULUG,padahal bahasa Suluglah yang mencedok bahasa Melayu dan disesuaikan mengikut lidah Tausug.Sejarah bahasa Melayu lebih tua dari Tausug.Orang Sepanyol nak berbincang dengan ketua-ketua tempatan di Luzon,Visaya dan Mindanao terpaksa mengambil orang Melayu sebagai orang tengah.KENAPA?SEBAB HANYA BAHASA MELAYU YANG MAMPU DIFAHAMI OLEH SUKU-SUKU KAUM FILIPINA TERMASUK TAUSUG.Kenapa tak gunakan orang Tausug sebagai perantaraan?Kononnya bahasa Sulug adalah bahasa asal-usul Kepulauan Filipina malah asal-usul bahasa manusia termasuk Nabi Adam.Siapa nak gunakan bahasa Sulug?Kalau gunakan bahasa Sulug,Sultan Sulaiman,raja Luzon pun tak faham.Lapu-Lapu pun tak faham (Lapu-lapu didakwa orang Tausug).Jadi orang Eropah terpaksa gunakan orang Melayu sebagai perantara kerana BAHASA MELAYU ADALAH INDUK BAHASA SUKU-SUKU AUSTRONESIA DAN LINGUA FRANCA.

Hang Tuah pun didakwa dari Tausug dan perkataan 'Hari' pun dari Tausug.Tiba-tiba terselit hasil kajian saya tentang Hari/Heru.Sungguh memalukan.Rompak kajian saya kemudian diselewengkan.

Saya begitu hairan mengapa Asreesulu begitu memandang hina pada Orang Laut dan Bajau.Selepas sering buat kenyataan bahawa orang Melayu berasal dari Bajau dan Orang Laut.Padahal kaum-kaum itu memang mengadaptasi bahasa dan budaya Melayu sama seperti orang Tausug.

Saya cabar sekali lagi,tunjukkan prasasti atau manuskrip yang menggunakan tulisan Luntarsug atau berbahasa Sulug.Orang Bugis yang dihina oleh Asreesulu pun punya La Galigo,takkan bangsa 'super race' macam Tausug tidak ada manuskrip langsung.Pelik.

Kononnya Tausug kaum yang 'berbangsa' atau 'bangsawan'.Kaum yang punya tamadun mesti ada bukti bertulis.Kalau tidak mengaku sajalah,awak menumpang sejarah Melayu dan puak-puak Visaya.


(Kandungan artikel ini bukan bertujuan menjatuhkan imej kaum Tausug.Bagi orang Melayu,orang Tausug adalah sebahagian rumpun Melayu Nusantara dan saudara SeIslam.Artikel ini lebih untuk menyentuh tulisan Asreesulu yang gemar menghina kaum-kaum nusantara lain)


~Srikandi.

Tuesday, February 1, 2011

Berani Kerana Benar


Berani Kerana Benar...'khutbah' sejarah oleh Srikandi.





Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan...alang-alang mandi biar basah.

Berani kerana benar!

Apa maksud berani kerana benar?Berani kerana benar membawa maksud TIDAK TAKUT DIKRITIK,TIDAK BERSEMBUNYI BILA DIHENTAM BERTALU-TALU,BERDEPAN DENGAN SEGALA CABARAN DAN HALANGAN SERTA TIDAK BERDOLAK-DALIK.

Dalam konteks blog-blog sejarah bagaimana?Ok,berdasarkan definisi di atas berani kerana benar dalam penulisan blog sejarah bermaksud TIDAK MEMADAM KOMEN-KOMEN SESUKA HATI,SIARKAN SEMUA KOMEN SAMA RATA,BERANI MENJAWAB KRITIKAN,BERANI BETULKAN KESALAHAN DAN JANGAN SALAHKAN ORANG LAIN BILA TIDAK DAPAT JAWAB KRITIKAN.

Saya sentuh tentang ini kerana,saya memerhatikan ramai orang yang cuba menulis sejarah Malaysia berdasarkan akal fikiran mereka sendiri tidak mampu bersikap BERANI KERANA BENAR.Mereka sebaliknya bersikap seperti SIPUT KHINZIR.

:D

Ciri-ciri penulis sejarah yang PENGECUT:

1-Komen-komen dighaibkan.
2-Ruangan komen tidak dibuka,anda hanya boleh baca sahaja,komen tak boleh...puji pun tak boleh apatah lagi kritik dan hentam artikel.
3-Siarkan komen-komen yang memuji sahaja.
4-Siarkan komen-komen kroni atau kipas-susah-mati sahaja.
5-Jawab kritikan dengan makihamun,tidak tahu sebab apa...tiba-tiba sahaja 'temper' semacam.
6-Berdolak-dalik,lepas itu salahkan orang lain.
7-Komen yang kritik disiarkan,tetapi tak jawab atau tak layan.Komen yang memuji artikel dia layan pulak.


Saya ambil tiga contoh terbaik untuk menunjukkan penulis-penulis spesis SIPUT KHINZIR.Saya usik sikit,mereka sorokkan kepala masing-masing dalam cengkerang.

1-Kelompok Teori Siam Ayuthia
2-Asreesulu @ Asreemoro
3-Kelompok Ultrakiasu @ Pendatangness


Persamaan ketiga-tiga spesis ini ialah:

1-Menyeleweng sejarah orang Melayu
2-Memprovok sejarah orang Melayu
3-Mendakwa kaum sendiri 'superior'

Saya mulakan dengan geng Siam Ayuthia.Saya tidak faham apa masalah mereka ini mahu jadi Siam.Sedangkan tok nenek mereka Melayu Ligor.Mereka ini kecelaruan identiti,mula-mula mengaku dari Yunnan,kemudian India kemudian mengaku sampai Tanah Melayu lebih awal dari Melayu sendiri!Sekarang mereka mengaku datang dari Monggolia pula!Baguslah,satu suku-sakat dengan Altantuya.Sedih saya lihat mereka ini.Kalau tok nenek mereka masih hidup,dah tentu mereka sakit jantung tengok cucu-cicit mereka memperlekehkan bangsa Melayu dan cuba mencipta bangsa sendiri diberi nama 'Siam Monggol Ayuthia'.'Siam' itu adalah nama negara dan satu kelompok campuran kaum di Indochina pada masa purba.

Mereka sebenarnya dari keturunan Melayu Ligor,tetapi semasa penubuhan Ayutthaya,negeri mereka terserap bawah Ayutthaya.Ketika Patani dan negeri-negeri Melayu lain masuk Islam,Melayu Ligor ini masih beragama Buddha.Maka secara tidak langsung mereka terpisah dari dunia Melayu.Mereka pun semakin rapat dengan orang Tai,Mon dan Khmer sebab sama agama.Ini menjauhkan lagi identiti 'Melayu' mereka (ketika identiti Melayu ditempat lain cuba memisahkan identiti zaman Buddha-Hindu secara beransur-ansur).Ini termasuklah cara berpakaian.Negeri-negeri Melayu lain mula memakai pakaian bersopan terutamanya wanita dengan mencipta baju kurung sementara wanita Melayu Ligor masih berkemban dan memakai sarong.Dalam teks-teks sejarah Melayu,raja Ligor inilah yang jadi wakil Raja Siam untuk paksa negeri-negeri Melayu tunduk kepada Ketuanan Siam di Bangkok.Kemudian selepas naik dinasti Chakri,jawatan raja Ligor ini dimansuhkan.Rajanya melarikan diri ke Kedah dengan kaum kerabatnya.Ketika ini saya berpendapat mereka ada yang sudah memeluk Islam.Malah saya kuat berpandangan bahawa dinasti Chakri mansuhkan jawatan raja Ligor sebab rajanya memeluk Islam.

Jadi sudah tentu kaum kerabat raja Ligor,punya warisan bahasa campuran Tai-Mon-Melayu.Inilah bahasa SIAM.Memanglah beza dengan bahasa Thai standard (Thai Bangkok).Bahasa Thai itu sendiri pun banyak dialek.Thai Lanna (Utara) lain dialeknya.Macam kitalah.Ada loghat Kelantan,Kedah,Terengganu dan sebagainya.

Melayu,Melayulah...kenapa nak jadi Siam pula.Orang Thai Malaysia berkokok pasal Siam bukan pendatang,Melayu Ligor ni pun nak tumpang sekaki.Bila cerita pasal sejarah nenek moyang yang ada kaitan dengan orang-orang Melayu,mak aihh...tumpang sekaki pula sejarah Melayu.MANA SATU NI?CACAMARBA.

Saya nak komen pasal blog-blog mereka.Mereka ni tak bersikap BERANI KERANA BENAR.Sebabnya,komen-komen yang kritik majoriti ghaib entah ke mana.Cuba tengok blog Ustaz Megat.Asyik-asyik pengomen yang sama,yang selalu puji,bodek si Megat itu.Semua pengomennya...tiada blog,walaupun ada akaun blogger,tetapi tiada identiti,ini samalah macam anonymous.Komen pun sikit-sikit (dah ditapis,tak tau nak jawab).CUBA LIHAT SAYA,SEMUA BOLEH KOMEN.Anon,yang pakai nama,yang ada akaun blogger...SEMUA ADA HAK SAMA RATA NAK HENTAM SAYA.Apa saya takut?BERANI KERANA BENAR.
Blog Anai-anai pun sama.Banyak orang mengadu pada saya mereka hantar komen pada Megat dan Anai-anai tetapi komen ghaib.Cuma saya tabik pada Anai-anai sekarang sebab tulisannya semakin realistik,tak macam dulu-dulu.Yang masih merapu ialah Megat dan Malaypress (apa pasal Malaypress,tak Siampress?),tapi Malaypress ada tulisannya boleh pakai.

Baru-baru ini adik Islamic Neutron (IN) dengan beraninya mengomen Malaypress.Jenuh juga Malaypress mahu jawab (ikutkan hati,nak dipadamkan aje komen si IN tu).Cuba semak pada artikel Siam bukan Thai:http://themalaypress.blogspot.com/2011/01/siam-bukan-thai.html#more

Adik IN dengan beraninya mempersoalkan percanggahan antara Megat dengan Anai-anai dan Malaypress sendiri.Persoalkan takhta Nai Long Kassim lebih bersifat monarki bukan bersifat sistem khalifah sebenar yang berasaskan Majlis Syura.Dan perihal Megat yang sesuka hati bubuh nama SYARIFAH dan Al-Jefri pada Tuanku Zahirah,permaisuri Agong.Lihat apa Malaypress jawab:


"saya dah jawab soklan ni:


Berkenaan, Megat Jafri - dia menulis, saya membaca.
Berkenaan - Tuanku Nai Long Kassim dia bercerita saya mendengar.
Berkenaan Anai-anai: Kami berdiskusi banyak perkara...
Berkenaan UUK - yang ni Undang-undang Syariat Islam zaman dahulu...banyak rahsia dalam ni tapi kena tahu baca..."

Ulasan:

Ini namanya BERDOLAK-DALIK.Tak tahu nak jawab.Maka SALAHKAN ORANG LAIN.Masalahnya dia baca tetapi PERCAYA SAMPAI SESATKAN ORANG LAIN MELALUI BLOGNYA.Orang tulis,angguk.Orang bercerita,angguk.Buatlah analisis sendiri.Buat 'cross-reference'.Takkan nak jadi 'photographer' sampai mati.Belajar-belajarlah jadi jurnalis pula.Tidak kisahlah profesion jadi tukang tangkap gambar,tetapi jadilah tukang tangkap gambar yang kritis dan analisis.

Dalam artikel itu,Malaypress campur adukkan pandangannya sendiri dengan artikel Berita Harian,lepas itu pengikut Siam Ayuthia angguk-angguk seronok.Padahal yang mengaku dari Monggolia itu orang Thai Malaysia.Yang puak Malaypress rasa dari Monggolia tu kenapa?Yang mengaku itu 'Siam Buddha'.Yang si Siam Islam ini tumpang sekaki kenapa?Tiada identiti?Kejap menenggek sejarah Thai,kejap tumpang sejarah Melayu.Tak boleh tuntut wilayah Ligor dari Thailand sebab orang Thai ganas-ganas macam Yahudi,nah!nak rampas tanah orang Melayu pula pun jadilah,sebab orang Melayu ni lemah lembut,suka tolak ansur.

Ok,kita beralih pada seorang yang masih baru dan cuba-cuba nak masuk gelanggang.Namanya Asreesulu atau Asreemoro.Tapi lepas dapat kekuatan secara tiba-tiba,dia buang Asreemoro sebab perkataan 'Moro' itu baru diketahuinya panggilan Sepanyol kepada kaum Tausug.Jadi dia pakai Asreesulu kini.

Saya dah komen pasal penulis Tausug Global ini pada artikel yang lalu.Mula-mula penulisan dia realistik sebab menceritakan sekitar asal-usul Tausug dan kaum-kaum Filipina.Kemudian entah macam mana,dapat 'kekuatan' baru...semua kaum-kaum disekitar Sabah dan Filipina cuba diTausugkan.Termasuklah orang Bugis dan Bajau.Tak cukup dengan itu,dia Tausugkan sekali segala bangsa dalam dunia yang fana ini sampai Nabi Adam pun jadi Tausug sama.Nabi Muhammad lagilah...Tausug juga walaupun satu dunia tahu Nabi berbangsa Arab dan cakap Arab.

Tak puas hati lagi...dia mula hina-hina bangsa Melayu.Mula-mula dia hina bangsa Bajau.Kemudian orang Laut.Lepas itu dia 'start'...ya dah naik penyakit dia...dia 'start' hina bangsa Melayu dan dakwa bangsa Melayu adalah pecahan dari 'RUMPUN TAUSUG'.Lawak...lawak...

Penyakit dia ni lebih kurang sama macam penyakit Siam Anai-anai.Satu dunia nak diSiamkan.Kerajaan Arab,kerajaan Turki,semua bawah takluk Siam Sam-sam.

Lepas itu datang penyakit kedua.Dia pergi Tausugkan semua nama-nama tempat dalam dunia SEBIJIK MACAM ANAI-ANAI YANG SIAMKAN NAMA-NAMA TEMPAT.

Tapi YANG ANEHNYA,artikel-artikel dia TIADA SIAPA PUN KOMEN.Betul ke tiada siapa nak komen?HAKIKATNYA ASREESULU TUTUP KOMEN DIA.Kenapa takut?Berani buat berani tanggunglah.

Setiap artikel saya,saya buka perbincangan.Nak puji,nak hentam nak kutuk saya...kutuklah.APA SAYA NAK TAKUT?BERANI KERANA BENAR.

Sejarah Melayu lengkap dengan manuskrip dan batu bersurat.Malah ada manuskrip terang-terang tulis 'bangsa Malayu'.Ini dalam keping tembaga Matari Singa Jaya Himat tertulis dengan megah perkataan 'bangsa Malayu' dalam tulisan Rencong.

Petikan dari prasasti ini,yang diduga berusia dari era Majapahit (abad ke-13) namun penelitian terbaru menyatakan ia jauh lebih tua dari itu sebab masih menggunakan gaya bahasa Melayu Kuno sedangkan ketika itu bahasa Melayu memasuki era Klasik:


"Mat, dari ratu, lami lami bangsa Malayu,.."


Saya cabar Asreesulu tampilkan prasasti tertulis 'Tau Sug' secara terang-terangan.

Memang tiada.Yang ada adalah reka-rekaan dari Asreesulu,pinjam keagungan sejarah Melayu putar jadi sejarah Tausug,tanggal mana-mana istilah 'Melayu' tampal balik dengan istilah 'Tausug'.Ini pembohongan sejarah paling lekeh dan memalukan.Lebih lekeh dari geng Siam Anai-anai.

Akhir sekali,geng Ultrakiasu.Ini geng sakit jiwa.Tiap-tiap hari trauma dengan istilah 'PENDATANG'.Makan tak lalu,tidur tak lena.Makan hati berulam jantung.Sebab takut kena halau dengan UMNO,geng ni cari duit banyak-banyak,main judi TOTO,jadi Ah Long,tipu sana-tipu sini.Lepas jadi kaya-raya ingatkan hilanglah demam kiasu tu.TAPI RUPANYA MAKIN MENJADI-JADI.Takut pula orang Melayu cuit duit dan harta benda dia.DIA NAK NEGARA MALAYSIA PULA.Baru terjamin hidup dia.DIA NAK ORANG MELAYU DAN UMNO IKTIRAF DIA NI PRIBUMI MALAYSIA,BUKAN PENDATANG.

Hei..hei...hello...hello...anybody home?Kalau dah pendatang,pendatanglah...mana boleh jadi pribumi pula.Kalau orang Melayu beramai-ramai pindah ke negeri China,'still' jadi pendatang juga oleh KOMUNIS CHINA.Sedangkan kaum Uigur yang berzaman-zaman duduk di China pun didiskriminasi seolah-olah pendatang,apatah lagi orang Melayu kalau tiba-tiba berkokok nak jadi pribumi China pula.Tapi kan kalau Melayu nak berkokok pribumi China pun memang boleh punya.Bukti?Kan kajian sarjana Barat kata ada keturunan Melayu yang berasal dari China.Malah pribumi Taiwan berbahasa Malayo-Polinesia.Jadi orang Melayu bukan sahaja pribumi Malaysia,malah China juga!



Tokoh legenda kiasu ialah siapa lagi kalau bukan Lee Kuan Yew.Punyalah dia perkukuhkan pertahanan negara pulau dia itu takutkan orang Melayu mengamuk parang terbang.Beli jet-jet pejuang,buat perjanjian dengan Israel.Akhirnya dah nyanyuk pada hari ini dia merapu tuduh Malaysia dan Indonesia MERANCANG MUSNAHKAN BISNES PELABUHAN SINGAPURA.Lawak...lawak..gila khinzir betul kiasu dia tu.Khinzir pun tak gila dan kiasu macam dia.

Buat pengetahuan anda semua,Micheal Chick itu pernah ada laman web,dan saya pernah serang artikel dia.Tetapi MALANGNYA DIA TAK DAPAT JAWAB.Dia biarkan saja komen saya tak berjawab.Tidak berapa lama selepas itu laman webnya ditutup,sebelum itu dia bagi pengumuman yang dia kononnya akan 'fly' ke Amerika.Dan tidak ada kaitan dengan Malaysia lagi.Fuh!Takut juga apek ini dengan POLIS.

Kalau benar,jawablah.Apa pasal takut?BERANI KERANA BENAR.

Saya,Srikandi...tidak pernah takut pada sesiapa.Sesiapa yang cuba seleweng dan buat pembohongan sejarah,saya akan pertahankan sejarah Melayu.Apa saya nak takut?Prasasti ada,bukti ada.Rekod-rekod luar ada.Sejarah Melayu tak macam sejarah Siam atau Tausug.Sejarah Melayu siap dengan bukti-bukti bertulis.Sejarah Siam ada 'bukti bertulis' tetapi DITULIS DALAM BAHASA MELAYU OLEH ORANG MELAYU!Siam Nai pergi putaq Kitab Undang-undang Kedah,dakwa ini kitab bukti sejarah kaum Siam Nai.Padahal kitab itu ditulis oleh Marhum Kayang pada abad ke-16.Sejarah Tausug lagi tiada bukti apa-apa.Dongeng orang-orang tua sahaja.Bayangkan,Asreesulu boleh percaya dongeng orang-oran tua Jolo yang dakwa Jolo tempat nabi Adam turun.Lepas itu bagaimana pula Nabi Adam mahu bertemu dengan Siti Hawa di Padang Arafah?Naik kapal laut?Padahal ketika itu nabi Adam sehelai sepinggang.Ya?Tumpang UFO?Lawak...lawak...

Saya tidak takut pada sesiapa.Ultrakiasu?Lagi la saya tak takut.Saya bukan macam pemimpin UMNO sekarang.LEMBIK.Takut sangat pada Ultrakiasu.Takut sangat pada Komunis Malaya.Tengok kes Interlok tempoh hari.Nasib baik yang bakar itu kaum Hindraf.Bolehlah Utusan Meloya berdegar-degar kutuk perbuatan membakar novel itu.Cuba Namawee yang bakar?Senyap saya rasa.Tengoklah YB Padang Rengas itu.Dahulu bukan main dalam parlimen..."Rasis!,Rasis!,Rasis!" ditudingnya pada ahli-ahli parlimen DAP.Tapi sekarang LEMBIK TAK BERKUTIK DENGAN KOMUNIS.Kenapa ya?Saya berharap dan berdoa janganlah sebab kena suap sampai kenyang sudahlah.Kesian pada anak bini.Makan duit haram.

Saya setuju dengan pandangan Tun Dr. Mahathir (rujuk Utusan Melayu 29 Jan 2011) yang mengatakan penulisan sejarah TAK PAYAH AMBIL KIRA SENSITIVITI KAUM.Betul kata Tun itu.Apa hal pula nak kira sensitiviti kaum.Sejarah ialah menceritakan yang benar.Yang putih,putihlah.Yang hitam,hitamlah.Buat apa nak sorok-sorok.Kalau kaum Komunis itu banyak dianggotai oleh Ultrakiasu,maka takkan nak tulis dalam buku teks "orang Melayu adalah komunis yang menyerang penduduk Malaysia,membunuh dan mengganas".Lepas itu tambah perisa lagi,"kaum Cina dan India adalah pribumi Malaysia manakala orang Melayu pendatang dari Sumatera".Macam itu?Tak tahulah sampai tahap itu kebodohan penulis-penulis sejarah UMNO nak jaga hati Komunis dan Hindraf (saya kata Komunis dan Hindraf ya...bukan Cina dan India,jangan salah tafsir,ada beza di situ).

Alang-alang mandi biar basah.Saya,Srikandi...tidak gentar berjuang.Saya pemusnah musuh-musuh perwira.Saya tidak takut pada kritikan dan cacian.Sebab apa?

SEBAB BERANI KERANA BENAR.

Jika saya salahkan sila betulkan.Sebab itu saya tidak takut dikritik.Inilah keberanian yang sebenar.








~Srikandi
Śesavvārimadavimathana (pembunuh musuh-musuh yang sombong tidak bersisa).

Sunday, January 23, 2011

Adakah Kita Perlu Melayan Ngomelan Ultrakiasu?



Adakah Kita Perlu Melayan Ngomelan Ultrakiasu?






Kali ini saya tidak mahu berbasa-basi.Tidak mahu meleret-leret.Straight to the point.Ok.

Kali ini kita ulas blog seorang ahli politik Ultrakiasu berfahaman Komunis yang dikenali ramai.Jika mahu berurusan dengan Ultrakiasu,apa jua kajian sejarah Malaysia mereka tentang 'ketuanan Cina' di Malaysia,itu bukanlah lesen besar mereka untuk menuntut Malaysia dari tangan orang Melayu semutlaknya.Dari 'Ketuanan UMNO' itu cerita lain.Tapi bukan dari tangan orang Melayu semutlaknya.Kena faham itu.Ada beza di situ.

Blognya kali ini 'copy-paste' daripada artikel oleh John Doe,penulis yang mempunyai gaya yang sama dengan Micheal Chick,seorang lagi penulis kegemaran DAP,parti Chauvinist-Communist Malaysia.PAS kena sedar hal ini.Kena langkah mayat si Kauvinis-Komunis ini kalau nak tegak negara Islam.Kalau nak lawan UMNO,PAS kena bercerai dari DAP.Biar DAP berjuang sorang-sorang.Biar hidup segan mati tak mahu macam dulu-dulu.Menukarkan 'Ketuanan Melayu' kepada 'Ketuanan Islam' adalah lebih mudah daripada jika DAP naik memerintah,dia akan paksakan 'Malaysian Malaysia'.Ia bermaksud "ketuanan Cina berasaskan materialisme tahap berat' macam di Singapura.Ini bukan lagi nak bincang pasal 'sekularisme' tuan-tuan dan puan-puan.Ini adalah KAUVINIS-KOMUNIS.Tuhan mereka wang.Mereka 'kafir harbi' versi baru yang tak berperang dengan pedang.Mereka berperang dengan propaganda dan pilihanraya.Tipu muslihat.

Jadi PAS kena keluar sepenuhnya dari kerjasama dengan DAP.Biar sekularisme UMNO belasah habis-habis semua komunis ini.Kemudian PAS datang dakwah pada UMNO tentang sunnah Rasulullah s.a.w.Lama-lama lembutlah hati UMNO.Melembutkan hati sekularis Melayu yang mengucap dua kalimah syahadah dan sembahyang,lebih mudah rasanya dari melembutkan kafir harbi yang pekat dengan faham Komunis dan Kauvinisnya.Apa pemimpin UMNO kata semasa nak jalankan hukum hudud?"Ala...takut nanti semua orang Malaysia tak boleh kerja pasal kudung tangan...." atau "takut-takut nanti habis batu-batu tepi jalan semua pakai nak rejam orang berzina.."

Cakap berlapik-lapik sambil tersengih-sengih.

Tapi apa DAP Komunis cakap tentang hukum hudud?

LANGKAH MAYAT SAYA DULU! (Karpal Singh)

Tegas dan keras.Ini hukum Tuhan syeikh...you masih nak berkoloborasi dengan orang yang cabar hukum Allah macam tu sekali.Nak cabar langkah mayat dahulu konon.Kita tengok,sama ada Karpal Singh mati dulu atau HUKUM ALLAH mati dulu.Bukan sahaja Anwar harus bertaubat...Karpal Singh juga harus bertaubat sama.

:D

Sejarah tidak pernah berbohong.Cara yang digunakan oleh mereka ialah membuat keraguan terhadap sejarah orang Melayu,dengan membesar-besarkan sejarah kedatangan orang Cina walaupun Cina Muslim (etnik Hui,yang kadangkala didiskriminasi oleh Komunis China) dengan motif bahawa Cina memainkan peranan yang amat besar di Malaysia disamping merendahkan-rendahkan sejarah orang Melayu.Tidak kira betapa besar pun peranan yang dimainkan,'pendatang tetap pendatang' kecuali mereka membuang sifat Cina totok mereka,keangkuhan dan yang paling penting sifat 'ULTRAKIASU' mereka iaitu 'sindrom takut dikatakan pendatang'.

Ini artikel pertama:Lim Kit Siang1

Petikan pertama:

"Read the above again very carefully !! Sultan Muhammad Shah married a Johorean-Temasik princess in 1363. Now, for all those products of Biro Tata Negara (BTN) out there, what year was Malacca formed? 1403. So, there was a Johor king already in 1363? Are you going to argue with Ketuanan Brunei on this? (By the way, he’s more Melayu than YOU!) Also for those who insist that Penang be handed over to Kedah, read the following again and again …"

Jawapan:

Siapa Biro Tatanegara?Puak UMNO bukan faham sejarah pun.Kata Ketuanan Melayu konon,tapi tender-tender bagi kat Cina pasal kontraktor Cina suap duit.Ada seorang tukang buat longkang Melayu yang cuba nak mohon tender dalam UIA.Tapi apa yang orang Melayu dalam UIA tu buat?Bukan takat bos,kerani cabuk yang cuma bagi borang pada tukang Melayu ini pun mintak 50 sen satu kaki.You all tahu betapa susahnya usahawan Melayu nak survive pasal semua atasan Melayu ni main rasuah.Buat 100 institusi macam MARA pun tak jalan syeikh...kalau biawak-biawak pasir kat jabatan-jabatan kerajaan itu semua hidup mengemis duit suap Cina.Ingat lagi tak Zul eletronik yang pakar dalam bidang inovasi elektronik itu?Punya susah dia nak mintak tapak untuk memulakan perniagaan.Encik Zul ini bukan berada di Beijing.Dia orang Melayu yang nak berniaga di negara Ketuanan Melayu!

Cubala bagi tapak berniaga macam kedai elektronik di Jalan Pasar tu.Dah tentu Encik Zul boleh tolong bantu siapkan 'final project' anak-anak Melayu sambil mengajar.All out!Jual 'spare part' elektronik.Encik Zul boleh ambil budak-budak universiti ini buat  R&D.Buat produk baru...pasarkan.

Jadi beralih kepada petikan tadi,siapa nak hairan dengan seorang "a Johorean-Temasik princess in 1363".Kita ada dua hujah pemusnah:

1)Kerajaan Temasek memang ada sebelum penubuhan Melaka.Kalau puteri itu dari 'Johorean-Temasek',tiada apa yang perlu dihairankan.Tiada kaitan dengan Melaka.

2)Tahun 1403 itu dah expired.Sekarang penubuhan Melaka seawal tahun 1262 Masehi.

Pulau Pinang patut serah pada Kedah balik pasal pengunduran British bermakna wilayah-wilayah kita yang dahulunya dijajah mereka sudah JADI HAKMILIK KITA SEPENUHNYA.Segala perjanjian bodoh Sultan-sultan dahulu boleh dibakar hangus.Apa nak takut dengan British?Dia orang sudah berambus pergi.So what?


Petikan lagi:

"The Johor ruler was under the Thais. The entire Peninsular belonged to the Thais! The ‘king’ of Singapore (Temasik), whom Parameswara of the Malaccan Sultanate murdered in cold blood was in fact the brother-in-Law of the ‘King’ of Pattani, who was under Ayodthaya rule. For those who do not know, Ayodthaya is in Thailand. And that, my friend was already well established before 1363.

Next, Kota Gelanggi was also another Thai City, (yet to be publicized). And why not? Because it is a Thai Buddhist kingdom. Yes, it’s along the Johor River. All I’m allowed to say at this point is that Kota Gelanggi is REALLY along the Johor River. Expose Kota Gelanggi, and you will find its 30ft Buddha statues and its many Buddhist Temples, in all it’s glory"


Ulasan:

Pemerintah Johor dibawah Thai?Apa yang komunis ini merapu?Bila masa pulak orang Thai terhegeh-hegeh sampai ke Johor?Kalau sampai ke Kedah itu bolehlah dipercayai.Bahkan sampai di Selangor dan Kuala Lumpur pun tak pernah dengar lagi,masakan pula tiba-tiba muncul orang Thai di Johor?Pelik...

Seluruh semenanjung di bawah Thai?INI LA BODOH SEJARAH NAMANYA.Bukan buta sejarah lagi.What the hell?Owh...Temagi?Dia wakil kerajaan Tambralingga/Sri Dharmaraja,BUKAN THAI.Sri Dharmaraja adalah 'Malay city-states'.Selepas membebaskan diri dari Srivijaya,Sri Dharmaraja menguasai seluruh semenanjung sehingga ke Temasik.Sebab sekarang Sri Dharmaraja (orang barat memanggilnya sebagai Ligor) di dalam Thailand sekarang,maka sejarahnya jadi hakmilik Thailand dan orang Thai?What the pathetic of this communist?!Sejarah tetap sejarah.You tak boleh tukar-tukar macam you tukar baju.

Ayuthaya tertubuh tahun 1351,peristiwa di atas tahun 1363,dalam masa 12 tahun sahaja tiba-tiba seluruh Tanah Melayu bawah Thai?My friend...Ayuthaya kena berperang dengan Sukothai dahulu,kerajaan Angkor dan Sri Dharmaraja.Tiada dalam sejarah Thai yang mengatakan mereka pernah menakluk sampai ke Johor.Wilayah mereka sampai ke Patani sahaja,itu pun berjaya setelah beberapa kali berperang dan sepenuhnya jatuh pada tahun 1771.Kenapa Melaka boleh jadi satu kesultanan besar di dalam wilayah Thai?Kemudian bila Melaka jatuh,senang-senang kerabat Sultan buka negeri Johor pula malah jadi empayar besar.Dalam wilayah Thai tu cek...tak marah ke raja Thai,bila dalam kerajaannya boleh pula orang Melayu buat kerajaan sendiri malah jadi empayar besar pula?

Masa mula-mula Ayutthaya tertubuh,Raja U-Thong ambil masa nak bangunkan Ayutthaya yang berpaya.Rakyatnya hanya para pengikutnya yang berhijrah bersamanya dari tengah Thailand.Masa tu kerajaan Sukothai paling kuat.Sebelah timur masih ada lagi kerajaan Angkor di Kemboja.Ambil masa la apek oiii....

Kota Gelanggi bukan kota Thai.Ia milik Siam Asli.Siam Asli bermaksud penduduk asli negeri Siam iaitu Melayu dan Mon.Apa nak dihairan dengan patung Buddha,sebab sebelum kedatangan Islam,memang ada orang di sini yang menganut ajaran Buddha,malah empayar Sriwijaya itu pun pengembang ajaran Buddha Mahayana.Tok nenek moyang Lim Kit Siang pada zaman purba pun kemungkinan belajar bahasa Sanskrit dengan pendeta Melayu.Agama Buddha bukan bermakna 'Cina' macam Hindu=Tamil.Satu lagi penyakit penulis sejarah Ultrakiasu.Kalau Islam=Melayu.Buddha=Cina.Hindu=Tamil.Sebab itu penulisan sejarahnya merepek-repek.

Lagi:

"So, for Penang to go back to Kedah, ALL of the peninsula needs to go back to the Thais. Sarawak needs to go back to Brunei, Brunei needs to go back to Majapahit, Sabah needs to go back to the Philippines, and Parameswara needs to go back to Palembang, leaving the Orang Asli in charge all over again. (I find it ludicrous that the Orang Asli are disqualified as ‘Bumiputera’ although they have been here since 60,000 years ago) "


ulasan:

Patutlah berkokok pasal semenanjung dahulu bawah Thai...dia ni takut kalau Sultan Kedah tuntut Pulau Pinang serah kat Kedah.Habislah 'Singapura Kedua' in the making...

Mari analisis satu persatu...

1)Penang to go back to Kedah

Yes...memang Pulau Pinang milik Kedah.Selepas British berambus,Pulau Pinang bukan lagi milik British maka kita ada hak untuk kembalikan Pulau Pinang kepada Sultan Kedah.

2)ALL of the peninsula needs to go back to the Thais

Apa bodohnya apek ni?Orang Thai adalah imigran termuda Indochina dimana Melayu,Mon dan Khmer selain Pyu adalah etnik-etnik Indochina awal.Semua pakar sejarah tahu hal ini termasuk diakui oleh sejarahwan Thai.Itu baru INDOCHINA,apatah lagi JOHOR yang nun kat hujung tu.Indochina tak abis jejak lagi,tiba-tiba muncul orang Thai di Johor?Benak betul,kata orang kampung saya.

Thai bukan pribumi semenanjung macam Lim Kit Siang bukan pribumi semenanjung.Kalau benar Thai menjajah semenanjung...THAI LAH YANG PATUT KEMBALIKAN SELURUH SEGENTING KRA DAN SEMENANJUNG KEPADA MELAYU,Thailand Tengah kepada orang Mon dan selebihnya kepada Kemboja sebab dahulunya sebahagian wilayah-wilayah Thai sekarang di bawah Empayar Khmer.You understand?

3)Sarawak needs to go back to Brunei

Kes Sarawak dan Sabah,'special' sikit.Dalam sejarah,memang kedua-dua wilayah ini pernah di bawah Brunei TETAPI semasa undian untuk bersama Persekutuan Malaysia,rakyat di kedua-dua negeri ini majoriti mahu merdeka bersama Malaysia.So what?

TAMBAHAN PULA,dahulu tiada negara bernama Malaysia.Yang ada negeri-negeri Melayu.Brunei adalah salah satu negeri-negeri Melayu.KESIMPULANNYA SARAWAK DAN SABAH TETAP MILIK ORANG MELAYU BUKAN KOMUNIS CHIN PENG.

4)Brunei needs to go back to Majapahit

Apa benaknya apek ni?Kenapa pula Brunei nak kembali ke Majapahit?Lebih baik tulis "Brunei needs to go back to Srivijaya".Sebab Sriwijaya lebih awal dari Majapahit,juga pernah menguasai Brunei.

Satu lagi kebodohan apek ini,mana ada Majapahit kini?Yang ada Indonesia.Dahulu tiada negara nama Indonesia.Orang Brunei pun mati-mati tak mahu masuk negara Indonesia.Macam mana Brunei mahu kembali ke Majapahit.Tapi apek...you jangan lisau punyerr...ada cara.

Bawa negeri Brunei sekarang naik mesin masa ke zaman Hayam Wuruk. :P


5)Sabah needs to go back to the Philippines

Kenapa pula Sabah perlu balik ke Filipina?Mana ada Filipina dahulukala?Sedangkan Filipina pun dijajah bersilih ganti oleh Sepanyol dan Amerika,mana sempat buat empayar takluk Sabah.Kebodohan apa yang cuba ditampilkan apek ini?

Presiden Macapagal tuntut Sabah atas kapasiti sejarah Kesultanan Sulu.Ini baru betul.Tapi Macapagal pun salah.Kesultanan Sulu hanya berkuasa di Jolo dan sekitarnya sahaja.Sabah di bawah Kesultanan Sulu hanya khayalan,sebab ada Kesultanan Melayu lebih hebat dari Sulu,yang ada autoriti ke atas Sabah.Siapa?Kesultanan Brunei.

6)Parameswara needs to go back to Palembang, leaving the Orang Asli in charge all over again

Sampai tahap ini,tak payah menjawab dengan panjang lebar...you just say..

'Lim Kit Siang and John Doe needs to go back to China, leaving the Orang Melayu & Orang Asli in charge all over again'

Best tak ayat ni? ;D


Kita petik lagi:

"Next, the year 1363 is of great significance. Why? That was the year that the first Sultan of Brunei converted to Islam. And he immediately became the Ruler of Brunei? What was he before that? A fisherman? A carpenter? A farmer? What was Awang Alak Betatar in 1362? And what happened the following year when he became a Sultan? Is becoming a Muslim enough to justify becoming a Sultan? Was he the first person in Brunei to convert to Islam?

Let’s scroll back time by 100 years; the year is now 1264. A full hundred years BEFORE Awang Alak Betatar converted to Islam, and declared himself a Sultan. A trip to Bandar Seri Begawan is not complete unless one visits the Muslim graves at Rangas. Chuck your ‘pantang’ out the window if you want to enjoy this first-hand, and in real life. Amongst these tombstones is the one of a Chinese Muslim by the name of Pu Kung Chih-mu. He was buried there in 1264. He was a Muslim, buried in a Muslim grave! This is more than a hundred years earlier, before the ascension of Awang Alak Betatar as the ‘first’ Sultan of Brunei. Not only that, he is not the only Chinese Muslim there. I cross-checked against the Brunei Museum Journal of 1993, and found that this has been so well documented!! In fact, this grave had already been found since 1973. Whole communities of Chinese Muslims had already been living in Kampong Batu well before the 12th Century. It is clearly recorded in the 1973 Brunei Museum Journal, and was visited by professors from Japan and China. Pictures are on page 3, 4, 6, 8 and 12. Some are even in colour."

Ulasan:

Siapa Pu Kung Chih-mu?Raja China yang memerintah Brunei?Sudah tentu TIDAK.Tidak perlu nak hairan ada kubur Cina Muslim di Brunei.Sebab negeri-negeri Melayu kaya dengan hasil bumi sebab itu ramai orang Cina datang ke negeri-negeri Melayu.Termasuklah Cina Islam yang datang berdakwah.Tapi YANG PUNYA AUTORITI KE ATAS NEGERI-NEGERI MELAYU ADALAH ORANG MELAYU.

Melainkan ada kubur Maharaja China dan istananya di Brunei,baru orang respek.Ini takat pedagang dan pendakwah Cina,perkara biasalah apek.

Buat-buat terkejut pula apek seorang ini.


Petikan:

"So, here’s another nugget for BTN un-educators. The Chinese brought Islam to this region in 1264. Wait! That’s not even correct. It was even earlier, because, this Muslim Chinese died in 1264. He had lived a full life in Brunei before he died. And before anyone even thinks of contesting this, let me draw your attention to yet another well-established fact, and let’s see how early the Chinese arrived.

According to records – as in the ‘Notes on the Malay Archipelago and Malacca Compiled from Chinese Sources’ by WP Groeneveldt in 1880 – a Chinese Islamic trader arrived in Brunei in the 10th century. His name was P’u-lu-shieh. He was both a trader and a diplomat. SQ Fatimi writing in the Sociological Research Institute in Singapore in 1963 under an article entitled ‘Islam Comes to Malaysia’, P’u-lu-shieh name is akin to Abu al-Layth.

The Brunei King at that time was named ‘Hiang-ta’. The arrival of the diplomat-trader from China was greeted with great ceremony. If this is so, Islam actually arrived in Brunei in the year of 977."


Ulasan:

Baguslah Islam datang awal ke negeri-negeri Melayu.Tidak kiralah siapa yang bawa,orang Arab ke Parsi ke Cina ke...tiada masalah.Orang Arab bawa Islam ke negeri-negeri Melayu,adakah bukti 'Ketuanan Arab' ke atas Melayu?Sudah tentu tidak.Jadi saya tidak faham kenapa apek bodoh sejarah ini terlompat-lompat dengan orang Cina yang membawa agama Islam ke negeri Melayu.Lim Kit Siang dan John Doe ini bukan orang Islam pun...sepatutnya mereka mencontohi orang Cina yang memeluk Islam,meninggalkan agama nenek moyang yang menyembah patung-patung tak bernyawa hasil bikinan tangan sendiri.

Sebenarnya selain orang Cina Muslim,pedagang Arab juga cuba-cuba menyebarkan agama Islam.Dalam sejarah,bukan oran Cina sahaja yang berdagang dengan raja Melayu,orang Arab pun ada,Parsi pun ada.

Owh,dia nak bagitahu,orang Cina dah lama duduk Brunei.Tak patut tuduh mereka PENDATANG.Masalahnya generasi sekarang bukan generasi dahulu.Generasi sekarang yang cari sesuap nasi di sini dan Brunei adalah generasi yang lari dari kekacauan di China serta mahu mencari rezeki dengan tenang di seberang laut.Generasi dahulu sudah pupus sama ada terasimilasi dengan orang Melayu atau balik ke China.Orang Cina yang kahwin dengan kerabat Sultan Brunei itu pun,anak-anaknya diberi nama Awang dan menjadi 'Melayu'.So what?

'Hiang-ta' itu adalah nama panggilan orang Cina dalam catatan mereka,tidak boleh dijadikan bukti.Macam 'Se-Li-Mo-po-la-cha' seorang raja Nusantara,sebenarnya bernama 'Seri Maharaja'.Itu slang Cina,lidah pendek susah nak sebut nama Melayu atau nama Sanskrit.Sekarang pun ramai Cina Malaysia lidah pendek cakap Melayu pun teruk pelatnya walaupun dah bertahun duduk Malaysia.

Lagi:

"If this is the year 977, and the Sultan’s name in the year 977 is Hiang-Ta, then how can Awang Alak Betatar be the ‘first’ Sultan of Brunei in 1363? For those with very bad logic (or timeline problems), the year 977 is 406 years older than 1363. And in the year 977, the Chinese were already sending Muslim ambassadors to Brunei. The real question should be, thus, who exactly was that ‘Hiang Ta’ who ruled Brunei in the year 977? An Iban? A Kadazan or a Chinese?

It gets even better. The MOST interesting thing was that the Brunei king’s delegation to China to return the emperor’s greetings was also headed by another Muslim official by the name of P’u A-li (Abu Ali).

Based on this fact alone, Abu Ali must have held an important position in the Brunei government if he was tasked to be Brunei’s ambassador in those days. This is again, irrefutable proof that there was already a government, with a King, and some members of his royal court were Muslims. Again, this is proof that Islam had already reached Brunei before the year 977. This is 75 years into the beginning of the Soong Dynasty, and only severely retarded people will say that Abu Ali was an Arab because of his name"

Ulasan:

Lepas itu nak cakap Abu Ali itu Cina?Lagilah tak logik.

Tidak kisahlah AWang Alak Betatar ke sultan pertama,Hiang-ta ke sultan pertama,YANG PASTI BUKAN CINA KOMUNIS yang pertama jadi Sultan Brunei.Yang PASTINYA ORANG MELAYU PRIBUMI BRUNEI.

Boleh tanya lagi sama ada Iban,Cina atau Kadazan si Hiang-ta itu?Antara ketiga-tiga kaum itu di Brunei,siapa yang dikenali kerana Islam dan punya Kesultanan Islam dalam sejarah Brunei???

JAWAPANNYA TIDAK ADA.

Kesemua kaum-kaum itu majoriti non-muslim.Yang ada autoriti ke atas Kesultanan Islam ialah MELAYU BRUNEI.

Lagi:

"And by the way, Malacca was not to have been discovered for another 400 years. Is there a prawn under the stone? You can bet your bottom dollar (because Ringgit is worthless toilet paper) that whenever John Doe writes, there is.

A number of European historians claimed that Brunei was still not a Muslim nation until the 15th century. However, the Ming Shih, Book 325, a Chinese reference book noted that the King of Brunei in 1370 was Ma-ho-mo-sa. Some say that this should be read as Mahmud Shah. In fact, local Brunei historians prefer to take this to refer to Muhammad Shah, the first Sultan of Brunei.

Robert Nicholl, a former Brunei Museum curator argued in another paper entitled ‘Notes on Some Controversial Issues in Brunei History’ in 1980 that the name Ma-ho-mo-sa could be pronounced as Maha Moksha which means ‘Great Eternity’. ‘Maha Mokhsa’ would make it a Buddhist name. Nicholl goes on to argue that even the Brunei Sultan who died in Nanjing in 1408 was not a Muslim. (History books always detail that the Sultan of Brunei went to China, but few will state that he died there),

Another historian Paul Pelliot said Ma-na-jo-kia-nai-nai was reconstituted as Maharajah Gyana (nai). But the closest title would have been Maharaja Karna. However Brunei historians have insisted that the King was Sultan Abdul Majid Hassan, who would have been the second Sultan of Brunei.

Nicholl further argued that Sultan Muhammad Shah converted to Islam as late as the 16th century and not during the 14th century as is widely known. However according to Brunei historians, Sultan Muhammad Shah converted to Islam in 1363 and that he ruled until 1402. After which time, it was Sultan Abdul Majid Hassan, who died in China who ascended the throne. That was when Sultan Ahmad reigned in Brunei beginning 1406.

And why did I bring up this detail? Simple !! Read the top all over again:

   

      -Sultan Muhammad Shah married a Johorean-Temasik Princess in 1363.
   

      -And that Kota Gelanggi and the entire peninsular Malaya belonged to the Thais. And if this is true and correct, then both the Sultan of Brunei and his wife, would have been Buddhists.
   

      -In fact, the entire peninsular Malaya had been Buddhist and/or Hindu ever since the second century when Lembah Bujang was built. And since this is the year 1363, all of Brunei and Borneo was also under the rule of King Hayam Wuruk, who was King of the Majapahit empire. And what religion did they have? (I’ll give you a hint… they built the Borobudor. And for those who claim that Borobudor is a mosque in disguise, please learn to recognize temple architecture.)


Borrobudor in all its splendour."


Ulasan:

Lihat,Cina pendek lidah sebut 'Mahmud Syah' jadi 'Ma-ho-mo-sa'.Bukti diberi sendiri oleh penulis Komunis.

Apa halnya dengan Maha Moksha?Aha...nak tahu kenapa?Kita lihat apa propaganda apek Komunis ini seterusnya,sampai tahap ini dia mula memutarbelitkan fakta sejarah 360 darjah,dengan andaian bahawa sebenarnya Sultan-sultan Brunei itu adalah penganut Buddha!

Kita analisis satu persatu:

1)Sultan Muhammad Shah married a Johorean-Temasik Princess in 1363.

Tiada  Masalah.

2)And that Kota Gelanggi and the entire peninsular Malaya belonged to the Thais. And if this is true and correct, then both the Sultan of Brunei and his wife, would have been Buddhists.

Ini masalah.Thai tak pernah jajah SELURUH SEMENANJUNG.Kalau semenanjung di bawah Thai sekalipun APA KENA MENGENA DENGAN SULTAN BRUNEI NUN JAUH KAT BORNEO ITU?Baik tulis bahawa Borneo di bawah Thai terus.Hello,apek...you tau ka Borneo kat mana?Borneo bukan cantum dengan semenanjung la.Tarak baca ka?
   
3)In fact, the entire peninsular Malaya had been Buddhist and/or Hindu ever since the second century when Lembah Bujang was built. And since this is the year 1363, all of Brunei and Borneo was also under the rule of King Hayam Wuruk, who was King of the Majapahit empire. And what religion did they have? (I’ll give you a hint… they built the Borobudor. And for those who claim that Borobudor is a mosque in disguise, please learn to recognize temple architecture.)

Inilah dia bukti kebodohan sejarah yang pelik.BOROBUDUR BUKAN DIBINA ZAMAN MAJAPAHIT.IA DIBINA ERA SRIVIJAYA.What a pathetic bullshit of you??

Kalau saya jadi diktator...saya pancung saja apek Komunis ni.Menyusahkan.Merepek-repek.Buang masa.

Lihat,

"...And for those who claim that Borobudor is a mosque in disguise, please learn to recognize temple architecture."

Wah...kalau dah kiasu...kiasu jugak,sampai dakwaan Megat Siam dan Anai-anai pun MENAKUTKAN CINA KOMUNIS INI.Lawak...lawak...baca juga John Doe ini blog KedahCyberSaiburi itu.

Petikan terakhir:

"Oh, and even more important is this:

    “Sultan Abdul Majid Hassan whose proper name is Zein Ul-Abidin, frequented the near distant islands, that He called ‘Solook’ (Sulu) from 1402 to 1424. Marrying the daughter (Parmursuli) of the Sulu Tomaoi (chief) Baginda” – it means he had a Filipino wife.

Also important to note, that since this is 1363, Parameswara had not yet swum across Pirate-Bay to reach Temasik yet. Hence, the need to locate the earlier kingdoms which pre-date ‘His Royal Pendatangness’.

During the reign of Wikramawardhana, the series of Ming armada naval expeditions led by Admiral Hajji Mahmud Shams (aka Zheng He), a Muslim Chinese admiral, arrived in Java for several times, spanning the period from 1405 to 1433. By 1430, Zheng He’s expeditions has established Muslim Chinese and Arab communities in northern ports of Java, and thus Islam began to gain foothold on Java’s northern coast. “Admiral Hajji Mahmud Shams (aka Zheng He) was so frustrated when he first arrived in Java, because he could not find a single halal restaurant there”, so wrote Mah Huan, his scribe, thus deciding to spread Islam to the “barbarians” as Chinese records would write.

Also interesting to note is the following:

“In late Yuan Dynasty, China became chaotic, people who lived along the coastal area of Fujian, under the leadership of Ong Sum Ping’s siblings, escaped to eastern Kalimantan — they landed at the river mouth. When they were exhausted, facing a shipping crisis, someone lost their arms. After that, the Kadazans named it as Sungai Kinabatangan — the place where the Chinese lost their arms.

Ong Sum Ping and his sister, and the Chinese people developed the area of Sungai Kinabatangan, and they increased their influences there. With the increase of his prosperity, the natives named him Raja, or King. The Chinese named him as ‘Chung Ping’ – meaning the General. We can clearly see that Ong Sum Ping controlled Eastern Kalimantan.

This is Ong Sum Ping Rd in Brunei"


Ulasan:

Tak habis-habis dengan Parameswara yang dituduh pendatang.Eh apek,dahulu mana ada pasport.Suka hatilah nak pergi mana.Semenanjung dan Sumatera memang wilayah Melayu Srivijaya.Lainlah Lim Kit Siang.Asal-usul dari negeri China,lari ke negeri Melayu.

Sebab Zheng He tak jumpa restoran halal,dia jadi 'frust' kemudian ambil keputusan sebar Islam?Benak apa Komunis ini?Reka-reka cerita pula macam Encik Asree.

Lihat dia mengaku masa Dinasti Yuan (ini dinasti Monggol yang jajah China),keadaan di China porak poranda,maka Ong Sum Pin lari ke Borneo.Sekarang ini ada tak orang Cina Sabah Sarawak atau Brunei yang boleh 'trace' keturunannya sampai ke Ong Sum Pin ini?

Kalau tiada jangan cakap slupa anjing la apek.Manyak bising saja.Susahkan olang kili kanan.


Ok,kita ulas artikel kedua pula.Di sini:Lim Kit Siang2

Awal artikel disambung tentang peranan Om Sum Pin ini.Tak kiralah macam mana sekali pun tetapi Cina zaman Ong Sum Pin ini sudah pupus dan tak akan ubah sejarah bahawa Melayu adalah pribumi Brunei dan Cina adalah pendatang sahaja.

Petikan:

"Without Chinese help, Brunei and Sabah would have collapsed and fallen to the Muslim pirate Suluks. And the year is the early 1400s. And for the record, ‘Kina’ (kee-na) is used by Kadazan Dusun which similar to ‘Cina’ (chee-na) used by Malay which refer the Chinese. So, the correct way to say it in today’s context, is to call it CheenaBatangan, and Mount CheenaBalu, or Mount CheenaBaru (had they mispronounced it), and Kota CheenaBalu (to replace the British given name of Jesselton)."

Ulasan:

Wau,itula saya sudah bilang pada Encik Asree,orang luar tidak kira Cina atau orang Barat letak 'mark' pada Tausug adalah LANUN.Tapi Encik Asree degil.Mahu jugak hina orang Melayu.Siapa yang bagi orang Tausug duduk dalam negeri Melayu?Cina Komunis?Alfred Wallace?Melayu!

Seronok betul apek ini dengan nama-nama 'Kina' ini.Nak bagitahu orang Cina dah lama di Borneo sampai dinamakan tempat-tempat sempena nama kaum dia.Tetapi Kinabatangan atau Kinabalu bukan lesen untuk memadamkan 'title' pendatang.Sebab orang Kadazan dah beribu tahun duduk di Borneo.Cina dari negeri China.Kadazan duduk di Borneo.You understand,kids?

Kita petik lagi:

"This is the first clear record of the ‘Social Contract’. Both pendatangs would fight side by side to ward off other vicious attackers. Both pendatangs would help each other in times of need. And both pendatangs would intermarry, regardless of religion.

The second is that Maharaja Lela is a Chinese, and his name is General Ong Sum Ping. Now I ask you this: What is the significance of the title ‘Maharaja’? It contains the word ‘Maha’ followed by ‘Raja’. It is a title to mean ‘Most High King’. A title befitting a God and put together, it means “The God King, Lela”. The king of Thailand (Rama V, aka Chulalongkorn) also changed his name, from Dharma Raja to Dewa Raja)

Using one’s brains, one would easily deduce the following:

Firstly, the Sultan of Brunei was extremely so grateful that he elevated his Chinese brother-in-law to ‘God’ status.

Secondly, no Muslim is going to do that. ‘Maha’ anything is reserved for Allah. And to title his Chinese brother-in-law in this manner, whether Ong Sum Ping was a Muslim or not, is simply unthinkable had the Sultan really been a Muslim. Which again reinforces that Sultan Muhammad Shah was no Muslim.

Thirdly, Malaysia still has the title ‘Duli Yang Maha Mulia’ so I could be wrong about Muslims being able to call a human ‘Maha-something’ instead of the word reserved only for the divine."

Ulasan:

'Both pendatang?'Trauma betul Cina Komunis ini dengan 'title' pendatang.Saya lihat yang pendatang ni adalah Cina Ong Sum Ping.Sultan Brunei dan Melayu dah lama duduk Borneo.Asal saja Melayu...dari Palembang...ini skeptikal Orang Barat kepada orang Melayu.Padahal di semenanjung,di Borneo dah beribu tahun orang Melayu duduk disitu.Cuba tanya orang Brunei,awak ni Melayu dari Palembangkah?Sudah tentu anda akan dipandang 'slack' oleh mereka.Mereka Melayu Brunei.Saya tegaskan Melayu Brunei.Bukan dari Palembang.

Bingungnya si Komunis ini dengan istilah 'maharaja'.

Maharaja bermaksud 'Great King'.Raja Besar dalam istilah lainnya.Ini istilah biasa.Bukan nak kata Ong Sum Ping itu 'God'.Benak...benak.

Maharaja Lela itu bukan maksud maharaja yang memerintah.Maharaja Lela adalah satu gelaran biasa untuk pembesar raja.Kerajaan Perak juga pakai gelaran ini.Cuba baca sejarah Pasir Salak.Maharaja Lela yang berkomplot bunuh J.W.W Birch itu,Raja Perak kah???

Sejarah SPM fail kot.Dah la bodoh.Sombong pulak.Tamak lagi.Lastly merepek macam orang gila.


Ok,yang terakhir dari repekan tidak berpelajaran Komunis Malaysia:

"And the best of course, is reserved for last:

“In fact according to Chinese records of the Liang Dynasty, Tang Dynasty and Song Dynasty, Brunei had been sending her envoys to China and had also been receiving envoys from China. The earliest records stated that in the years 517AD, 521AD and 631AD, Brunei had sent her envoys to China. In 977AD, China sent her envoys to Brunei.” (see The Brunei Times)

The above sends a clear message that someone else was already King in Brunei circa 876 years before Sultan Muhammad Shah declared himself as Sultan. It is also very clear that the Chinese were already in Brunei 53 years before the Prophet Muhammad was born.

Also important to note, that the Chinese arrived at least 876 years before Parameswara reached Malacca. Could the Chinese have been the original royal lineage of Brunei? Remember that by the Year 53-Before-Prophet Muhammad, Chinese had already been living in Borneo. And never forget that the earliest Arabic maps label Malaya as ‘Barr Chin’ to mean Land of the Chinese.

And even earlier is this:

Second half of the 5th century: The Buddhist monk Hui-Shen and his Afghan companions travelled from China to Fu-Sang. Yes, the Afghans were Buddhists and carved the Bamiyan Buddhas that were destroyed by the Taliban.

Hui Sen visits Holotan (Java), on his way back to China. And the King of Java then sends seven missions to China begging them to recognize his kingdom, because no one else recognized them. This brings up strange questions. The Javanese kings did it, the Sultan of Brunei did it, and even Parameswars did it. Why were all these kings sucking up to the Chinese over the centuries? Is this what Ketuanan really means? Sucking up to China? All the Austronesians have certainly done it for the past 1,600 years, or more…

Final parting thoughts… Why are the oldest mosques in Malacca shaped all like Pagodas (in Trengkera)?

Why is there no ‘local’-shaped mosque architecture in Malacca? Why is there Bukit Cheena in Malacca, but no Bukit Melayu or more importantly, no Bukit Sultan? Why is there zero trace of any grave belonging to the Sultan of Malacca? Before anyone gives his lame excuse, there are at least 15 royal graves here in Brunei. All intact, all complete, and no missing links.

There are all records ranging from the Chinese (the later ones were Muslims) being in Borneo right from the fifth century right up till the 15th century. So the next time someone tells you that the Chinese only arrived in the 19th century …"


Ulasan:

Memanglah ada raja Melayu Brunei yang hantar duta ke Cina sebelum era Kesultanan Brunei.Orang Cina pun catat ada kerajaan purba bernama Po-ni.Apa nak hairan?Masalahnya si John Samdol ini terperangkap dengan Sultan-sultan dan pada fikirannya:Sultan=Melayu.Sebelum naik sultan pertama Brunei,raja Brunei orang Cina atau kaum lain.Stupid kiasu!

Perenggan yang ada perkataan 'Barr Chin' itu semuanya pembohongan Micheal Chick.Sebab itu saya rasa John Doe dan Micheal Chick ini kemungkinan orang yang sama.saya sudah jelaskan pembohongan 'Barr Chin' pada artikel lepas.

Kerajaan-kerajaan Nusantara hantar duta ke China sebab nak jalin hubungan diplomatik dan atas urusan perdagangan.Nak harap Maharaja China?Semua maklum dinasti-dinasti China AMALKAN DASAR TUTUP PINTU SEHINGGALAH KEDATANGAN IMPERIALIS EROPAH terutama era Perang Candu.Orang Austronesia memang suka amalkan semangat kejiranan.Bertanya khabar.Maharaja Cina TUTUP PINTU,orang Melayu datanglah ketuk pintu.Bukan macam Lim Kit Siang.Bina banglo atas bukit,membesarkan cina totok masing-masing.Bila mati,nak jugak jirat atas bukit.Bertanya khabar cuma nak jual barang saja.Selain itu...haram!

Bentuk bumbung masjid Melaka bukan pengaruh Cina.Ia pengaruh Melayu Segenting Kra.Lihat Masjid Kampung Laut macam mana.Sejarah Wali Songo ada kaitan dengan Champa-Kelantan.Lihat Masjid Agung Demak macam mana.

Tiada nama bukit-bukit dengan nama 'Bukit Melayu'?Tidak perlulah sebab seluruh semenanjung ini diberi nama Tanah Melayu dengan Bukit Cina itu dalam jajahan Tanah Melayu.Ada faham? :D

Ya...Cina generasi baru ini hanya datang ketika abad ke-19.Ini gelombang besar-besaran dengan faktor tolakan dan tarikan:

Tolakan:

Huru-hara di negeri China,kekacauan,kemiskinan,kebuluran.

Tarikan:

Kekayaan negeri-negeri Melayu.Aman damai,Galakan dari British untuk mengangkut ramai imigran Cina untuk memajukan industri.

P/S:Kenapa John Doe berusaha nak lawan BTN dengan  memanipulasikan sejarah Brunei?Sebab di Malaysia tiada bukti Cina datang awalkah?Cari punya cari di Internet tak jumpa,akhirnya terpaksa pakai sejarah Brunei nak lawan Ketuanan UMNO.Lawak...lawak.


KESIMPULAN


Sejarah tidak boleh diubah atau diputarbelit.Pendatang tetap pendatang.Janganlah sedih.Kalau you tetap bersikap menyakiti hati orang Melayu dan terbawa-bawa dengan faham komunis you,get out from here!

Di sini hanya terima orang Cina yang mengamalkan ajaran Tao dan Konfusius yang berkasih sayang sesama insan dan menghormati orang-orang Melayu.Ini BARULAH BUKAN PENDATANG.INI KAWAN MAAA...


;D



~Srikandi

Monday, January 10, 2011

Mari Baca Hikayat Naruto....



Mari Baca Hikayat Naruto....






Assalamualaikum para pembaca saya dan peminat saya...

Salam 1Malaysia....(sahut seruan kerajaan)

Kali ini Cik Seri nak ulas sedikit satu "blog sahabat".Nak ulas blog ni pun 2-3 kali minta kebenaran M.O.Sebabnya ini 'blog sahabat'.Tetapi Cik Seri dah jelaskan pada M.O bahawa 'blog sahabat' ini semakin lama semakin keliru dan mencapai tahap Siam Anai-anai (Tahniah diucapkan kerana berjaya menulis sama seperti Megat Siam).Penulisnya,Encik Asree telah berjaya berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan penulis hikayat Siam Ayutthaya.Sekali lagi tahniah diucapkan.

Sebelum itu Cik Seri nak minta maaf sebab...macam biasalah,agak pedih sikit.Siapa makan cili dialah yang terasa pedasnya :D Artikel ini bukan tuju khusus pada kaum tersebut.Sebenarnya pada penulisnya.Boleh faham ya?

Ini dia artikel yang saya akan ulas sebentar lagi:

http://tausug-global.blogspot.com/2010/10/sejarah-sulug-mengapa-tausug-enggan.html


Ok,bersiap sedia semua,cikgu Srikandi nak bagi 'lecture'. ;)

Selama ini kita pernah dengar istilah 'penyalahgunaan dadah' kan?Sekarang ni cikgu nak ajar satu lagi istilah baru iaitu 'penyalahgunaan fakta sejarah'.Apa ke bende tu?Ok,dengar.

Sepertimana teknik penulisan Anai-anai dan Megat Siam,Encik Asree juga menggunakan teknik yang sama untuk menuntut seluruh dunia di bawah telapak kaki kaum Tausug.Antara teknik yang digunakan.


1-Tidak mahu dikaitkan dengan Melayu.

2-Merendah-rendahkan bangsa Melayu (ini wajib)

3-Mengatakan Melayu ciptaan penjajah

3-Menuntut bukan sahaja mendakwa kaum-kaum Austronesia sebagai berasal dari kaum sendiri malahan kaum-kaum di luar rumpun sebagai contoh,bangsa Sumeria,Bani Israel dan sebagainya.

4-Menafsirkan nama-nama tempat,nama kaum di dunia berdasarkan bahasa kaum sendiri (teknik Siam Nai)

5-Meleret-leret menuliskan hikayat dongeng kaum sendiri

6-Menuntut Sriwijaya,empayar maritim teragung Asia Tenggara (ini wajib)

7-Mempergunakan agama untuk mencapai motif sendiri.

Bonus:

8-MENYALAHGUNAKAN FAKTA SEJARAH (a.k.a puterbelit kajian saya)


Ok,kita lihat petikan pertama.


"...tetapi setelah mengetahui Tausug (Bangsa sendiri) tidak mahu menerima penggelaran Melayu keatas diri mereka atas alasan "Bangsa mereka lebih tua dari bangsa Melayu" menyebabkan kita tertunduk dan serba salah. Perasaan begitu bercampur baur, tidak percaya, sakit hati dan kecewa, kerana menurut penulis bagaimana Tausug mengetahui sejarah mereka lebih awal dari bangsa lain sedangkan mereka sejak sekian lama tertinggal dari segala segi berbanding Malaysia yang kaya raya, berkemajuan serta mempunyai banyak Universiti yang melahirkan ramai bijak pandai. Di Sulu apa yang ada?"


Jawab:

Tiada masalah.Tidak mahu mengaku itu hak anda...tak paksa pun.,so let's get out from here.Tidak mahu mengaku tetapi yang peliknya mengaku sejarah hakmilik bangsa Melayu sebagai sejarah mutlak kaum sendiri.Sriwijaya,contohnya mahu dirompak dari bangsa Melayu.Namun yang peliknya hanya hikayat Naruto yang mampu dipersembahkan.Tiada bukti prasasti dalam bahasa Tausug yang menceritakan kemegahan Sriwijaya.Bahasa campur-campur Tausug-Sanskrit pun jadilah...tapi malangnya tiada..tiada...dan tiada...samalah macam Siam Nai,tiada manuskrip dan prasasti ditulis dalam bahasa Siam Kedah.Manuskrip yang dibangga-banggakan Siam Nai ialah Undang-Undang Kedah,yang ditulis dalam bahasa Melayu Klasik!

Sejarah Tausug lebih awal daripada bangsa lain.Macam mana itu?Cuba jelaskan.Opppss...tolong jangan salahguna hasil kajian saya.Legenda Perahu dan Hati itu bukan sekadar nama 'Perahu' dan 'Hati' sahaja.Charles Jones siap paparkan perbandingan bahasa Mesir Purba dengan Bahasa Melayu!Di ulang...bahasa Melayu.Bukan bahasa Tausug atau Taguimaha  :D

Sulu apa ada?Memang tiada apa-apa sebab sejarah mereka menumpang sejarah Melayu.Orang Melayu walaupun kerajaan-kerajaan mereka hilang,sifat interaksi antarabangsa mereka tidak pernah luput sejak dari zaman Mesir Purba sampai sekarang.Jadi orang luar lebih selesa berurusan dengan orang Melayu dan bawa banyak perubahan ekonomi dan kemajuan berbanding orang Sulu yang agak ganas penampilannya pada orang luar.Jadi mereka lebih tertutup berbanding orang Melayu.INI MENUNJUKKAN PENGALAMAN BERINTERAKSI DENGAN ORANG LUAR ADALAH MILIK EKSKLUSIF ORANG MELAYU.Jadi sebab itu di Sulu tiada apa-apa.Perdagangan antarabangsa memajukan negeri-negeri Melayu.Orang Tausug dari Basilan contohnya hanya mendarat di pantai Sabah dan hanya berniaga dengan penduduk tempatan.Tidak pernah pula orang Arab atau Parsi membuat catatan tentang orang Tausug.

Kita lihat lagi:

"Di Indanan terdapat satu kawasan kampung yang dinamakan "Likup Adam" yang bermaksud "tempat Allah SWT mengambil tanah untuk mencipta Nabi Adam a.s.". Likup Adam terletak dalam Daerah Indanan, apakah maksud Indanan? Ia bermaksud "Land Mark" atau satu tempat peringatan yang akan diingati sampai bila-bila"

Wah,ini skil baru.Penyalahgunaan agama tahap 'Supersaiya' melebihi kemampuan Ustaz Megat Siam. 

"Tanah Sug (Sulug) ini sangat berkat sehingga sesiapa sahaja manusia yang tinggal di sini mereka akan turut jadi hebat. Tanah empayar Tausug telah berjaya dirampas di tempat lain di seluruh Nusantara tetapi tidak bagi Jolo ini. Orang tua-tua kita mengkhabarkan bahawa sebelum manusia dicipta oleh Maha Pencipta, Nabi Junjungan kita Rasulullah SAW pernah diturunkan di bumi Sug ini ketika Baginda SAW masih sebagai Nur Muhammad lagi. Di sinilah bermulanya tamadun dunia dan bangsa-bangsa manusia bermula". Ujar salah seorang Syarif Tausug UTC di Seri Kembangan kepada penulis baru-baru ini.

Wah,kalau macam ini saya mahu tambah perisa nyam...nyam...semua nabi-nabi lahir di bumi Sug.Nabi Adam turun di bumi Sug.Nabi Muhammad lahir di bumi Sug kemudian dihantar ke Mekah.Kan hebat tu?

:D

Tanah semenanjung,Sabah dan Sarawak taklah seberkat mana tapi di sini semua kaum dapat hidup aman damai.Orang Melayu pun beraja dan bersultan,tak payah mengemis-ngemis sana-sini minta naikkan takhta Sultan yang diruntuhkan Amerika (Sultan Sulu terakhir mansuhkan takhta sendiri akibat hasutan Amerika).Banyak kemajuan,universiti pun banyak.Sampai ramai PATI Tausug mengemis sesuap nasi di Sabah.Itu yang orang Sabah marah amat tu.Sesuka hati masuk Sabah.Yang buat IC palsu bagi kat kawan-kawan dan saudara mara orang Tausug juga. (jangan marah ya,ini orang Sabah yang beritahu)

Kita petik lagi...jangan tak petik:

"Kepulauan Melayu? Yang mana satu? Siapa yang bertanggungjawab menggelar kepulauan Asia Tenggara ini dengan Kepulauan Melayu? Sebenarnya yang bertanggungjawab menggelar kepulauan Asia Tenggara ini Kepulauan Melayu dan dihuni oleh Rumpun Melayu ialah Alfred Russel Wallace (8 Januari 1823 - 7 November 1913) seorang Naturalis (Athies) Freemason Eropah yang handal mengolah sejarah Nusantara dengan teori-teori Athiesnya. Hasil kajian dan teori beliaulah yang akhirnya digunakan oleh Resident-resident British sehingga pasca-Kemerdekaan Malaya (31 Ogos 1957) yang silibus sejarahnya digunakan oleh umat Melayu Malaysia hingga ke hari ini. Daripada beliaulah Charles Darwin mengambil ilmu "Kedurjanaan" yang mengatakan Manusia berasal dari beruk @ monyet"

Ulasan:

Ini teknik lapuk sukukaum yang tak puas hati dengan bangsa Melayu.Tak tahu sebab apa benci dengan bangsa Melayu.Sebab Allah YAng Maha Pemurah beri macam-macam nikmat pada bangsa Melayu,tak seperti orang Tausug yang tersepit antara Filipina dan Malaysia.Tiada daulat,tiada Sultan (mereka masih berbalah tentang kesultanan).Mungkin.Maka datanglah idea ini.Idea yang sama diutarakan oleh Siam Nai.Mengatakan nama-nama yang ada perkataan Melayu itu ciptaan penjajah.SEBENARNYA,NAMA KEPULAUAN MELAYU DINAMAKAN SEMPENA BANGSA MELAYU SEBAB BANGSA INI YANG ADA AUTORITI KE ATAS PULAU-PULAU.

Ok,mari kita lihat taburan geografi antara orang Melayu dan Tausug.Orang Melayu dapat dilihat hampir dikesemua pesisir pantai dan pulau-pulau Asia Tenggara.Di Sumatera ada Melayu,di Pulau Jawa pun ada (belah-belah Sunda),di Borneo pun ada (ada kesultanan sendiri,kesultanan Brunei),di Sulawesi pun ada (Raja Hassanuddin lebih Melayu dari sesetengah orang Melayu).Di tanah besar Asia (Indochina dan semenanjung) pun ada Melayu!!Orang Tausug?

Orang Tausug hanya berlegar-legar di selatan Filipina dan utara Sabah sahaja....sedih kan?

Inikah dia asal-usul bangsa Sumeria dan Bani Israel?Memalukan.

Sebab itu kepulauan Asia Tenggara dikenal sebagai 'Malay Archipelago'.Mari kita lihat dialog antara orang Tausug dan orang Inggeris:

T:Apa pasal you tak mau panggil ini pulau-pulau jadi Kepulauan Tausug?Kami Tausug bangsa paling agung dalam bumi.Bani Israel pun asal dari kami tau.

I:Apa hal pulak?Ini Kepulauan Melayu.Kami tak kenal Tausug-tausug ni,nama yang pelik.Tiada dalam catatan pengembara kami.Dalam kitab-kitab kuno pun tiada.

T:Hei!Apa pasal Melayu pula dapat nama?Ini bangsa hina!Sama macam Bajau.Duduk atas laut sahaja.Kami bangsa Tausug penguasa laut dan darat!

I:You apa masalah?Orang Melayu di mana-mana tempat di pulau-pulau ada.Orang you hanya di Sulu sahaja.Orang Melayu berdagang dengan semua bangsa.Orang Tausug berdagang dengan Dayak Sabah sahaja.Orang Bugis dan Makasar pun lebih 'international' berbanding Tausug tau.

T:Kurang ajar.You tau tak,Buddha,Hindu semua asal dari ajaran Tausug.Nur Nabi orang Islam pun lahir di Jolo.Sekarang kami buat kajian sama Jesus pun akan bangkit di Jolo.

I:You cakap apa ni?You sakit ka?


Ok,rileks...kita sambung lagi:

"Menurut Neldy Jolo, Wallace hanya berjaya melawat Kepulauan Indonesia dan Malaysia seperti hari ini tetapi gagal memasuki Kepulauan Sulu. Beliau telah berusaha untuk masuk ke Kepulauan Sulu tetapi gagal kerana tiada satu pun kapal Eropah yang boleh melalui Laut Sulu ketika itu keculi dikejar oleh tentera Laut Sulu dari Kaum Dayak Laut Iranun dan Orang Laut Balangingi serta Pelaut Bugis. Kapal Eropah yang tidak dikenali biasanya akan dirompak sebelum ditenggelamkan di Laut Sulu atau Laut SELEBES (nama asalnya Sulu East Sea). Kegagalan Wallace masuk ke Sulu untuk mengkaji Tausug menyebabkan Tausug hilang dalam kajian-kajian Barat, untungnya "Melayu" telah mendapat ANUGERAH sebagai Bangsa Tunggal empunyai Asia Tenggara sehingga ke hari ini berdasarkan journal saintifik Wallace"

ulasan:

Itula pasal.Sikap terlampau hulu sangat.Tau takpe.Perangai kaum sendiri macam teroris.Orang luar nak melawat.Tak semestinya nak gaduh.Walhasil jadila Tausug,kaum yang duduk bawah tempurung.Bila orang Melayu dapat autoriti nama di Asia Tenggara...mak aii...marah pulak.

:DD

Cuba contohi Orang Melayu yang ramah.Memanglah kena jajah juga akhirnya,tapi hari ini orang Melayu dapat negara,Sultan pun ada lagi malah boleh kongsi kekayaan dengan kaum-kaum Nusantara lain.Tausug?Tak ketahuan punca.Masalah dengan Filipina.Malaysia pun tidak ambil tahu pasal dia.Keras kepala.Akhirnya tiada siapa peduli.Tiada siapa nak berdagang dengan dia.Bila takde makanan,datanglah teroleng-oleng naik sampan pergi harap simpati dengan orang Sabah.Miskin ke orang Tausug?Eh...taklah...kaya-raya.Dengar khabar jika duit sejuta ringgit (atau dolar) dari perbendaharaan Sultan Tausug diberi setiap manusia dimuka bumi ini,makanya ada lagi lebihan dalam perbendaharaan.Tak abis.Fuyoooo!Kayanya dia.Tapi mana dia emas Sulu?

Owh...dirampas Filipina.Kesiann....itu yang harap simpati Malaysia dan Sabah itu.

Nama asal Selebes ialah Sulu East Sea.Hai...asalkan ada perkataan Sulu,bahasa Inggeris pun dimanipulasikan.Selebes berasal dari kata Bugis,'Selis' dan 'Bessi' maksudnya 'keris besi' bukan 'Sulu East Sea'!Marah Pak Daeng nanti!

;>


Lihat lagi:

"Mengapa bangsa Arab lebih mengenali Bani Jawi? Sebenarnya nama bangsa "Jawa" lebih tua berbanding nama bangsa Melayu sendiri. Bangsa Arab bukan baru kenal nama JAWA yang pada lidah mereka disebut JAWI ini kerana menurut pandangan beberapa Ulama' seperti Ibnu Athir telah menamakan bahawa bangsa dari Timur (Bani Jawi) kemungkinan besar adalah anak-anak Nabi Ibrahim a.s. dari isterinya yang ketiga bernama Qatura @ Katurah. Sebagaimana yang disebut oleh Bible Perjanjian Lama ,

King James Bible
"But unto the sons of the concubines, which Abraham had, Abraham gave gifts, and sent them away from Isaac his son, while he yet lived, eastward, unto the east country". Genesis 25:6.

Bahasa dalam versi Amerika lebih menarik,

New American Standard Bible (©1995)
"But to the sons of his concubines, Abraham gave gifts while he was still living, and sent them away from his son Isaac eastward, to the land of the east".

Maka dikatakan berkembang biaklah anak-anak Ibrahim a.s. di negeri sebelah Timur membawa ajaran Ibrahim a.s. yang hari ini Bani Jawi namakannya Ugama Hindu, jangan hairan orang-orang Bali masih mengamalkan Hindu-Monotisme hingga hari ini sebagai bukti peninggalan ajaran purba dari Ibrahim a.s. Sebab itu bangsa dari Timur (Asia Tenggara) ini dinamakan oleh bangsa Arab sebagai Bani Jawi bermaksud Bangsa Jawa yakni anak-anak Nabi Ibrahim a.s.

Nama "Melayu" begitu asing bagi bangsa Arab sehingga menyebutnya pun susah pada lidah mereka sebab itu Malaysia pun disebut Malezi. Ia membuktikan nama Jawa lebih purba berbanding Melayu"

Ulasan:

Nama Tausug,lagilah pak Arab tak kenal.Meh...saya beritahu sejarah dia.Orang Arab dahulu kala panggil orang Melayu berdasarkan nama kerajaannya.Orang Arab tahu pasal Melayu mula-mula bukan terus dari Melayu,TETAPI DARI PEDAGANG INDIA.Orang India panggil orang Melayu 'Jawaka'.Jawaka ini nama kerajaan kuno di Indochina.Jawaka ini terletak di sempadan selatan China atau di Annam dan ke bawah Kemboja.Ini adalah pra-Champa pada zaman purba.Chandrabanu dari kerajaan Sri Dharmaraja adalah raja Melayu.Tetapi kitab berbahasa Pali kuno di Sri Lanka menggelarnya 'Raja Jawaka'.Beliau bukan orang Jawa atau berasal dari Pulau Jawa.Beliau Melayu Segenting Kra.Ketika orang Sri Lanka panggil orang Melayu 'Jawaka',orang China panggil Melayu,'Mo-lo-yue' atau 'Ma-li-yuer'.Kerajaannya di gelar 'Kunlun'.Kadangkala digelar orang Kunlun.Orang Arab panggil Zabag.Jawaka ini diperintah oleh raja-raja Sailendra.Ini adalah termasuk Funan.Tetapi Funan sudah campur-campur dengan kaum Chenla (kini dipanggil sebagai Khmer).Kemudian kerabat Sailendra berhijrah ke pulau Jawa.DARI SINI NAMA PULAU ITU DIDAPATI.Dari kerajaan Melayu purba di Indochina yang bernama JAWAKA.

Ini semua ada catatan dia.Contohnya nama Melayu.Lihat catatan I-Tsing (Yi Jing) pada tahun 671 Masehi:

""...landed and stayed six months, gradually learning the Sanskrit grammar. The king gave me some support and sent me to the country of Moloyu ...."

Saya cabar Encik Asree keluarkan dari rekod China,nama 'Tausug' kalau ada,atau 'Jawa' sekurang-kurangnya sekitar tahun 671 Masehi.Ada berani?

Lihat,kata I-Tsing,dia dihantar ke negeri yang bernama 'Moloyu'.Sekarang ni ada negara nama asal dari kata 'Moloyu' ini.Nak bagitahu ke?Malaysia.Malay=Melayu,sia=tanah/wilayah.

Di dalam Mahavamsa,kitab berbahasa Pali di Sri Lanka,ada menyebutkan Chandrabanu,raja Jawaka dari kerajaan Tambralingga.Tambralingga ini adalah negarakota Melayu (Malay city-state) di Segenting Kra.Ada yang kata di Pahang.Tapi saya berpendapat di Segenting Kra ibukotanya.Yang di Pahang adalah wilayah jajahannya.Tak sebut pun Jawaka dari Pulau Sulawesi sebagai contoh,lebih-lebih lagi Sulu.Di Pulau Jawa tiada kerajaan nama Tambralingga.Tambralingga hanya ada di semenanjung sahaja.

Yang petik dari Bible itu semua dari kajian saya.Siapa di Malaysia ini yang ada kajian sampai jauh sampai masuk dalam Injil Taurat.Cik Srikandi la siapa lagi. :D

INI NAMANYA PENYALAHGUNAAN KAJIAN SEJARAH.Orang kaji begini,dia dok putar begitu.Semua kajian orang lain,dia putar jadi hakmilik kaum dia.

Tak susahlah sebut 'Melayu'.Tausug lagi pak Arab tergeliat lidah nak sebut.Sebab itu orang Arab ikut orang Melayu panggil Tausug jadi Sulu.Orang Arab dah terbiasa panggil keturunan Melayu sebagai Bani Jawi dahulu sebab faktor sejarah bukan faktor tergeliat lidah.Macam kita sebut 'orang putih'.Orang Amerika ke,orang Jerman ke,orang Perancis ke...semua 'orang putih'.Macam orang Melayu dulu panggil orang Sepanyol sebagai 'Kastilan'.Sebabnya orang Sepanyol yang datang itu berkata mereka dari negeri Castile.Kerajaan Castile memang ada di Sepanyol.Kenapa tak panggil 'Spain' atau 'Spaniard'.Ini nama sejak zaman Empayar Rom lagi.Adakah kerajaan Castile lebih tua dari empayar Rom?Salah,Kerajaan Castile bermula dari tahun 1025 hingga 1230.Empayar Rom bermula dari tahun 27 Sebelum Masehi!

Adakah Jawa lebih tua dari Melayu?Salah,nama Jawa berasal dari kerajaan Jawaka dibina oleh orang Melayu yang sudah tentu lebih tua dari kerajaannya sendiri.

Pelik juga,apa kaitan perbandingan dengan Jawa?Huh,asalkan nak rendah-rendahkan Melayu,Jawi pun disangka Jawa.Nasib baik orang Arab tak panggil Bani Suk,lagilah melompat Encik Asree.

Petik lagi:

"Kalau Bani Jawi ini berasal dari anak-anak Ibrahim a.s. melalui isteri ketiganya, siapa pula Qatura? Dari mana beliau berasal? Apakah pertuturan yang digunakan oleh Qatura? Untuk merungkai hal ini terlebih dahulu nama "Qatura" itu perlulah dirujuk ke bahasa Sulug"

Yess...bermulalah kaedah pembohongan melalui cara bahasa sukukaum sendiri.Macam Siam Nai.Bayangkan kalau Siam Nai dan Tausug Asree berjaya memerintah dunia.Tak ke haru dibuatnya.Masing-masing dakwa nama-nama tempat dan bangsa di dunia berasal dari bahasa kaum sendiri. :D

Siam Nai:Melayu maksudnya "Mari duduk sini dan berniaga"

Tausug Asree:Salah!Melayu maksudnya 'Berjauh'

Siam Nai:Hei!Hang jangan buat lecehhh...cuba perkataan 'Melaka' pulak.Melaka maksudnya 'Mari niaga sini'

Tausug Asree:Salah lagi.Melaka maksudnya cantik dan menawan.

Siam Nai:Kepala hotak hang!

(Adegan seterusnya mengandungi unsur-unsur 18SGG)


Petikan dari tajuk kecil 'Siapakah Nabi Ibrahim?

"Hal ini akan berlanjutan sekiranya anda bertanya pula apakah sebenarnya bahasa pertuturan Ibrahim a.s.? Sudah tentulah bahasa Hebrew yang ditutur oleh Eber bin Shelah bin Cainan bin Arphaxad bin Shem bin Noh Alaihissalam. Dari catatan yang lepas pada tajuk "Kepulauan Sulu sebelum muncul nama Philippines" penulis telah membuktikan Nabi Noh a.s. berasal dari Kepulauan Sulu serta menutur bahasa Sulug Purba yang kemudian bani Israel menamakannya Bahasa Hebrew"

Wow,hebat...bahasa Sulug kemudian dinamakan oleh Bani Israel sebagai bahasa Hebrew.Betul-betul berani,lebih berani dari Ustaz Megat Cadbury.Penulis begitu berangan-angan mahu naikkan kaum sendiri yang tercicir dalam sejarah antarabangsa.Sehingga sampai merapu meraban macam ini.Kesian.Jika Bani Israel datang melawat kaum Tausug ketika itu,mungkin mereka tidak bertemu apa-apa,kalau bertemu manusia pun di Jolo,mungkin mereka bertemu orang hutan yang bercawat dan melukis lukisan di gua.Tetapi bahasa Semitik seperti Ibrani Kuno memang dikaji oleh Charles Jones ada hubungan dengan bahasa Melayu.Bahasa Austronesian yang punya hubungat rapat dengan 'ancient Hebrew' adalah TAGALOG yang menggunakan tulisan Kawi yang berasal dari kerajaan-kerajaan kuno Melayu dan Jawa.Bahasa Tausug tidak sama dengan Tagalog.Tagalog lebih dirujuk dekat dengan bahasa Melayu,Jawa dan Hawai.BUKAN TAUSUG YANG MERUPAKAN BAHASA SUKUKAUM YANG MEMINJAM PERKATAAN DARI KAUM-KAUM AUSTRONESIA YANG LEBIH MAJU DISEKELILINGNYA.Ingat,di Filipina banyak sukukaum.Tausug hanyalah sebahagian dari sukukaum Filipina.Sukukaum lain ialah seperti Ati,Kapampangan,Bicolano,Pangasinan,Banguingui dan sebagainya.Ada yang mengaku sukukaum mereka berasal dari keturunan Melayu,seperti kaum Ati.Namun semua kaum-kaum di Filipina mengaku berkongsi sejarah bangsa dengan Melayu pada zaman purba terutama era Sriwijaya.Malangnya,Tausug yang kononnya 'Visaya Muslim' bencikan nama 'Melayu' itu.Padahal orang Visaya dicatatkan berasal dari 'Sriwijaya',empayar maritim Melayu pada masa dahulu,dan sejarahwan Filipina mengakui sejarah Filipina memang ada kaitan dengan Bangsa Melayu.

Maklumlah,orang Tausug dari kaum Sumeria kat Iraq nun.

:D

"Hal ini penting diberi pendedahan dan penegasan bahawa Tausug Jolo tidak bercakap kosong ketika mendakwa "Tausug adalah permulaan kepada semua bangsa di dunia" kerana Nabi Adam a.s. jasadnya bermula di Indanan, Jolo, Sulu. Ia sama dengan dakwaan Tausug bahawa Bangsa Arab adalah Sulug dan kata Islam (Salam) berasal dari lidah Sulug"

Hebat,manusia berasal dari Tausug.Makanya tidak syak lagi nabi Adam a.s berbangsa Tausug.

Nak tahu siapa mulakan Kesultanan Sulu?

Sultan Sayyid Abu Bakr Abirin yang berasal dari keturunan Melayu-Arab di Johor yang berlayar ke Sulu!

Dari Encik Asree:

"Dari manakah istilah Buddha dan Hindu muncul? Adakah ia terbit dari bahasa Jawa? Batak? Aceh? Ia sebenarnya berasal dari bahasa Sulug purba yang masih ditutur oleh Tausug di kepulauan Sulu hari ini.

    * BUDDHA @ Budd-Ha, maksud Budd @ Bud dalam bahasa Sulug ialah gunung @ bukit yang tinggi, manakala Ha pula bermaksud merujuk kepada tempat atau arah. Maka Buddha bermaksud "Di gunung" (Bud-ha atau Ha-bud). Sebab itu hingga hari ini sami-sami Buddha berusaha mencari gunung-ganang untuk membina kuil Buddha mereka di sana.

Ia sama dengan sebutan Sulug pada orang yang tinggal di kawasan pergunungan Jolo yang mereka panggil Budhanun. Kemudian kalau disebut secara laju atau cepat akan menjadi Buranun ("D" menjadi "R" sebagaimana kebiasaan lidah Sulug). Ia sama dengan sebutan nama asal negara Myanmar yang dipanggil BURMA yang sebenarnya terbit dari sebutan Sulug iaitu Budma (Ma, adalah kata sifat - Ma-taas, Ma-laggu', Ma-hamut, Ma-layu' dll), maka Budma bermaksud "gunung yang tinggi".

Encik Asree semakin dirasuk jin Siam:

"Pengasas ajaran Buddha sebenarnya dapat ilham atau wahyu setelah beliau bertapa di atas sebuah bukit. Pendapat bahawa nama Buddha diambil dari nama pokok Bo tempat beliau bertapa sebenarnya hanya sekadar tekaan dan andaian. Sama dengan tekaan "Nama negeri Melaka berasal dari pokok Melaka" walhal nama Malaka berasal dari kata Sulug yang bermaksud cantik dan menawan.

    * HINDU, maksud dalam bahasa Sulug ialah "Ajar", contoh ayat "In ilmu hindu' sin kaguruhan taniyu ayaw lupahun" (Ilmu yang diajar oleh guru-guru kita jangan dilupa). HINDUAN bermaksud ajaran.

Sebab itu pengikut nabi Ibrahim a.s. serta keturunannya yang datang ke kepulauan Sulu telah melalui India yang terdiri dari anak-anak Qatura lalu mengajarkan Hindu (Ajaran) Nabi Allah Ibrahim a.s. kepada bangsa India. Ahlul bait Nabi Ibrahim a.s. ialah yang dikenali sebagai BRAHMIN (bermaksud anak-anak Ibrahim) yang mempunyai kedudukan kasta tinggi dan khusus dalam kebudayaan Hindu India"

Komen:

Tak tahu nak komen apa.INILAH HIKAYAT NARUTO paling mendebarkan selepas Megat Siam.Semua perkataan dalam dunia di'Tausug'kan.Nak ketawa,dah abis ketawa.Akhirnya saya insaf,betapa gigih usaha Encik Asree mahu menaikkan kaum Tausug yang ketinggalan dengan pelbagai cara TERMASUK MENYALAHGUNAKAN HASIL KAJIAN SAYA.
Tetapi yang paling saya hairan ialah,usaha menaikkan kaum-kaum yang terpinggir mesti menghina-hina dan merendah-rendahkan orang Melayu.Ini yang saya kesan pada penulisan Siam Nai.Ini membawa bukti bahawa,kaum-kaum terpinggir ini mesti 'melepasi' satu tahap yang amat sukar digugat untuk 'established' kehebatan kaum sendiri.Apa tahap itu?

KEAGUNGAN SEJARAH BANGSA MELAYU.

Kaum-kaum terpinggir ini selama ini hidup di bawah bayang-bayang sejarah bangsa Melayu.Jadi untuk jadi nampak hebat,MESTI NYAHKAN DULU KEAGUNGAN BANGSA MELAYU.Pijak sampai serendah-rendahnya.Pelikkan?Kenapa tak pijak orang Bugis ke?Orang Jawa ke?Orang Banjar ke?Orang Siam ke?

Nak pijak Melayu jugak,pasal nak naik atas.

SEBABNYA TAUSUG INI BERGAYUT DI TAPAK KAKI SEJARAH BANGSA MELAYU.Bukan sejarah Siam ke,sejarah Bugis ke,sejarah Jawa ke.Bukan...bukan...dan bukan....!

Anda nampak pencerahan?

Lihat perenggan terakhir:

PENUTUP

Bangsa Melayu dan asal usulnya sudah pun penulis jelaskan dalam posting yang lepas dalam tajuk "Kepulauan Sulu Sebelum Muncul Nama Philippines". Bila membaca artikel penulis berkenaan Bangsa Melayu anda akan berasakan betapa bangsa Melayu sebenarnya bukannya tinggal di darat tetapi di laut terapung bersama lepa-lepa mereka. Yang tinggal di darat ialah bangsa pelayar yang menguasai lautan dan daratan. Bila di darat mereka menguasai semua jenis bentuk muka bumi, bila di laut mereka akan menguasai Orang Laut serta hasil maksul lautan yang kaya tidak akan habis itu. Membuktikan kebenaran tulisan Al-Mas'udi, catatan dinding Mesir Purba, catatan China, catatan Sumeria serta catatan Eropah berkenaan Sulug @ Tausug sebagai penguasa laut dan penguasa daratan hinggakan Vick Hurley menggelar bangsa ini sebagai Bangsa Pejuang Amfibia.

Buat bangsa Melayu, janganlah marah atau rendah diri kalau terbaca catatan ini. Tiada bangsa rendah di dalam dunia ini kerana Allah swt telah pun menjadikan semuanya mulia dan sempurna. Buat bangsa Sulug @ Tausug, janganlah anda mendabik dada keterlaluan tanpa memikirkan keadilan dan kasih sayang sesama manusia. Anda Tausug hanya diberikan tugas atau amanat untuk memikul segala tanggungjawab "menyelamatkan ummah" kerana sejak dahulu kala anda telah terkenal dengan Bangsa Penyelamat. Bangsa Melayu adalah diri anda sendiri, demikian Jawa, Batak, Aceh malah bangsa Eropah Arab, Bani Israel dan siapa sahaja, mereka semuanya adalah "Bangsa Anda".



Ulasan:

Bangsa Melayu tidak tinggal di darat?Agak-agaklah mahu hina bangsa Melayu.Istana Melaka bina atas laut kah?Borobudur bina atas lautkah?Bina macam Masjid Terapung Terengganu?Kalau macam itu makna memang hebatlah orang Melayu.Tak cukup bina kerajaan di darat,boleh bina istana atas laut.Tengok di Sulu apa ada?Encik Asree pun hairan.

Di Kedah sekarang jadi perhatian dunia arkeologi dunia.Tamadun tertua Asia Tenggara ada di Sungai Batu,Kedah bukan di Jolo.Kalau nabi Adam a.s nak turun pun,mungkin di Kedah.Di merata Asia Tenggara,terdapat prasasti,batu bersurat dalam bahasa Melayu Kuno.MANA PRASASTI DALAM BAHASA TAUSUG?TUNJUKKAN PADA SAYA KALAU ADA.Sekurang-kurangnya zaman Melayu Klasik macam Batu Bersurat Terengganu.

Yang ada,cerita lisan...cerita lisan...sama la macam Siam Nai.Siam Nai lagi canggih istilah dia:'wasiat' dan 'watikah' (kedat).

Sepatah hikayat bertulis pun tarak.Orang Bugis oklah juga ada La Galigo.Tausug?

"Membuktikan kebenaran tulisan Al-Mas'udi, catatan dinding Mesir Purba, catatan China, catatan Sumeria serta catatan Eropah berkenaan Sulug @ Tausug sebagai penguasa laut dan penguasa daratan hinggakan Vick Hurley menggelar bangsa ini sebagai Bangsa Pejuang Amfibia"

Ini semua hasil kajian saya.Kajian saya yang diputar 360 darjah untuk hina balik bangsa Melayu.Betul-betul tak bertamadun.

Bangsa penyelamat?Maaflah orang Tausug,nak marah marahlah pada Encik Asree.Kerajaan Sriwijaya menguasai Laut Sulu selepas bertempur dengan lanun di Sulu yang mengganas.Hasilnya Empayar Sriwijaya menguasai Kepulauan Filipina.Bukti?Laguna Copperplate.Surat hutang oleh pemerintah tempatan menggunakan bahasa Melayu Kuno,Tagalog dan Jawa.Bahasa Tausug?Tiada dalam carta.Kerajaan-kerajaan agung Asia Tenggara tidak berselera nak ukir watikah pada batu atau tembaga dalam bahasa Tausug sebab ini bahasa Amfibia.

^-^
 @


Salahlah kata bangsa penyelamat.Emas sendiri pun kena curi oleh penjajah.Negara Tausug tiada dalam peta dunia.Tapi BANGSA MELAYU BENAR-BENAR PENYELAMAT KEPADA SEMUA KAUM-KAUM AUSTRONESIA MALAHAN PELINDUNG AGAMA ISLAM.

Orang Melayu berjaya pertahankan tanahair dan kedaulatan Islam.Hasilnya kaum-kaum Austronesia lebih selesa berpayung di bawah 'MELAYU'.BARU JELAS BANGSA PENYELAMAT.Ini bangsa Tausug yang kononnya Nabi Adam pun berasal darinya,nampak kabur sejarahnya hingga diperkotak-katikkan oleh Sepanyol,Amerika dan Inggeris.Tiada bernegara,tiada bersultan.Yang peliknya,jiran mereka Kesultanan Brunei masih wujud dan tetap gagah perkasa menjalan konsep 'Melayu Islam Beraja'.

:DDD


Okla,yang terasa itu maaflah,ini fakta.Saya pendamkan setahun sebab malas nak layan semua ini.Tapi banyak permintaan peminat.Terpaksa tulis juga.Lagipun Encik Asree semakin merapu,lebih kerasukan dari Megat Siam,jadi saya tolong pulihkan balik ingatannya.Supaya berpijak dibumi yang nyata.

Sebagai bonus ini link dari blog IbnuRusydi tentang kemelut takhta Kesultanan Sulu.

Baca sekali komen-komennya.Menarik.

http://ibnurusydi.blogspot.com/2009/10/siapa-sultan-sulu-yang-sebenarnya.html

http://ibnurusydi.blogspot.com/2009/10/siapa-sultan-sulu-yang-sebenar-bahagian.html











~Srikandi
(Maulisriwijayawangsa)
 
Cik Seri Berceloteh - Blogger Templates, Wordpress Templates Free - by Templates para novo blogger HD TV Watch Entourage Online. Featured on Local Business Singapore