Monday, June 20, 2016

Umpama Ketek Mendapat Keyboard






Ramai fans saya mengadu tentang sikap jelek facebooker bernama Erwin yang menghina Tuan Semantani Jones (SJ) yang merupakan penulis dan pengkaji sejarah Melayu Nusantara. SJ yang ada mengalami sakit tertentu, di mana penyakitnya dijadikan makihamun dan dihina-hina oleh Erwin bersama-sama Via Dicky yang saya sentuh tentang kekeliruannya berkenaan dua travelog I-Tsing di SINI.

Tidak tahu mengapa Erwin begitu benci dengan SJ sehingga sanggup menghina penyakit yang dihidapi SJ, sedangkan Erwin mengaku berpuasa.Jika berbeza pendapat sekalipun, adalah tidak profesional mengeji orang lain begitu rupa. Nampak Erwin adalah manusia yang kurang matang dan keanak-anakan.

Siapakah Erwin ini? Dia adalah yang telah mengkondem sarjana lain sebagai 'pseudo' dalam kes minahselfie yang lepas:




Menariknya, apabila orang menegurnya bahawa perkataan 'Mala Malayu iva Malayam raja' itu adalah cara bacaan seorang sarjana Kemboja, Erwin terkentut-kentut membuat U-turn:









Perhatikan di bawah ini...berbelit-belit dia menafikan, kemudian diputaqnya nama orang lain (nasha) di situ untuk mengalih topik. Dia... masalahnya bukan kemampuan Nasha atau siapa-siapa, tetapi Erwin sendiri yang mengatakan cara bacaan sarjana Kemboja tersebut sebagai 'pseudo'. Erwin fikir saya yang menciptanya, padahal itu cara bacaan Chuck Moth, seorang pengkaji sejarah Kemboja.

Erwin telah terperangkap dengan kecetekan pengetahuannya tentang bidang epigrafi di Asia Tenggara. :D






Perhatikan, dia menafikan mengatakan sarjana Kemboja itu sebagai 'pseudo'  namun masalahnya, cara bacaan 'Mala Malayu iva Malayam raja' adalah dari sarjana Kemboja itu sendiri, bukannya dicipta oleh saya dan peminat sejarah yang lain. :D

Seperti biasa, apabila dalam keadaan panik, dia akan tag orang lain, dalam kes ini, dia tag 'minahselfie'. Masalahnya, sebab minahselfie-lah dia terperangkap dalam masalah yang dia sendiri terjun ke dalamnya. Very funny.

:D

Ini ibarat, saya telah memberi PISAU kepada minahselfie, untuk mencucuk Erwin. Apabila Erwin terperangkap, dia tidak tahu nak tag siapa untuk membantunya, melainkan orang yang mencucuknya, yakni minahselfie, menggunakan 'pisau' saya.

Okay, memang dia ada sebab untuk menghina dan mengeji SJ, ini adalah kerana SJ kerap menulis tentang sejarah Melayu Nusantara yang mana, tidak disukai oleh Erwin yang masih berfikiran bahawa sejarah itu di sempadani oleh batas geografi yang dibikin oleh Belanda dan Inggeris. Namun adakah dia layak untuk menghina SJ sedemikian rupa? Bukan sahaja tidak layak dan sikap yang amat jelek malah perbuatan itu adalah sangat tidak profesional. Namun ini tidak menghairankan kerana Erwin ini bukanlah siapa-siapa, cuma gemar bermain Facebook sahaja malah tidak mengenal prasasti yang mana satu walaupun cuba berlagak seolah-olah ahli arkeologi dengan alasan "banyak bergaul dengan ahli arkeologi" (di dalam fesbuk).

:D





Prasasti Buddhagupta atau Prasasti  Sungai Mas?






Lihat bagaimana kekeliruannya dibetulkan oleh ahli arkeologi dari Malaysia. Namun, dia tetap berdegil mengatakan dia mengutipnya dari satu buku. Buku benarkah atau ahli arkeologi yang mana prasasti itu terdapat di negaranya? Sama seperti kes sarjana Kemboja itu yang mana prasasti itu berada di negaranya, namun Erwin sewenang-wenangnya menuduhnya sebagai 'pseudo'. Saya akan kupas kekeliruan Erwin dalam masalah ini, yang mana ia terkandung dalam statusnya, ya status rasminya, bukan dalam komen atau chat yang mungkin ada typo atau kesalahan lain, tetapi dalam status yang mana meletakkan gambar prasasti yang salah kemudian dia merepek-repek sesukahati dengan prasasti yang salah itu.


*foto-foto kredit kepada fans dan pembaca.









Selamat menstalker hehe...




32 comments:

  1. artikel baru lagi!

    ReplyDelete
  2. berat nanang si erwin ni...mace pale masuk air

    ReplyDelete
  3. teruknya perangai mamat ni

    ReplyDelete
  4. tidak baik menghina penyakit orang lain sebegini.apa rasa si erwin itu agaknya jika anak2nya nanti mengalami bipolar.sepatutnya di bulan ramadan,kita saling menginsafi

    ReplyDelete
  5. astaga erwin..kok gitu sekali pribadimu

    ReplyDelete
  6. haha ketek...bener begitu

    ReplyDelete
  7. prasasti kedah sibuk2 nak kacau.dah la xreti apa2.candi2 kt jawa pun xabis kaji.dasar brengsek!

    ReplyDelete
  8. Berbeza pendapat tentang sejarah tu tak masalah sebb masing2 pun tak pernah hidup zaman tu..tapi kalau mengklaim budaya orang dengan mengatakn kite pusat kepada budaya tu memang la orang marah..sedangkan kita bangsa serumpun kalau ade persamaan tu pun sebb 1 ras..buktikan kajian kite dengan penemuan dlu baru sulam dengan cerita-cerita hebat

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau berbeza pendapat tidak jadi masalah mengapa sampai menghina sakit orang itu? dasar lidah bercabang

      Delete
    2. xde sape nak klaim budaya ko.sg batu dah jadi tamadun tertua asia tenggara.ko dah tertinggal bas ke kahkahkah

      Delete
    3. kajian dan penemuan dah dibuktikan dengan tapak arkeologi lenggong dan sg batu...engko je yg benak tak tahu pape kekeh

      Delete
    4. Ya sungai batu tapak tertua di asia tenggara..buktikan budaya jawa asal dari kelantan dan kelantan mengeksport budaya tu ke pulau jawa..kedah ada penemuan nya dan di akui

      Delete
    5. haha pergi ke kelantan tu pasal ape? kedah tamadun tertua asia tenggara, ko nak gak klaim ke?

      Delete
    6. nak alihkan topik la tu kehkeh sg batu tamadun tertua asia tenggara sekarang...

      Delete
  9. i love srikandi!

    ReplyDelete
  10. srikandi walau pedas bahasanya namun banyak yg tersirat.saya suka membacanya

    ReplyDelete
  11. buruk benar kelakuan erwin ni.kasihan sdr semantani dihina penyakitnya.

    memalukan org indonesia saja

    ReplyDelete
  12. Bodo Erwin ni. Tu la anti sangat dengan nama Melayu

    ReplyDelete
  13. erwin anti melayu dan malaysia.buruk benar sikapnya.zaman2 buluh runcing sudah berlalu...tapi masih ada makhluk yg ketinggalan zaman ... hehe

    ReplyDelete
  14. siapa erwin ni? aku xkenal pon

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahli paranormal dari seberang

      Delete
  15. ngaku puasa tapi hati jelek menghina orang yg sakit

    ReplyDelete
  16. Dia bukan ahli sejarah pun,,tak pernah ada buku pun,,,bila habis hujah ilmiah,,,yg kluar hanya merepek repek dan caci maki

    ReplyDelete
  17. haha gundiknya si Atiqah Nadwa tak nak tolong ke?

    ReplyDelete
  18. bongkar lagi cik seri!

    ReplyDelete
  19. kasihan nasha dipergunakan oleh erwin & atiqahnadwa dlm cemburu mereka dgn srikandi yg semakin popular di kalangan peminat sejarah

    ReplyDelete
    Replies
    1. erwin mmg nak laga2kan srikandi dgn nasha.
      dia kan anti-melayu dan anti-sejarah malaysia.

      atiqah ni...haha some jealousy to srikandi...sorry to say

      Delete
    2. benar ya amat

      Delete
  20. Sorg lg team mereka.....si maharani....mereka2 ni tidak ada sikap 'adab berilmu'....pendapat org tidak mahu diterima...malah dimaki cerca....pendapt mereka saja yg betulnya....bila berdiskusi berlainan pendapat itu lumrah..tp tidak bg si erwin n the gang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maharani tu sejarah mak lampir bolehla,yg lain ke laut..suka spam gambar2 candi dan perlekeh arkeologi malaysia.

      sekali aku letak gambar monumen sg batu...sengap mak lampir tu haha

      Delete
  21. cik seri,aku tggu artikel erwin ketek tu hehe

    ReplyDelete

 
Cik Seri Berceloteh - Blogger Templates, Wordpress Templates Free - by Templates para novo blogger HD TV Watch Entourage Online. Featured on Local Business Singapore