Sunday, July 31, 2016

Nak Spam Foto-foto Candi Lagi? No problem...




Beberapa fans dari seberang dan pembaca saya sudah banyak kali mempersoalkan facebooker ini. Facebooker terutama dari Melayu Riau dan sekitarnya ada yang mengadu dengan saya tentang seorang yang bernama 'Mak Lampir'. Ada apa dengan 'Mak Lampir'?

Mak Lampir ini terlalu Jowo-centric dan tidak gemar dengan apa-apa kelebihan atau keunikan pada sejarah Melayu dan budayanya, tidak suka mendengar apa-apa tentang sejarah Melayu terutama dari  semenanjung dan apa-apa yang ada persamaan atau hubungan antara sejarah Melayu dengan Pulau Jawa (yang berlaku akibat serumpun atau pertalian sejarah), dituduh 'klaim' dengan melulu.

Di zaman moden ini, masih ada orang yang bersifat demikian. Sebab itulah, pertembungan antara pemerintahan Jakarta yang Jowo-sentric masih ada dan saya selalu membaca luahan orang Melayu di Sumatera terutama di Riau, Medan, Aceh dan sekitarnya tentang diskriminasi pihak Jowo-centric di Jawa dengan wilayah-wilayah sekitar. Ini bukan main-main, malah isu ini merebak menjadi pertumpahan darah dan peperangan, yang paling terkenal ialah di Aceh dan Timor-Timur. Yang terkini ialah di Papua, menyaksikan kekerasan pemerintah Jowo-sentric ke atas pribumi Papua.

Untuk sesetengah facebooker baru di Malaysia, Mak Lampir akan mempromosikan sejarah dan budaya Jawa dengan manis dan ramah. Facebooker yang baru kenal Mak Lampir akan rasa 'international' sebab dapat berkawan dengan 'orang oversea' (orang seberang jer pon). Namun orang yang sudah faham sepak terajang dan rahsia dirinya yang sebenar terutama yang pernah bergasak pendapat dengan dia, atau pernah diserang oleh Mak Lampir kerana tidak berpuashati dengan sejarah Melayu, akan tahu hatibudi dan luar dalam Mak Lampir ini

 :)

Jeng...jeng...jeng...




Spam Gambar Candi-candi 

Antara kegemaran Mak Lampir adalah men-spam gambar-gambar candi apabila habis modal nak berdebat atau takde idea nak merepek pasal sejarah Melayu sambil memaksa audien mengakui kehebatan Kejawen.

Mak Lampir apabila sudah naik marah dan kehabisan hujah akan mengaktifkan senjata pemusnah besar-besarannya yakni men-spam gambar-gambar candi supaya dengan harapan dapat menundukkan lawannya terutama dari Malaysia kerana sangkaannya bahawa Malaysia tiada peradaban mahupun tamadun seperti negaranya (berdasarkan benchmark Mak Lampir, ada banyak candi=ada tamadun)

Ia akan jadi seperti ini:








 
Saya tahu sebab saya pernah berdebat dengannya dan akhirnya dia akan keluarkan gambar-gambar candi yang berturut-turut seperti di atas. Ketika itu, walaupun saya tahu bahawa di Sungai Batu, Kedah terdapat candi-candi yang lebih tua dari apa yang ditemui di Jawa (ketika itu usia Monumen Sungai Batu diketahui 110 Masehi) namun oleh kerana belum ada pengiktirafan antarabangsa maka saya diamkan dulu dan biarkan Mak Lampir seronok men-spam foto-foto candinya.

Apa yang saya buat, ialah mensaiko Mak Lampir ini yang mudah marah, dan dia terus-menerus menspam dengan marah-marah dan foto-foto candi sehingga nampak kebudak-budakan. Menyedari dirinya dipermainkan saya, akhirnya dia akan men-tag seberapa ramai facebooker seberang ke dalam komen, bertujuan untuk mendapatkan sokongan. Men-tag ramai-ramai untuk bersama-sama mengecam adalah taktik sama yang dipakai oleh Erwin, yang merendah-rendahkan pengkaji sejarah dari Kemboja.

Ini berlaku biasanya apabila, dia merasa terancam dan terganggu emosinya.






Taktik men-spam foto candi-candi banyak menjatuhkan semangat facebooker-facebooker dari Malaysia yang newbie dan kesannya, ada di antara mereka terus mengalah dan habis kecut maruah dirinya, mula mengutuk-ngutuk sejarah sendiri dan mencium tangan Mak Lampir dengan kata-kata, "Terima kasih atas pencerahan." :D :D

Tetapi hari ini, apabila Tamadun Sungai Batu diiktiraf sebagai tamadun tertua di Asia Tenggara, maka foto-foto candinya ia adalah useless dan tak relevan lagi :D :D :D







Ia hanya perlu satu foto sahaja untuk melenyapkan semua di atas:





Mak Lampir mungkin akan marah-marah dan tidak dapat menerima kenyataan.



Ini bukan main-main Mak Lampir...ini betul-betul... ( macam dialog dalam filem Pendekar Bujang Lapuk)...

Mungkin dia tidak percaya sebab dia fikir hanya tempat dia saja ada candi-candi bagai. Spam lagi foto candi? NO PROBLEM.... hehe




 


Nah...ambik ni.






:D :D :D


Jangan marah ya...tenang-tenang saja.
Kita kan 1Nusantara.

hehe...





42 comments:

  1. yes..ada artikel baru!

    ReplyDelete
  2. maharani mak lampir haha artikel dia ada terbaca di pewaris khurafat kohkoh

    ReplyDelete
  3. paduuu...paduu...hahaha

    ReplyDelete
  4. Setakat candi yg masih tertegak apalah sangat mak lampir ... jom ke sg batu kita tengok apa yang tenggelam tertanam.. tak tercapai dek akal ko nanti..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kalau mak lampir tengok nanti mau dia tertonggeng

      Delete
  5. mak lampir kehkehkeh

    ReplyDelete
  6. dulu bolehla...skrg kita dah ada tamadun tertua di asia tenggara, kalahkan semua candi2 sana yg masih muda

    ReplyDelete
  7. spam beribu candi sekalipun,sg batu tetap tamadun tertua hehe

    ReplyDelete
  8. siapa pulak mak lampir ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maharani Dewi Paryameswari, kasta parya yg berhijrah ke indonesia

      wkwkwkwkkk

      Delete
  9. Candi2 di Jawa itu lebih muda dan tak boleh compete dengan candi2 di Lembah Bujang. Begitu juga candi2 lain di Asia Tenggara. Tamadun Sungai Batu memang paling tertua di Nusantara.

    ReplyDelete
  10. Terbaekkkkkkkk!!!!

    ReplyDelete
  11. lepas ni kompom dia tukar nama jadi mak lampin

    ReplyDelete
  12. pengalaman aku berdebat dgn indon2 ni kt forum...memang mcm sial.dah kalah berdebat mulalah makihamun mcm2 dikata malingsial lah, klaim lah

    ReplyDelete
  13. maharani keling ni hehe ada orang xsuka dia ya,aku dah agak dah sbb aku pun menyampah dgn dia yg mengagung2kan jawa dan merendah2kan melayu..

    peace dari borneo

    ReplyDelete
  14. cik srikandi nampak tak puas hati,,ngamuk kan blog sendiri..wkwkwkwk

    ReplyDelete
    Replies
    1. ci seri, ada org dah sentap dah...jeng...jeng...

      Delete
  15. candi2 di Lembah Bujang dan Sungai Batu lebih tua dari semua candi di Indonesia dan seluruh Asia Tenggara, itu kenyataannya.

    memang pahit untuk ditelan bagi seorang mak lampir.

    sepatutnya mak lampir berlapang dada dan bersyukur kerana ia milik orang Nusantara juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu masih HIPOTESA sementara, percayalah itu bukan dibangun oleh orang melayu, tetapi kemungkina oleh orang Tamil yang di lanjut oleh orang funan/chenla alias orang2 dari utara,melayu baru masuk ke semenanjung ketika sriwijaya/sheilendera mampu mendesak bangsa funan/chenla ke utara, dan kemudian mendirikan kolonialisasi melayu di semenanjung. melayunisasi di semenanjung berlanjut di zaman kerajaan Melayu darmasaraya(melayu tua jambi) dari sumatera , setelah Darmasaraya, kemudian Majapahit memberikan pengaruh ke semenanjung, hasil kawin silang budaya JAWA MAJAPAHIT X MELAYU = BUDAYA KELANTAN, dsb.

      Delete
    2. Menurut penelitian Prof Mokhtar Saidin dan pakar2 arkeologi di Kedah, tamadun Sg Batu adalah hasil budaya tempatan dan bukan orang luar sperti 'kemungkinan' anda itu.

      Delete
    3. orang funan/chenla pada masa itu juga di sebut orang tempatan...

      Delete
    4. orang tempatan adalah orang Melayu, bukan funan dan chenla yg duduk di Indochina,sila belajar sejarah dan geografi

      Delete
    5. mereka juga tempatan,,mereka penduduk asli asia tenggara, bukan macam Thai or dai Viet....kalau begitu kau kata melayu Champa di vietnam bukan penduduk asli indo china keh....silahkan belajar sejarah lagi...khamer,funan,chenla,funan,Melayu adalah penduduk asli asia tenggara..mereka orang Austronesi juga....

      Delete
    6. kahkah mak lampir kata khmer adalah austronesia..hehe bodoh bener mak lampir..pergilah ngulang SMA 1000x lagi kekehkeh

      Delete
  16. perlu saya kaish tahu, drama klosan "Misteri Gunung Berapa"/mak adalah cerita fiksi fantasi yang dilatari oleh berbagai macam sejarah di indonesia, di sinetron drama klosan ini, juga dimasukan latar zaman kerajaan mataram, zaman kolonial belanda,dsb, terus di sini juga ada sosok makluk mitologi jawa seperti gerandong/genderwo, mak lampir sendiri adalah sosok fiksi di zaman modern. memang benar ada unsur Minangkabau di dalam film ini, seperti Sosok Panglima Harimau Sikumbang, tetapi bukan hanya sosok dia saja yang ada di film itu, berbagai macam krakter budaya. contoh drama klosal WIRO SABLENG, bukan hanya latar budaya jawa saja yang ada di situ, tetapi juga latar ACEH,BETAWI,SUNDA,BANYUWANGI,BUGIS,MELAYU dsb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apo yang lo marapik nie?? Dh tandus ide la tu.. Marapik ajo kojo nya..
      Mau jadik kaya si mok lamper tu.. marapik dgn berhala candi nya tuh..

      ~ sakit nya tuh disini , di dlm hati ki. Huhuhuhu.. ~

      Delete
    2. haha mmg sakitnya disitu

      Delete
    3. kalain memang bodoh,,,Cik sri,,localgenius itu jual bukulah.....wkwkwkkw

      Delete
  17. Tak kisahlah pasal mak lampir. Sejarah dah buktikan dan terbukti. Taminsari mati bertikam ditangan Hang Tuah .

    ReplyDelete
  18. tak kan la melayu KEDAH pon mai dari indon jugak، ،، ،،

    ReplyDelete
  19. Ambil lah "tamadun tertua" kau itu. yang penting kami punya tamadun yg megah dan indah bukan cuma satu tapi banyak.. tidak macam tamadun berbentuk jamban punyamu.. wkwkwk klaim tetua itu hanya sementara di nusantara ini masih banyak bangunan arkeologis lainnya yg belum terjamah boleh jadi yg tertua selanjutnya ada di Indonesia wkwkwk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jadi..akan..mungkin..bakal..hahaha..tipikal ayat indon.

      Ambil kira yg sudah terbukti dan diakui dunia sajalah kawan.Jangan yg tidak ada,belum ada,mungkin ada,boleh jadi,akan,bakal dikira borong sekali ya

      Delete
    2. mak lampir dah butthurt la tewww kihkih

      Delete
  20. macam2 komen aku baca bila sampai sini.
    aku faham mengapa pihak mak lampir begitu marah hehe

    tenang2 aja

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami x marahlah,,,yang marah tu cik sri,,,karena kalah hujah dengan forumer indo,,,akhirnya dia ngamuk kat bloknya,,,heheh kan lawak tu,,,merepet2 kat blog sendiri,,,,

      Delete
    2. marah la tu,mak lampir and the gang candi2nya masih muda xdapat melawan candi2 tua di kedah hehe

      Delete
    3. kau bodoh....Situs Rimba Candi di SUmatera selatan sudah berdiri 3000 S.E...Pyramida Gunung padang sudah berdiri 12.000 S.E dan peninggalan yang lain2,,,,kami jauh lebih tua...hahah

      Delete
    4. haha itu semua masih diperdebatkan dan tiada apa2 pegiktirafan dunia gwgwgwk

      Delete
    5. Top World ni aku peqasan dok ada dlm komen kat youtube... Dia punya nasionalis kental gila babi habag hang!! Bangsa I ni dia punya nasionalis mmg ofensif.. melugaii dahh aku tengokk puak2 remjadah nie...hmmmmm....

      Delete
  21. Replies
    1. Apa2 pertanyaan sila emelkan ke: srikandisejarah@gmail.com

      ~Srikandi

      Delete

 
Cik Seri Berceloteh - Blogger Templates, Wordpress Templates Free - by Templates para novo blogger HD TV Watch Entourage Online. Featured on Local Business Singapore