Wednesday, August 18, 2010

Sejarah Sebagai Senjata untuk 'downgrade' anda!






Ini adalah contoh terbaik untuk menjelaskan bahawa sejarah dapat digunakan untuk mengambilalih wilayah atau menuntut sesuatu kawasan.Jika anda buta sejarah,anda dengan cepat akan di'buli' dengan sesuka hatinya dan...dengan sadisnya.Ini juga menjelaskan jika anda buta sejarah,anda juga akan ditipu sesuka hati!Tanpa membuang masa,atas permintaan mari kita ikuti kajian kes ini (ihsan dari seorang pembaca dalam MF).


"Why Kota Gelanggi (lost city) touted as earliest civilization in Malay Peninsula news were banned as they were Buddhist"

Ulasan:

Saya pun nak tahu juga sebab apa tiba-tiba "earliest civilization in Malay Peninsula news" kena 'ban'!Sebelum itu,nanti dulu!Adakah Kota Gelangi adalah "earliest civilization in Malay Peninsula"?Jawapannya SALAH!Siapa yang kata tu?LEE Ong Kim (Dr) Associate Professor and Head Policy and Leadership Studies
National Institute of Education?!Siapa Lee Ong Kim ini?Kena lihat dulu.Adakah saudara mara Lee Kuan Yew ;DD

Ini profesor kangkung saudara.Nak berbohong berpada-padalah.Ini style Micheal Chick.Micheal Chick memang dikenali gemar memutarbelitkan sejarah.Yang paling terliur dengan artikelnya ialah golongan Ultrakiasu dari satu parti Chauvinist-Communist.Biar saya beritahu.

Kota Gelanggi adalah sezaman dengan Gangga Negara.Namun yang paling terawal diketahui setakat ini adalah tamadun yang dijumpai di Sungai Batu,Kedah.Malah ini adalah tamadun yang paling terawal di Asia Tenggara.Siapa kata Kota Gelanggi paling terawal?Gangga Negara pun tidak terlawan,manakan pula nak melawan tamadun di Lembah Bujang.Profesor kangkung Ultrakiasu ini nampaknya out-to-date ;DDD

" The Johor find of 2005 which was quietly dropped was none other than Kota Gelanggi lost city reflecting Srivijaya and its Buddhist splendour. But they deliberately disregarded it because that would have sidelined Malacca Empire and Islam which was smaller and came some 500 years later"

Ulasan:

Saya nak ajar anda semua.Ini ayat provokasi.Motifnya,nak menimbulkan pandangan negatif kepada kerajaan,sejarah Melaka dan Islam dengan cara menimbulkan perkara yang bukan sebenarnya terjadi.Mereka berkata kerajaan 'menghilangkan' Kota Gelanggi kerana ia tamadun Buddha dan tidak mahu mengacau sejarah Empayar Melaka dan Keislamannya.Ini pembohongan yang melucukan.Sejarah Malaysia kurang menceritakan tentang Srivijaya atau Kota Gelanggi kerana kronologinya masih kabur dan kurang berbanding Melaka.Siapa nak disalahkan?SEJARAHWAN MALAYSIA yang PEMALAS.Mereka inilah yang membuka lompang-lompang bahaya yang kemudiannya diekploitasi oleh penulis-penulis sampah Ultrakiasu ini.

"I met Dr Lee Kam Hing, a former History prof at MU in Singapore recently at a seminar.Dr Lee, who is now Star research director, told me he was trying his best to highlight Kota Gelanggi, but that the govt killed it off. This is clearly another case to cover up the real history of Malaya and fool the younger generations into believing that our history only began from Malacca 1400. Not only that, they try to show Parameswara as Malay and Muslim, but actually he was Hindu!"

Ulasan:

Wah,pandainya anak murid Micheal Chick ini menipu.Apa sebab kerajaan mahu 'kill-off' kajian dia?Saya cuma setuju satu perkara dalam hal ini,bahawa sebenarnya sejarah Melayu BUKAN BERMULA SEMATA-MATA DI MELAKA.Saya sudah terangkan dalam catatan saya yang lepas.Tapi nanti dulu,lihat seterusnya.Siapa yang mahu tunjukkan Parameswara "as Malay and Muslim"?Bukankah dalam sejarah semasa diketahui bahawa Parameswara asalnya beragama Hindu?Nama pun Parameswara,bukan Mohd Najib Bin Ahmad ;DDD

Apa masalah Parameswara beragama Hindu?Adakah bila dengar sahaja 'Hindu' mesti orang Tamilkah?Orang Indiakah?Parameswara beragama Hindu tidak memberikan apa-apa kelebihan kepada premis 'orang Cina dan India' adalah pribumi Malaysia,bukan pendatang.Pendatang tetap pendatang,nak buat macam mana.Tidak boleh tukar Parameswara dari berbangsa Melayu kepada berbangsa Tamil.No!You cannot do that.Tinggal lagi you all semua mesti duduk dalam Malaysia,duduk baik-baik dengan harmoni sebagai rakyat Malaysia,cari makan sama-sama,bangunkan negara ini.That's all.

John Lim seorang Cina beragama Kristian.Adakah 400 tahun lagi ada profesor kangkung mengatakan John Lim seorang 'American'?'European'?Semua Kristian mesti 'orang putih' kah?Jadi semua Hindu mesti Tamilkah?Belajarlah sejarah Asia Tenggara.Dahulu kerajaan-kerajaan di Asia Tenggara menerima pengaruh Hindu-Buddha hasil dari hubungan perdagangan.Biasalah itu.Adakah sebelum Islam,orang Melayu tidak wujud?Yang wujud orang India?Bila orang India terima Islam,fushhhh!!!tiba-tiba mereka semua bertukar jadi Melayu.Nonsensela brader ;DD




"Once again our government wiped out any references to a famous Melaka prince as being Hindu and belonging to the powerful Hindu empire Sri Vijaya.So all of a sudden our museums, school text-books etc. all refer to Parameswara as a Malay prince"

Ulasan:

Parameswara memang 'Malay prince'.Putera raja Melayu yang beragama Hindu,kemudiannya memeluk Islam.Tempurung kepala profesor Ultrakiasu ini memikirkan bahawa : Hindu=Tamil=India

Kalau macam itu semua raja-raja Kemboja seperti Jayavarman,Suryavarman dan sebagainya itu adalah orang India atau Tamil lah.Ini kedunguan saudara.Beragama Hindu tidak mengubah bangsa Melayu menjadi Tamil.Sama juga beragama Islam tidak mengubah bangsa Melayu menjadi Arab.Nampak tak murid-murid?

Lihat,ADA SATU KESALAHAN PALING BESAR MENUNJUKKAN SEMUA INI DITULIS OLEH SEORANG PENULIS SAMPAH ULTRAKIASU,BUKAN PROFESOR MANA-MANA UNIVERSITI.Jika seorang profesor pun...sahlah dia kena letak jawatan sebagai profesor 24jam dari sekarang!Memalukan.

Apa dia tu?Yess...tentang SRIVIJAYA.Empayar ini bukanlah terkenal sebagai 'Hindu Empire'.Srivijaya terkenal menyebarkan agama Buddha.Nak tahu kerajaan Hindu yang ada ialah seperti Majapahit dan Champa.Ini baru kerajaan Hindu.Ingat baik-baik...ini KESALAHAN BESAR.Satu kesalahan ini...boleh meranapkan seluruh premis profesor kangkung ini,itupun kalau benar seorang profesor.

"What race ruled or did not rule is besides the point. What is important is not butchering history to create your own truths. You cannot change your race even if you convert - Parameswara could have been responsible for Umno's proud heritage of 'Ketuanan Melayu'.

    If this is what it is based on, there is no 'Ketuanan Melayu'. The lineage of Melaka Sultans are Indians, not Malays. It is no secret that Parameswara was an Indian and a Hindu prince."

Ulasan:

Di sini kita tahu,apakah yang menjadi trauma kepada Ultrakiasu.UMNO dan Ketuanan Melayunya.Inilah mimpi ngeri golongan Ultrakiasu.Bila Umno keluarkan konsep Ketuanan Melayunya,golongan Ultrakiasu tiba-tiba menghidap demam panas.Kiasu tetap kiasu.Takut gagal,takut mati,takut miskin dan takut dijadikan hamba oleh Umno.Kemudian mereka mengigau-ngigau.

Kita lihat lagi 'racauan' mereka...

"It is clear from records that Parameswara never converted to Islam. He was an Indian Hindu who fled Palembang in Sumatra to eventually found Melaka circa 1400 AD. It was Sri Maharaja who converted himself and the court of Melaka to Islam, and as a result took on the name of Sultan Muhammad Shah sometime after 1435...

    The most famous of Indian Hindu Kings were Raja Chola and his son Rajendra Chola who invaded Southern Thailand, Kedah, Perak, Johor and Sumatra about 1000 AD. This is Raja-raja Chola - the Indian/Hindu kings and not Raja Chulan - a Malay king. But what is really sad is that our children are taught as though Malaysian history suddenly began in 1400 with an Islamic Melaka"

Ulasan:

Kenapa tak cakap saja Parameswara datang dari India.Kenapa ada pula Palembang dan Sumatera.Sumatera bukan asal-usul orang India atau Tamil.Dia menafikan Parameswara pernah bertukar agama.Dia kata yang tukar agama adalah Sri Maharaja.Nak tanya sikit,Sri Maharaja ini Tamilkah atau Melayu?Adakah Sri Maharaja bertukar kepada Islam,pada masa yang sama dia 'masuk Melayu'? :DD Sungguh melucukan.Ini bukan setakat buta sejarah.Ini dah kena kanser sejarah.

Raja Chola tiada kaitan dengan Parameswara.Kalau ikut pendapat dia,zaman Raja Chola dengan isu Parameswara ini dah 400 tahun!Ini jangkamasa yang jauh.Buang masa sahaja dia sebut nama Raja Chola itu.Satu lagi,semua orang tahu Raja Chola tidak pernah takluk mana-mana kawasan.Dia cuma menyerang pelabuhan-pelabuhan untuk memecahkan monopoli Srivijaya dalam perdagangan antara India dan China.Kalau ada kawasan yang ditakluk Raja Chola dan dia ada buat kerajaan,pasti ada kerajaan Tamil di Malaysia.Pasti ada kesan-kesan sosial yang kuat,seperti keturunan Tamil-Cholas.Tetapi tiada.Penduduk Tamil yang ada di Malaysia kini semua orang tahu datang dari imigran yang diatur oleh British,BUKANNYA WARISAN RAJA CHOLA!Tidak pernah Raja Chola mengangkut segala rakyatnya menduduki Tanah Melayu.Ini berlainan dengan Selatan Thai apabila orang Thai mendadak datang dari utara dan menduduki negeri-negeri Melayu Segenting Kra.Itulah saya jelaskan tadi.MANA KESANNYA?Cakap saja tarak guna maa...

"We are led to believe that the Indians and Chinese first arrived on the shores of Malaysia in about 1850 as desperate indentured labourers, farmers and miners. Nothing could be further from the truth.

    The cultural influences of India in particular, and China, in South East Asia span over 2,000 years, starting with the arrival from India of the Brahmanical prince/scholar - Aji Saka in Java in AD78, through to Vietnam, Cambodia (Indo China), Thailand,Burma, Indonesia, Bali, Borneo, Brunei and beyond.

    The findings at Bujang Valley speak of an ancient Indian/Hindu presence in Kedah. There were Chinese settlements in Pahang and Kelantan around the 13th-14th century and in 12th century in Singapore"

Ulasan:

Yess,kenyataan pertama memang betul.Nak buat macam mana.Pendatang tetap pendatang.Janganlah sedih.Tidak bolehkah bersama-sama duduk dengan harmoni dalam negara Malaysia?Nak buat havoc juga?Tidak puas hati juga?Rileks...

Pengaruh Hindu-Buddha di Asia Tenggara pada masa dahulu tidak boleh dijadikan alasan untuk menuntut Asia Tenggara adalah wilayah India.Kalau macam itu Arab Saudi sebagai contoh bolehlah menuntut Malaysia,Brunei dan Indonesia sebagai wilayahnya kerana pengaruh agama Islam :D

Sebut sahaja Hindu...dalam fikiran benak mereka pasti terbayang orang India,walaupun Aji Saka yang bernamakan Kejawaan pun dituntut mereka sebagai orang India.Pelik penyakit mereka ini.Dah setaraf dengan Siam Sam-sam.

Prasasti yang dijumpai bukan dalam bahasa Tamil.Ayat "an ancient Indian/Hindu presence" kena jelas sikit.Orang Melayu dahulu tulis prasasti adakalanya dalam BAHASA SANSKRIT.Sebab apa?Sebab bahasa ini adalah bahasa agama Hindu-Buddha.Bahasa Sanskrit ya...bukan bahasa Telegu,Malayalam atau Tamil.Kena ingat itu.

Selepas itu si penulis mengomel pula dengan mendakwa Raja Brunei pernah berkahwin dengan puteri Cina.Biasalah itu.Tidak terkejutpun.Lantak pi lah nak kahwin dengan siapa.Adakah bila Raja Brunei berkahwin dengan puteri Jerman sebagai contoh,maka orang Jerman menuntut merekalah pribumi Asia Tenggara?Ultrakiasu tidak bertempat sungguh.

Pasal perkataan-perkataan itu saya taknak komen.Biasalah,bila dahulu orang Melayu sudah terlibat dalam perdagangan antarabangsa,pengaruh budaya luar mesti ada.Inilah bukti wujud perdagangan antara India dan negeri-negeri Melayu.Kosa kata bahasa Melayu tidak akan berkembang dan kaya jika orang Melayu duduk dalam gua sahaja.Ada faham murid-murid semua?

Satu lagi kena beza ADAKAH BAHASA MELAYU MENCEDOK DARI BAHASA TAMIL ATAU SANSKRIT?KALAU TAMIL MEMANG SALAH SAMA SEKALI KERANA TAMIL PUN CEDOK DARI SANSKRIT.SANSKRIT ADALAH BAHASA 'TINGGI'.Lebih baik cedok dari Sanskrit dari Tamil yang cuma bahasa sukukaum.Sanskrit adalah bahasa pendeta dan sastera.

"An extremely important archeological find that pointed to one of the greatest empires in history - the Raja Chola empire that ruled from the Maldives through India , Sri Lanka and right down to South East Asia found deep in the jungles of Johor a few years ago and made headlines in the mainstream newspapers in 2005, suddenly disappeared from the news!.."

Ulasan:

Ini macam angan-angan Pengganas Tamil Eelam (LTTE) dengan 'Greater India'nya.Degil sungguh.Kota Gelanggi bukan kota raja Chola.Raja Chola tidak pernah pun sampai jauh ke dalam hutan Johor tuan-tuan dan puan-puan!Dia cuma serang pelabuhan sahaja macam Kedah dan lain-lain.Sekurang-kurangnya baca Inskripsi Tanjore,senarai pelabuhan yang diserangnya.Tentera Raja Chola mampu buat serangan cepat,namun tak mampu bertahan dengan serangan jangka masa panjang.Saya membaca banyak jurnal di Kemboja yang mengatakan kerajaan-kerajaan Asia Tenggara buat 'counter-attack' lawan balik Raja Chola sampai dia mencicit balik India!Kalau tidak pasti ada tercatat dalam sejarah 'era penjajahan' Chola di Asia Tenggara.Tiada.Memang tiada.

Ini adalah contoh pihak yang cuba buat provokasi melalui sejarah.Sebab itu saya kata,sejarah itu penting.Sebab itu ada negara sanggup miskin semata-mata mahu menjaga sejarah bangsanya.Saya pernah lihat kawasan perkampungan yang amat daif di Kemboja,namun istana dan kuil-kuil mereka diperbuat dari emas,melambangkan kesenian budaya yang tinggi.

Ingat,mereka akan ambil sedikit demi sedikit,dalam keadaan kita yang terlalai.Tiba-tiba,tidak semena-mena kita pula jadi pendatang...mereka pula jadi pribumi.Kemudian fushhhhhh!!! tiba-tiba kita hilang tanah dan jadi minoriti di atas tanah tumpah darah kita.Hilang negara...hilang sejarah bangsa.





~I'm Queen of History





43 comments:

  1. Artikel yang menarik

    Artikel berentak begini patut diperbanyakkan untuk menjawab segala persoalan dan keraguan supaya ada 'jawapan' yang kukuh untuk menepis segala tuduhan!!!

    Emm...ilmu saya dah dapat dah...huhuhu...tq tq.

    ReplyDelete
  2. keh keh keh

    cino tu memang tak betul, nnti adelah melayu yg gile meroyan sokong kata cino tak cebuk tu

    bahasa sanskrit bahasa org ilmuan tahap tinggi dikalangan org melayu yg berlevel tinggi

    kalaulah ade simbol bunga teratai kat piramid mesir tu, mau dia kata cino dah sampai mesir dan cino la yg buat piramid tu

    dari dulu sampai skrg cino cino tu rajin wat xpdc ke kota gelanggi semata-mata nak cari bukti dorg bukan pendatang..tp Allah tak izinkan sebab mereka tetap pendatang

    sejarah telah terbukti "inggeris membawa pendatang cino dan india" itulah kesilapan THH meninggalkan jejak dan sejarah lalu juga hanya memberi tahu dari segi catatan mengenai hubungan perdagangan saja, dan mmg ada yg bercampur gaul dan berkawen.. tertapi inggeris dah catat siap2 yg bahwasanya pihak inggeris membawa masuk pendatang cino dengan ramai sekali dgn jelas!

    baca fahami dan selidiki fakta dan sejarahla cino wei, yg tanah semenanjung ni tanah melayu dah tercatat! ade sorg india yg sy pnh sembang dia kata tanah melayu ni "tanah para dewa dewi" Subarnavumi (dewa dewi kulitnya swo matang mcm melayu ni)

    makin hampir, makin macam-macam hal dgn fakta merapu meraban keluar..takpe kita tgk sapa yg akan meloncat mcm beruk nnti

    mekacih

    ReplyDelete
  3. kurang waras sungguh si ultrakiasu tu.. nak kena pelempang nih. pi ngaji sejarah balik.. duduk la baik2 kat negara ni, ni gatai tangan nak pi ubah sejarah orang. melampau sunggu.....

    ReplyDelete
  4. Biasanya kaum-kaum pendatang yang mempertikaikan sejarah Melayu ni guna takrifan Perlembagaan untuk menerangkan siapa itu Melayu.Tak iktiraf Melayu sebelum Islam itu sebagai Melayu.
    Komen sikit Prof.

    ReplyDelete
  5. harap harap kesultanan sulu dapat bangkit pada tahun ni. semoga menjadi permulaan pada yang kemudian. tak kisah la nak tuntut sabah sebab sabah ni ramai cina. sekurang kurangnya jatuh ke tangan melayu jugak. semoga menjadi trigger kepada kedaulatan raja raja melayu di nusantara.

    ReplyDelete
  6. send it to 'profesor kangkung'. ask him with the ultrakiasu geng back to their origin place!

    ini perosak harmoni!

    anyway this best answer from u Srikandi!
    tahniah2... (leh la merasa jadik org Arab bg yg sesal jd melayu... hahahahha)

    -abuhakeem-

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum
    baguih sri kandi
    ,klau xpendedahan macam nie lingkup malaysia........
    nanti kita mintak pulak banjaran hiMALAYA jadi tanah kita, apa kata depa hahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diam la tipu semua ini

      Delete
    2. Kau tunjuk sbb nape ni sume tpu?

      Delete
  8. Salam seri kandi

    saya nak berkongsi cerita sedikit tentang raja bersiung versi lain yang saya dapat dari pakngah saya yang diceritakan oleh tukwan saya padanya,dan tokwan saya diceritakan oleh moyang saya, menurut pakngah saya raja bersiung suka makan sup hati kambing bukan sayur bayam,

    satu hari tukang masak telah terluka jari sewaktu memasak selepas di makan oleh raja bersiung rasa lain sedap, kemudian dia pegi berjumpa tukang masak, diugutnya, ceritalah tukang masak jarinya terluka sewaktu masak hati kambing, lepas tu terfikir oleh raja bahawa hati manusia mesti lebih sedap,bila selalu makan hati manusia maka panjanglah gigi siung raja, selepas tu dia umum kepada semua dalam istana sewaktu dia makan jangan sapa dongak ke atas, orang istana terasa pelik lepas tu cari akal mcm mana nak tgk muka raja waktu raja mkan, depa suruh tukang masak potong kangkung panjang-panjang, sewaktu raja makan terpaksa angkat tinggi, lalu nampaklah gigi siung raja. lepas tu depa pun kejarla raja. raja lari sampai rumah tok golok besar.

    saya boleh cerita sampai situ jer yang lain takut mengaibkan

    ~raja bersiung mati di mahang,kedah
    ~pengganti raja di cari oleh gajah putih kuku 9
    ~kaitan gendang nobat.

    sekian
    wallahhualam

    *sekadar berkongsi agar seri kandi dapat chanelling

    ReplyDelete
  9. salam,
    tahniah kerana perkenal salah seorang ultrakiasu..
    pukul mereka dengan ilmuilmu seprti ini, biar golongan mereka tahu bahawa ada ramai orang melayu siap sedia nak buka tembelang dan niat jahat mereka...masa dah hampir tiba...,percayalah

    ReplyDelete
  10. srikandi

    minta pendapat srikandi mengenai kitab revelation mengenai watak naga berkepala tujuh dan mahkota 10. adakah ia mempunyai kaitan dan seperti yang saya fikirkan. saya rasa srikandi faham berdasarkan komen komen saya yang lalu

    ReplyDelete
  11. Terima kasih semua juga perkongsian dari Wau.

    Saya dapat channel,tapi sabar dahulu...jawapannya di ATBM ver3.5 akan tersiar di MistisFiles lepas raya ni insyaAllah.

    Din,boleh ulang balik apa komen awak yang lalu,saya tak sempat nak check kat mana.Sibuk sesangat.

    ReplyDelete
  12. kesian Cik Srikandi kita nh kepenatan berfikir.

    ada waktu berehat la sedikit. ^_^

    jgn sampai kesihatan diri terganggu.

    itukan amanah juga. :D

    FAFF

    ReplyDelete
  13. Salam Srikandi,

    Terima kasih kerana sudi meluangkan tidak sedikit masa menyelidik rahsia-rahsia tinggalan orang Mala. Lubang perigi baru ini keluar tepat pada masanya.

    Nusantarian.

    ReplyDelete
  14. salam buat srikandi

    rangkap dari kitab revelation :

    "And the dragon stood on the sand of the seashore. Then I saw a beast coming up out of the sea, having ten horns and SEVEN HEADS, and on his horns were TEN DIADEMS, and on his heads were blasphemous names - Revelation 13:1

    The beast bears the old dragon mark of seven heads and ten horns (Rev 12:3). It must therefore be some manifestation of the same power. Indeed, it is the dragon who has called the beast forth from the sea. Upon his horns ten crowns. These crowns are diadems (Revised Version). They are the sign of royal authority. They represent ten kings or kingdoms (Rev 17:12). In Rev 12:3, the seven heads had the diadems; now the horns wear them.

    "The ten horns which you saw are TEN KINGS who have NOT YET received a kingdom, but they RECEIVED AUTHORITY as kings with the beast for one hour." - Revelation 17:12

    saya nak minta pendapat srikandi :
    1. adakah TEN KING merujuk kepada raja tanah melayu ?
    2. TEN KINGS who have NOT YET received a kingdom, but they RECEIVED AUTHORITY as kings merujuk kepada apa ? waris
    3. They are the sign of royal authority ? daulat

    maaf jika mengganggu tugas srikandi. saja nak bertukar pendapat.

    ReplyDelete
  15. Syukur Alhamdulillah ada pihak seperti cik/puan Srikandi yang sudi memperjelaskan keadaan dan memberikan maklumat sejarah yang sebenarnya.

    Cuma saya ingin mencadangkan bolehkah cik/puan Srikandi letakkan artikel Bahasa Inggeris tersebut secara menyeluruh dan sumber artikel ini (samada ianya dari akhbar mainstream tempatan atau lain-lain) baharulah diberikan ulasan-ulasan seperti yang tertera sekarang.

    Ini bertujuan agar para pembaca baru blog puan mudah mendapat kesinambungan cerita.

    Seperkara lagi, mohon agar cik/puan Srikandi memperjelaskan tempat letaknya Kota Gelanggi yang dimaksudkan oleh Prof Lee.

    1. Setahu saya, Kota Gelanggi yang dikenali ramai terletak di Jerantut, Pahang. Ia merupakan taman warisan di mana terdapatnya gua-gua yang amat masyhur dengan keunikan stalagtit & stalagmit.


    Tetapi di dalam artikel di atas, Kota Gelanggi yang diperkatakan lebih merujuk kepada sebuah kerajaan lama di Johor..." The Johor find of 2005 which was quietly dropped was none other than Kota Gelanggi lost city".

    2. Adakah Kota Gelanggi (johor) ini sama dengan Kota kelangkio yang disebut di dalam buku Sejarah Melayu?

    Pada pendapat saya yang baru celik sejarah ini kerajaan lama di Johor itu mungkin merujuk kepada Kota Ganggayu/Kota Klang Kiu/ Kota Linggiu.

    3. Apa pendapat cik/puan Srikandi berkenaan
    a) penemuan artifak berupa kendi gangsa yang ditemui di hutan balak Pahang (menyerupai seekor burung Mahawangsa, bersayap, berparuh serta bahagian pemegangnya memperlihatkan imej mengkarung) dan

    b) "Isu penemuan Kota Gelanggi di Johor pada tahun 2003 perlu dilihat sebagai kehebatan sejarah. Ia sebenarnya mempunyai sinonim dan ironinya dengan negeri Pahang kerana di negeri itu juga mempunyai sebuah tempat yang dikenali sebagai Kota Gelanggi"? (rujuk arkib Utusan Malaysia Online Selatan bertarikh 15/05/08)


    Harap cik/puan sudi berikan penjelasan.

    Salam Ramadhan,
    Mencari Kebenaran

    ReplyDelete
  16. Puan Profesor Srikandi

    Saya mengulangkaji semua artikel puan profesor berulang kali. Saya semakin yakin ilmu pengetahuan yang ditulis oleh puan profesor dalam genggaman di hati saya...apa yang perlu saya buat ialah saya perlu mengamalkan cara hidup yang positif supaya segala ilmu yang saya pelajari tidak hilang perlahan-lahan dari jiwa saya.

    (huhuhu...teringat zaman sekolah dulu,asyik score je subjek sejarah...satu2nya subjek saya dapat A dalam SPM...huhuhu)

    ReplyDelete
  17. Din,kitab Revelation ditulis oleh Johannes dan mengandungi beberapa 'penglihatan ajaib' oleh orang Kristian seolah-olah wahyu.Bagi saya ia kurang 'authentic' berbanding lain-lain seperti Genesis (di mana nama Keturah muncul) atau Exodus (dari Old Testament/Taurat)
    Perlambangan diberi ada kaitan dengan 'pop culture' era Kegelapan Eropah iaitu tema seperti 'dragon' dan 'vampire'.Ia ditulis sekitar akhir abad pertama Masehi,menyaksikan penyiksaan ke atas orang Nasrani.

    Sumber Darah Naga saya bukan dari sumber-sumber 'apocrypha'macam ini.Saya ada sumber sendiri yang paling sulit :)

    Fazuan,terima kasih...hari ini awak berbuka lauk apa? ;)

    Mencari Kebenaran,

    Ia adalah perkongsian dari pembaca MF bernama sahaya yang menyebutkan sumber deri emelnya.Tidak tahu pula saya jika keluar dalam Malaysiakini atau lain-lain media.

    Dalam Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) Kota Gelanggi terletak di Johor,tepatnya di hulu sungai Johor.Diceritakan juga pengaruh kota ini amat besar dan ramai raja tunduk di bawah raja Gelanggi.Jadi saya tidak hairan dengan penemuan kendi di Pahang itu,mungkin ada kaitan dengan pengaruh Gelanggi.

    Saya rasa kota itu masih ada...dalam hutan tebal,atau sudah mendap dalam sungai atau akibat perubahan mukabumi.Sebagaimana Stamford Raffles terkejut dengan senibina Melayu Sailendra pada Borobudur yang tersergam dalam hutan rimba,jika kita boleh bertemu kota ini...pasti ada sensasi yang akan muncul.

    Jika tidak silap saya,wilayahnya merangkumi Johor dan Pahang.Namun ia tetap tunduk kepada maharaja-maharaja Srivijaya.Sebab itu saya mahu beritahu,pada zaman dahulu...ya...pada abad-abad sebelum Masehi sehingga 13 abad selepas Masehi,kebanyakan kerajaan di Asia Tenggara pasti ada darah Melayu sebagai kuasa pentadbirannya kerana dahulu orang Melayu adalah 'ruling class'.Sebab apa?Sebab hegemoni perdagangan laut.Contohnya,sebuah kerajaan Mon atau Khmer,selalu dijumpai raja-rajanya ada kaitan dengan Melayu atau Srivijaya.Maharaja-maharaja Srivijaya bijak memanipulasikan Orang Laut,Bajau atau Sulu bagi mengawal lalu lintas selat.

    Dahulu kita adalah 'ruling class of many SEA kingdoms'.Dahulu kita pedagang dan pelaut.Dahulu kita orang tengah kepada bisnes di antara India dan China.Ingat tu.Tiada siapa lagi boleh 'downgrade' kita.




    ~I'm guardian for this tabernacles

    ReplyDelete
  18. Nampaknya kaum pendatang tak henti2 menyerang kita dengan cerita2 dan teori2 rekaan seperti mencinakan hang tuah 5 bersaudara,mewar2kan yg orang aslilah sebenarnya bumiputera dan banyak lagi onar yg mereka lakukan untuk mengambil tanah kita iaitu Tanah Melayu.

    Sekarang mereka mencipta pula cerita sejarah bodoh yg banyak pula kantoinya seperti ditulis oleh orang yg benar2 bodoh sejarah bilamana mengatakan orang hindu mestilah tamil/india atau orang buddha mestilah berbangsa cina.Cerita rekaan ini nanti akan dipopularkan di media2 baru seolah2 'new discovery' yg cuba diselindungkan dari diketahui umum konon2 untuk menutup 'kebenaran'.

    ReplyDelete
  19. Srikandi

    Saya berbuka lauk kari terung,roti john,nasi berlauk ayam goreng dan errkkk kenyang dah hihihi!!

    mesti tanya pasal berbuka pasal Srikandi asyik makan quaker oat jer kan kan kannn...huhuhu

    ReplyDelete
  20. wah ! berbaloi menanya ilmu dengan srikandi,
    cukup dalam ilmunya dan yang penting tidak berarus perdana. tak sabar menunggu artikel baru.

    betul kata srikandi, memang tidak membosankan.

    ReplyDelete
  21. cik srkandi memang seorang srikandi...))

    cik ke puan?...saya prefer cik sebab semangat yg srikandi tonjolkan dalam penulisan sangat berkobar2 bagai api membara...

    sekadar nk tahu...

    selamat berpose semua..

    ReplyDelete
  22. Nampak gaya, blog MO bakal merosot popularitinya dgn terwujudnya blog eksklusif ini...

    M_M

    ReplyDelete
  23. Telah terang lagi bersuluh.Kita telah diserang dari pelbagai penjuru. Dah la ekonomi pun diaorang nak bolot semua. Yang ni bab sejarah pun diaorang cuba nak seleweng supaya senang kita didowngrade. Lepas tu orang melayu dan tak boleh nak kata apa lagi.. akhirnya mereka yang buta sejarah mengaku yang mereka pun pendatang kat bumi melayu ni

    ReplyDelete
  24. ini hanya pendapat..

    tanah melayu semenanjung ini umpama pusat,sementelah kerajaan dahulu kala adalah bersifat maritim dan perdagangan adalah kepentingannya..

    jadi tidak hairan lah kalau segala macam dialek ada di bumi senanjung ini,bagai kuala lumpur yang mengandungi bermacam2 loghat negeri,sebab ia adalah pusat.

    saya terpanggil untuk berkata demikian kerana terlalu ramai yang masih tidak faham dan turut serta mempertikaikan keberadaan 'melayu' itu di tanah 'melayu ini..

    warga indonesia masih tidak dapat mengaku yang mereka adalah sebahgian dari 'melayu' itu dan beranggap aceh,jawa,padang,minang dan sebagainya adalah bangsa yang berlainanan sepertimana 'melayu'.mereka tidak akan terima kalau kita sebut dia adalah melayu aceh,melayu jawa atau melayu palembang,silap2 boleh menimbulkan kemarahan mereka.bagi mereka melayu hanya wujud di malaysia sahaja.noktah...

    tetapi di sini ada satu petunjuk.petunjuk bahawa daripada zaman dahulu kala lagi mereka sudah mengakui yang berada di tanah semenanjung ini adalah 'melayu' dan adalah pusat atau tumpuan untuk mereka berhijrah atau berdagang.

    baik lah, mungkin apa yang saya utarakan di sini macam hanya terbatas sehingga zaman melayu itu sudah islam,tetapi pada saya kalau kita ingin mengkaji asal usul melayu,kita perlu pergi jauh lagi sebelum itu.

    anggap lah begini,
    melayu itu tidak pernah kemana.tetapi hanya pegangan agama itu yang bersilih ganti.sehingga lah yang terbaik itu tiba,dan islam lah sehingga kini,dan insya'Allah sehingga akhirat nanti..

    saya betul memang tidak berpuas hati.
    sedangkan yang pendatang pun beriya mahu mengaku ini tempat asalnya mereka,tetapi bangsa kita sendiri pula yang beriya mempersoalkan asalnya kita di sini,di tanah kita sendiri ini..

    betul tidak reti bersyukur lansung...

    china bukan bangsa,india pun bukan bangsa,hanya nama negara yang dihuni pelbagai etnik dari segenapap ceruk..
    tetapi melayu adalah bangsa,dan malaysia adalah satu2nya negara yang namanya bersempena nama bangsa asalnya dalam dunia ini.'malay'-melayu,'sia'-kepulauan..kepulauan melayu..tanah melayu..

    ReplyDelete
  25. Maaf yer srikandi. Saya harap lebih ramai org seperti Srikandi nie. Kita tak bleh bergantung pd Srikandi sahaja untuk menyerang balas pada mereka yang menyerang kita.
    Teringat saya yang Melayu nie baik hatinya. Org buat mcm mana pun dia bersabar dulu, tp jika dah naik kepala dan dtg amuknya, seterunya semua pn tau....

    ReplyDelete
  26. Tak best la..best lagi mistisfiles. Sini banyak cari kesalahan org dan buka pekung org.

    ReplyDelete
  27. Kepada Anon 24 Ogos 2010 11:06PM,

    Mencari kesalahan orang dan membuka pekung orang lain dengan menyatakan kesalahan-kesalahan fakta sejarah itu dinamakan kritikan ilmiah. Bukannya mengada-ngada mencari salah orang.

    M_M

    ReplyDelete
  28. bagusla artikel ni!..ni mmg ley jdikan senjata nk lawan org cina yg bingai dan bodoh tu..
    grm sgt ngn kaum cina bodoh yg xsedar diri ni..suka2 hati je ckp org melayu ni asal india la..asal puak cina la...kalu da bingai tu..bingai jugak (saya mksudkn cina yg x sedar diri jek)..grm saya....haishhhh...
    apapon srikandi ..teruskan penulisan anda!! cayork~

    ReplyDelete
  29. kita ni mau dok perang jaa ngan depa..
    baru puaih hati! kiamat pon nak dekat daa..
    alang2 kiamatkan depa2 nih dulu...
    ishh!! xbleh aku! mau ja aku machinegun depa ni suma!

    ReplyDelete
  30. Kalau la atas dasar Parameswara beragama Hindu maka dikatakan dia orang India, maka boleh dikatakan kebanyakan Maharaja2 cina dan rakyat Cina adalah berketurunan India jugak la. Bukankah Gautama Buddha tu asalnya seorang putera raja India? Maka datuk nenek orang2 cina sekarang yang berugama Buddha berasal dari India lah ye. Bukan gitu ke maksud Prof Lee tu?

    ReplyDelete
  31. menarik juga pandangan srikandi ini, so kalo melayu berarti harus malaysia, hah pa harus begitu?, inilah cauvinisme yang sesungguhnya, rasis yang luar biasa, ramai orang melayu malaysia mengaku-ngaku keturunan sriwijaya, khusunya raja-raja mereka, tapi enggan menyebut keturunan yang saat ini dinamakan orang palembang sebagai keturunan sriwijaya, hah macam mana pula itu. jadi kalo orang melayu, dalam konsep kepala srikandi musti orang malaysia, orang riau, orang lampung, orang bangka belitung, orang aceh, bukan orang melayu!, lantaran tidak satu bendera dengan malaysia. inilah yang disebut cauvinisme sekaligus rasis yang luar biasa rasis.sungguh mengerikan konsep kolonial macam ni.

    ReplyDelete
  32. Kepada pembaca yang pasif, saya yakin kritikan yang dibuat ini bukan sengaja menjatuhkan maruah sesiapa, tapi lebih kepada serangan balas terhadap serangan yang dilancarkan terlebih dahulu. jika tiada orang yang dapat counter attack dan pertahankan sejarah sebenar, pasti sejarah sebenar (Terutamanya sejarah Melayu) akan terkubur. saya sokong Srikandi. cuma saya rasa lebih sesuai ditulis 'Pengkaji Sejarah' @ 'Srikandi'@ apa yg sesuai daripada ~"I'm Queen of History", untuk mengelak drpd perasaan riak & timbul salah faham daripada pihak yg khianat. sekadar berkongsi demi kebaikan =)

    ReplyDelete
  33. Puan Prof Srikandi..
    Jutaan terima kasih atas maklumat yg padat lg terang. sy juga membaca sejarah, tp penerangan dr puan menambahkan lagi pengetahuan sejarah sy.
    alhamdulillah kerana Allah mengurniakan pd negara ini seorg Prof yg rajin mengkaji dan dptlah menangkis segala pembohongan fakta oleh bangsa2 ultra kiasu tu.
    sy berharap maklumat2 sejarah seperti ni diterjemahkan dlm buku2 sejarah utk sekolah2 dinegara ini....

    ReplyDelete
  34. Anonymous said...
    menarik juga pandangan srikandi ini, so kalo melayu berarti harus malaysia, hah pa harus begitu?, inilah cauvinisme yang sesungguhnya, rasis yang luar biasa, ramai orang melayu malaysia mengaku-ngaku keturunan sriwijaya, khusunya raja-raja mereka, tapi enggan menyebut keturunan yang saat ini dinamakan orang palembang sebagai keturunan sriwijaya, hah macam mana pula itu. jadi kalo orang melayu, dalam konsep kepala srikandi musti orang malaysia, orang riau, orang lampung, orang bangka belitung, orang aceh, bukan orang melayu!, lantaran tidak satu bendera dengan malaysia. inilah yang disebut cauvinisme sekaligus rasis yang luar biasa rasis.sungguh mengerikan konsep kolonial macam ni.

    saya tolong balas ulasan anon indonesia diatas:

    kepada bapak atau ibu...perbincangan yg dibuat dalam blog ini adalah mencakupi melayu diseluruh nusantara ya, bukan di malaysia saja. memang kami sudah tahu, sudah maklum dan sudah 'cap' bahawa org palembang, bangka, aceh, jambi, minang, riau sebagai melayu keturunan srivijaya. jadi sebb itu kami xperlu menyebutnya lagi kerana sudah maklum semua org sudah tahu. walaupun di sekolah mungkin kurang ajaran tentangnya namun datuk dan nenek kami ada ajarkan.

    yg menjadi masalahnya ialah kepada yg tidk tahu terutama bukan melayu di malaysia seperti cina. anda perlu faham bahawa geopolitik dan demografi malaysia dengan indonesia adalah sangat berbeda. di malaysia bangsa china dan india itu ada perwakilan sendiri dalam kerajaan malahan bangsa china yg ultrakiasu ini amat ramai di malaysia, hampir menyamai bilangan melayunya.

    mereka inilah yg sentiasa mengkucarkacirkan konsep kesatuan melayu diantara dua negara ini, ditambah lagi dgn org yg buta sejarah. golongan cina di malaysia mempunyai suara yg lebih besar dalam kerajaan berbanding di indonesia dimana mereka mahu tidak mahu perlu melepaskan sebagian identitas mereka untuk meresap dalam budaya kemelayuan indoonesia. namun ini tidak berlaku di malaysia. semangat kesukuan dan chauvinist mereka adalah sangat tebal. kalau boleh mereka tidak mahu orang melayu menguasai malaysia.

    saya tidak tahu apa yg diajarkan di SMA indonesia mengenai sejarah Malaysia, kerna di Malaysia kami mempelajari sejarah indonesia seperti seadanya kamu mempelajari sejarah kamu.malahan kami membaca buku2 ditulis dari indonesia dan kami tidak menokok tambah mengikut kecenderungan mana2.

    Juga untuk pengetahuan anda . di malaysia melayu itu bukan suku Melayu seperti yg ada di indonesia. di malaysia samaada anda jawa, minang, aceh, banjar, rawa, mendeiling, boyan, bugis, makassar atau maluku anda adalah dianggap melayu kerana yg menyatukannya adalah agama ISLAM dan adat kebudayaan nusantara. oleh itu ahli parti UMNO atau United Malay National Organisation yakni partai politik yg mewakili org melayu di malaysia adalah terdiri daripada seluruh suku2 nusantara. anda perlu tahu ini.

    untuk pengetahuan anda juga ramai menteri-menteri kabinet kami adalah terdiri daripada melayu nusantara dari berbagai suku samaada jawa, banjar, minang, malahan PM kami berketurunan Bugis. namun beliau tetap mengatakan dirinya sebagai Melayu.

    mungkin saudara berasa terlalu emosi kerana kami tidak menyebut atau membincangkan tentang orang Melayu di sumatera. jangan begitu dong..kami tidak sebut bukan kerna kami tidak mengiktiraf atau tidak tahu tetapi kerana sebahagian besar pembaca blog ini adalah orang mlaysia. lagipun apabila kami telah menyebut srivijaya, maka dengan sendirinya kami maksudkan seluruh orang melayu yg terdapat di Sumatera dan bekas jajahan takluknya. bukan di malaysia sahaja loh...malahan saya berani jamin bahawa lebih daripada 70% orag2 melayu di malaysia mempunyai leluhur di sumatera atau wilayah2 nusantara yg lain termasuk saya sendiri(Aceh,banjar,bugis...)salam sayang...

    ReplyDelete
  35. semoga Allah selalu melindungi kita, memperkokoh persaudaraan tanpa memandang batas negara dan bangsa. amin

    ReplyDelete
  36. saya khawatir, ketegangan yang selama ini terjadi antara indonesia dan malaysia yang serumpun ini, tidak lain karena ulah orang-orang ultra kiasu

    ReplyDelete
  37. kenapa aku yang ketinggalan mengenali artikel sri kandi.
    kenapa aku yang ketinggalan sejak Tahun Lepas lagi?
    kenapa Kini baru ku kenal Sapa itu Tenta Tajam Srikandi
    Dan kini baru Ku Kenal Bangsa Ku ini....

    aku rasa masih belum terlambat untuk sama sama mendokong cita murni Srikandi dan Bani Jawi Seluruhnya....

    Lalu Kini..Impian Ku Ingin Melihat Kembali Penyatuan Melayu Nusantara (dalam konsep kerajaan Islam.)...
    Kerana Bangsa ini adalah Bangsa PEndokong Besar Agama Islam Selain Bangsa Arab Dan daku percaya Allah Taala menciptakan dunia ini penuh dengan hikmah.Dan Aku kini Sukar(bukan Tidak mahu) Untuk Teruskan Menjadi pemilih di Pilihanlayu..oh! Pilihanraya ka?(yalah meriah dengan berdera kan raya lah!!)cUBA untuk Belajar Menolak Untuk Pilihanlayu Menolak Demokrasi

    No! No!...Demokrasi itu ciptaan Barat
    Yang Sukaciptanya NAk bagi Orang Melayu Jadi Berat...
    Yang Sukaciptanya juga nak bagi Orang Jadi Semakin MAlas Suka guna Jalan Singkat...
    hasil yang di mahukan di mahukan adalah , melayu malas berOtak Singkat dan Berat...

    ReplyDelete
  38. Dari Sekolah dasar Sampey Ke Uni Di Hutan HUjung Utara Golden Chersonese ini,Selongkar nya daku Ke perpustakaan gah di tengah tengah yang besar itu hanya ku ketemui Buku buku Bisnes,TEchnology,"And How to become the greats capitalist...Buku Sejarah? Apuih!! "mimit amai nda mayuh";-jakuk Iban.Biasalah "Universiti Untuk Meniaga",Yang SEHARUSNYA menjadi kesukaran bagi mat Seperti daku ini yang masih ditahap pencARI yang tercari2 dimana asal Usulnya..Dan Akhirnya apa yang ada disitu
    "Puah doh ambo duk caghi ado ko buku hok jenih2 Sejaroh Melayu Hok mencabar Sikit nok wat baco.Ngelah2..ambo jupo lah dengey buku Cerita Bab zamey darurat 1940-60,Ambo Sero ada hok lain Tapi payoh nok carik Mugo Penuh Dengan Buku Hijau Merah KAjiey Bisnis..dan dengan Karya Athory lagih.

    Bilamana ku Mencari sumberku sendiri,Terjumpa aku Dengan petikan petikan sosialis.Maka Dari Sosialis Merebak maka daku yang hampir menjadi percaya kepada keluhuran perjuangan Komunis .Marx,mao,Lenin dan Konsep kesamarataannya memikat daku sebagai hamba marhaen hidupnya berubah setelah di terjunkan ke dalam level rakyat Buruh berkhidmat kepada Syarikat penganut kapitalis.
    Tapi Mujur kini daku menemui jawapan yang Lebih Relevan.TulisAN mU sRIKANDI ..pENUH PADAT Dan PuAS( iNI Bukan Lucah ini Ekpresi daku tiada kena mengena dengan kelucahan) diajarnya aku srikandi dengan Asal Usul ku,yang hanya pada asalnya daku hanya ingin mencari Hujah dan Fakta untuk menyangkal dakwaan Si Tamil-Dravidian itu yang menghentam aku dengan Hipotesis Lembah Bujangnya.Ya!! Daku TAhu itu hipotesis itu mengarut,dan bilamana Terjumpa daku dengan MO,semakin tangkap syiok dengan Tulisan Srikandi,dan dengan itu hujan si Tamil Dravidian itu dapat ku patahkan,dan akhir skali jawapan Seelan TD itu "plese do not justify with only read what the brahmin notes ,because the brahmin manipulate history with their hidden agenda" Wah Ini menarik dan dAku semakin Bertujuan dalam perjalanan hidup ku terhadap sejarah bangsa ku ini dan Bilamana di ofis depa dok tanya "hang ni macam mana boleh dok baca buku pasai sejarah tebai2 macam ni!(buku yang ku pinjam dari abah, Askar Melayu di Raja 1933-1968 agak tebal lah),eei..aku boleh baca sekeghat ja pastu aku dah buhsan banyak sangat!!"
    hanya ini mampu menjadiJAwapan ku kawan -aku baca sejarah macam buku cerita dan sebab pasai tu lah semakin nak tau mana mai punca cerita dan bagi aku silibes sejarah sekolah memang sengaja atau tersengaja di bohsan kan.Ada agenda untuk membohsankan manusia Dengan Subjek Sejarah.KAlau ramai manusia Celik Sejarah Susah lah Agenda nak terus langsung.
    mAsa Kerja Daku sangat padat dan balik penat ,Sebagai Anak Muda Yang Survive Di damanspitalis(istilah yg ku ambil dari blog suara melayu anak muda).Aku masih mahu ingin Kembali seperti Dahulu Dengan Islamnya ,dengan Raja dan Dengan Melayu nya
    ORang Melayu Islam Seluruhnya...Jangan PEnat bohsan..Kepada SrikandiKu, semoga Allah Mengurniakan Kesejahteraan.. keSihatan yang baik Supaya daku dan Insan Lain dapat Terus Belajar dari Persoalan Dari JAwapan Kalian Penggerak MO dan Srikandi..amin

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum pd tuan tanah, cik srikandi n semua pengikut setia blog ini.
    2015 bulan 10, baru jumpa blog ini. Kira freshie la.
    8 thn trputus hubungan dgn sekitaran akibat gangguan kesihatan.

    Bila trjumpa blog ni, terisi sikit ruang masa.
    Bolih kata sekali buka, solid 4-6hrs jugak dok mngadap baca.
    Bukan nk mghafal / nk jd pndai, tapi sekurang2nya dpt mengetahui liku2 prjalanan khidupan moyang2 terdahulu.

    Segala komen, pro,kontra,provokatif,prokadokatif n pandirkatif pun turut d baca.

    Takpe la tu. Mungkin komen2 tu ada hikmah serta matlamat yg trsurat n trsirat.
    Ada yg x betul, SK tolong hentam takpun pmbaca lain TOLONG hentam.
    BETUL JUGA LA CARA TU.
    SEBAB ni pentas mengupas sejarah BANGSA.
    SUSUR GALUR PERADABAN BANGSA yg d PERTONJOLKAN
    Bukannya pntas joget lambak dlm funfair atau GELANGGANG sarkas.

    SK dr awal brusaha mmbongkar salasilah
    MELAYU- D UTARA, D SELATAN,D TIMUR DAN D BARAT.

    Nak bagi cucucicit kenal moyang mereka.
    Satu lagi dia xmau la cucucicit
    dok tunjuk kuat
    dok lawan katok kepala sama sndiri.


    DISINI SAYA INGIN MENGUCAPKAN SYABAS
    ATAS USAHA dan KEGIGIHAN
    SERTA RIBUAN TERIMA KASIH PADA CIK SRIKANDI


    KERNA MEMBUKA RUANGAN BLOG INI..!!!


    MOHON DIHALALKAN PEMBACAAN TERDAHULU,SEKARANG, MAUPUN YANG AKAN DATANG.






    ---lanputih@sungai petani









    ReplyDelete
  40. salam,

    Terima kasih lanputih...
    harap anda sentiasa mengikuti prkembangan saya.
    anda juga boleh brkunjung ke fanpage saya.

    ~SK

    ReplyDelete

 
Cik Seri Berceloteh - Blogger Templates, Wordpress Templates Free - by Templates para novo blogger HD TV Watch Entourage Online. Featured on Local Business Singapore