Friday, June 24, 2011

Pentingnya kefahaman tentang sejarah





Pentingnya kefahaman tentang sejarah:Khutbah sejarah oleh Srikandi





Apa pentingnya sejarah?Sejarah akan jadi penting apabila tanah anda dirampas tiba-tiba semata-mata faktor sejarah.Anda hidup merempat dan lebih malang apabila keluarga anda,ibu bapa anda yang telah tua,anak-anak kecil anda yang tidak tahu apa-apa dihalau keluar dari rumah.Anda akan melihat rumah anda dirobohkan oleh bulldozer.Anda tidak boleh buat apa-apa selain menangis dalam hati dengan emosi yang teramat marah.Isteri dan anak-anak anda sudah lama berendam air mata.

Katakan anda telah lama tinggal di Pulau Batu Putih.Anda seorang yang anti subjek sejarah.Ketika di sekolah dahulu,sejarah adalah subjek yang paling anda benci.Cikgu sejarah adalah manusia yang paling membosankan.Beberapa kali anda ponteng kelas sejarah sebab terlalu bosan.

Suatu hari ada seseorang datang mengetuk rumah anda dan mengatakan tanah yang anda duduk sekarang sudah jadi milik negara lain.Mengikut undang-undang negara itu,anda telah menduduki tanah tersebut secara haram dan perlu keluar dari rumah itu dalam tempoh sebulan.Anda membantah,mengatakan anda sah menduduki tanah itu dan menunjukkan segala dokumen yang berkaitan.Orang misteri itu menggelengkan kepala dan berkata segala dokumen anda sudah tidak berguna lagi kerana kini tanah anda sudah tertakluk pada undang-undang baru.Anda bertanya,mengapa?Orang itu menjawab sebab negara anda kalah dalam tuntutan ke atas pulau itu.Anda bertanya sebab apa kalah?Orang itu menjawab sebab negara anda tidak jumpa dokumen-dokumen penting (malas mencari atau dibayar untuk malas mencari?) dan menampilkan foto-foto yang di 'copy-paste' dari blog sementara negara dia mengupah jurugambar profesional.Anda terkedu mendengarnya.Lelaki misteri itu tersenyum sinis melihat mata anda terbeliak seraya berkata:

"Negara anda buta sejarah.Sebenarnya pulau anda lebih dekat dengan Johor dari negara kami.Pulau anda adalah milik Empayar Johor-Riau suatu ketika dahulu.Ketika zaman British dahulu,Johor belum lagi dinaungi British,malah hanya menerima penasihat British terlalu lewat,menjelang abad ke-20,iaitu pada tahun 1914.Ada satu dokumen yang mengesahkan pulau ini milik Sultan Johor,tetapi pasukan negara anda pemalas.Kami telah mengupah pasukan profesional terdiri dari pakar-pakar yang bertauliah dari segi sejarah dan perundangan.Pasukan negara anda pula terdiri dari penerima rasuah dan buta sejarah.Jadi siapa bodoh dia yang kena..."

Lelaki itu ketawa berdekah-dekah sambil meninggalkan anda terpinga-pinga.

Apa kepentingan sejarah?Sejarah akan jadi penting apabila anda dituduh sebagai pendatang di negara tanah tumpah air sendiri dan segala keistimewaan yang diterima oleh anda sebelum itu sebagai pribumi dicabut serta-merta.Apabila semua kaum di Malaysia sama taraf sebagai pendatang,anda akan melihat kaum anda adalah yang paling tercicir,atau bahasa kasarnya yang paling bangsat di Malaysia sebab lemah dari segi ekonomi dan tidak punya daya saing.Apabila kaum anda disama tarafkan sebagai pendatang maka raja-raja anda pun adalah pendatang!Maka institusi raja dimansuhkan dan negara anda menjadi sebuah republik.Kaum lain akan naik cepat dalam politik sebab punya BANYAK WANG.Wang tidak boleh membeli segalanya NAMUN DAPAT MEMBELI ORANG-ORANG YANG KAKI RASUAH DAN PENGKHIANAT BANGSA.Malaysia akan jadi Singapura kedua.Malangnya,sebab kaum anda masih majoriti dalam negara (selepas dicampur pribumi yang lain).

Sejarah penting sebab banyak orang yang berbohong sekarang.Anda boleh tertipu di pasar malam selepas kena kelentong dengan penjual.Sebagai contoh anda boleh tertipu membeli jam tangan yang nampak macam 'branded' tetapi selepas sebulan 'out'.Saya beritahu anda,bahawa anda boleh hilang negara sebab kena kelentong dengan para pembohong ini.Anda boleh hilang tanah tumpah darah anda,hilang budaya,hilang bahasa dan akhir sekali hilang agama anda!Anda tahu rancangan Kristianisasi di Malaysia?Berapa ramai orang Melayu Islam yang tukar agama?Jika Malaysia menjadi sebuah republik dan pemimpin politik terdiri dari para Chauvinist DAP,maka peluang untuk melihat anak cucu anda menjadi seorang Kristian (istilah kasarnya seorang kafir) adalah amat cerah.Mereka banyak wang syeikh...kita rata-rata lemah dari segi ekonomi.Hari ini mereka bagi 2 rat.Besok bagi lagi 2 rat.Bagi beras,susu dan macam-macam.Kemudian anda fikir...wah baiknya hati orang Kristian.Nak harapkan Jabatan Kebajikan Masyarakat?Haram!Borang itulah...borang inilah...banyak karenah birokrasi.Pejabat Agama?Baitulmal?Saya tak kenal mereka.Mereka macam makhluk asing dalam masyarakat Islam.Duit zakat diperam dalam Baitulmal macam peram anggur supaya jadi arak.Duit zakat diperam macam masuk skim Labu Peram kah?Tak minta duit zakat ke?Dah minta,tapi macam biasa juga...borang itulah inilah...eh..saya tak cukup syarat rupanya.Minta bantuan dari masjid...wah,orang masjid halau saya.Saya miskin,bekas banduan,bekas pelacur,bekas bapuk,bekas mak nyah.Saya orang berdosa.Saya tak layak jejak kaki ke masjid.

Orang Kristian bagi lagi bantuan.Kenapa anda baik pada saya?Orang Kristian tadi cakap,ini bukan dari saya...ini dari Jesus.Jesus adalah Tuhan yang Maha Pemurah.Sampai kita berfikir...wah...Tuhan Jesus lebih kaya dari Tuhan Allah!

Na'uzubillah...lihat,boleh lari iman syeikh!!

Sebab itu pentingnya kita pertahankan sejarah kita.Orang yang faham agama,dia akan faham bagaimana musuh-musuh agama mahu cucuk lagi dan lagi untuk mencelah menjatuhkan agama kita.Salah satunya memutarbelitkan sejarah.Matlamat mereka adalah untuk dapat pegang Malaysia dengan apa jua cara.Salah satunya dengan memutarbelitkan sejarah.Saya nak bagitahu,Malaysia lebih bernasib baik dari Indonesia sebab masih ada pemimpin yang sensitif dengan agama.Kristianisasi di Indonesia amat teruk.Diburukkan lagi dengan faham Islam Liberal.Lagi parah.

Moralnya,kita umat Islam boleh hilang Malaysia jika terus diperbodohkan oleh orang lain.

Ada orang Islam perasan bijak mahu jatuhkan institusi beraja.Ini bodoh saudara,sebab Sultan-sultan adalah antara pertahanan terakhir dalam mempertahankan maruah agama.Saya bukan nak mempertahankan sebilangan sultan yang kaki dunia atau berfoya-foya tetapi saya pertahankan satu jawatan yang tidak boleh disandang oleh non-muslim dan bukan Melayu,yang menjadi 'supreme leader' dan menjaga hal-ehwal agama Islam di Malaysia.You tengok Singapore macam mana.Tanpa sultan,orang Melayu secara perlahan-lahan akan menuju ke arah hilangnya budaya dan agama.Sebab sultan yang tinggal untuk pakai baju Melayu,bertanjak dan bersampin di zaman moden ni.Beliau yang jaga budaya kita sebenarnya ketika kita selesa pakai T-shirt sahaja.Dalam sebuah republik,orang paling atas dipilih secara merit.Mungkin dalam 10 tahun orang Melayu sandang jawatan Presiden,kemudian selang seli dengan kaum lain.Kemudian seperti biasa,orang Melayu tak akan naik-naik,macam yang berlaku di Singapura.Kerakyatan akan dilonggarkan.Kemudian kita menjadi minoriti.Sedihkan?

So,wake up my friend!Jangan tidur.Kaum lain berlumba nak pegang Malaysia ni.Sebab apa?Sebab Malaysia ni bumi bertuah.Feng shui baik,strategik,banyak galian,di luar lingkaran gunung berapi dan gempa bumi.Sebab apa orang Bangladesh dan sewaktu dengannya datang sini?Sebab negara mereka miskin,tak terletak antara jalan perdagangan paling sibuk di dunia.Mereka tiada Selat Melaka,selat tersibuk di dunia.Kaum mereka jenis huru-hara,kita orang Melayu lemah lembut dan suka bertolak ansur.Pemimpin mereka kalau tak disukai,mereka akan bom sahaja.Kita kalau tak suka pemimpin paling busuk pun keluar video lucah jer,kemudian kutuk-mengutuk dalam blog.Baiknya kita ye.Ini la kata orang-orang tua,cakap pun berlapik.

Pentingnya kefahaman sejarah apabila ada orang yang buta sejarah kata bentuk senibina Muzium Negara adalah senibina Thai.Saya sudah tengok senibina Lannathai seperti yang didakwa.Malangnya mereka tak tengok senibina Melayu Riau atau Terengganu macam mana.

Saya tak hairanlah kalau ada senibina Thai yang seakan sama sebab bangsa Thai memang terkenal kaki cedok.Bahasa Thai di Thailand banyak cedok bahasa Khmer zaman purba sampai orang Khmer kata ada perkataan dalam bahasa Thai yang berasal dari istilah Khmer purba yang kini sudah tak dipakai lagi dalam bahasa Khmer moden.Senibina dan seniukir banyak tiru dari bangsa Khmer.Tarian banyak cedok dari Mon dan Malayu.Sampaikan senibela diri,Muay Thai itu sebenarnya dicedok dari Pradal Srey atau Bukator iaitu tomoi Khmer.Inilah bangsa cedok-mencedok.Orang Thai kata Muay Thai berasal dari Muay Boran.Ala...yang ada keluar dalam filem Ong Bak tu.Tapi perkataan 'boran' itu sendiri adalah istilah Khmer bermaksud 'purba'.Nak muhong apa lagi?



Biar Cik Seri ajar teori senibina sekali pakej dengan sejarahnya sekali.Ini foto Muzium Negara.Ia adalah hasil gabungan senibina Melayu Terengganu dan Melayu Riau.

Tetapi Encik Herman Malaypress terserempak dengan bangunan ini dan terus mengatakan Muzium Negara meniru senibina bangunan ini:







 Ini adalah Muzium Nasional Chiang Mai.Alasan Encik Herman ialah sebab bentuk tanduk kat bumbung muzium ini sama dengan apa yang ada pada Muzium Negara.Dengan kata lain Encik Herman yang perasan berketurunan Siam Mongol tuduh Muzium Negara tiru senibina Thailand (baca:Siam Mongol).Wei,wat lu?Tak tahu jangan cakap.Hang jangan buat kepala tau.Pandai-pandai jer buat kesimpulan bodoh sombong.Meh sini Cik Seri ajar,tengok balik foto Muzium Negara:



Lihat bumbung berlapisnya.Ini adalah dari senibina rumah tradisional Melayu Terengganu:



Kemudian yang bentuk tanduk kat hujung bumbung itu adalah dari senibina Melayu Riau:



Sekarang nampak tak mengapa dikatakan senibina Muzium Negara diambil dari dua senibina Melayu,iaitu Terengganu dan Riau?

Ok, sekarang meh saya ajar sejarah senibina Chiang Mai atau Lanna.Chiang Mai sebelum muncul kerajaan Lannathai adalah dihuni oleh sukukaum Lawa yang berasal dari satu kawasan yang terletak di Kemboja pada hari ini.Nenek moyang mereka satu rumpun dengan Melayu.Kemudian mereka terserap ke dalam rumpun Mon-Khmer selepas proses asimilasi selama beratus-ratus tahun.Senibina Lanna atau Thailand utara atau Chiang Mai adalah berasal dari senibina suku Lawa.Dari perkataan Lawa ini muncul Lavopuri (Lopburi) satu negarakota Mon yang ditawan oleh Sujita,seorang raja city-states Melayu Sri Dharmaraja.Oleh kerana suku Lawa berasal dari selatan Thailand maka mereka memang ada hubungan kerabat dengan Melayu Segenting Kra.Kemudian mereka berhijrah ke utara,tepat di Chiang Mai sekarang.Kemudian kaum Tai telah tiba dan menubuhkan kerajaan Lanna di bawah rajanya,Mengrai.Mereka menakluk Haripunjaya,kerajaan Mon sekaligus Chiang Mai dan suku Lawa sendiri.Trivia,perkataan Lawa ini juga dipercayai oleh sejarahwan Laos seperti Maha Sila Viravond adalah asal-usul perkataan 'Lao' oleh etnik Lao yang mendirikan negara Laos pada hari ini.Sebab itu raja-raja Lao awal menggunakan gelaran diraja Melayu purba.


Sejarahwan Laos sendiri mengaku,ketika kaum Lao tiba di Indochina beribu tahun dahulu,kaum-kaum purba yang telah lama menetap di Indochina ialah orang Malayu,Mon-Khmer dan suku-suku bukit (hill tribe).Lao adalah suku Tai yang tiba dahulu di Indochina sebelum kebanjiran orang Thai yang menubuhkan Thailand sekarang.

Dah faham sekarang?Tolong jangan merepek lagi,ok?Bangsa Thai memang diketahui meniru semua budaya di sekelilingnya termasuklah 'cognate' Thai seperti Siam Mongol ni.Bangsa Mon dan Khmer adalah paling teruk diciplak budayanya oleh bangsa Thai.

Kalau anda tengok filem Ong Bak 2 atau filem-filem sejarah Thailand,anda akan lihat budaya mencacah pada badan orang-orang di Thailand pada zaman dahulu.Sebenarnya budaya mencacah itu dicedok dari budaya Khmer dan buktinya ialah mantera yang dicacah pada tubuh mesti dalam tulisan Khmer!

Sebab itu saya tak hairan dengan budaya dan seni Thai.Anda kena tengok senibina Khmer dan budaya mereka dan anda akan lihat kenyataan bahawa bangsa Thai adalah 'copycat' bangsa Khmer.Cuma Kemboja banyak terlibat dalam peperangan dan miskin maka mereka tidak sempat atau kurang kemampuan untuk mempromosikan budaya mereka.Maka apabila si peniru bangsa Thai tadi lebih dahulu mempromosikan budaya Khmer yang dicedok mereka,maka satu dunia menganggap itu adalah budaya Thai.Muay Thai jadi popular dan apabila senibela diri Pradal Srey mula dipromosikan oleh Kemboja di mata dunia,maka orang luar menjadi keliru dan anggap Kemboja mencedok budaya Thailand.

Abdulyadeh,seorang Thai Malaysia dari Blog sejarahnagaraketag meluahkan perasaannya tentang sempadan Preah Vihear,kuil purba Khmer abad ke-10 Masehi yang direbut oleh Kemboja dan Thailand.Beliau kecewa kerana kuil itu asalnya dalam sempadan Thai kemudian diberikan kepada Kemboja oleh penjajah Perancis ketika persempadanan semula.Bukti kuil itu milik Thailand katanya,sebab pintu masuk ke kuil itu hanya boleh dimasuki dari arah Thailand manakala dari Kemboja dipagari dengan bukit.

Bukan sahaja orang Khmer,saya orang Melayu Malaysia pun membantah alasan bodoh AbdulYadeh tu.Kalau nak 'fight' dari segi sejarah,kuil itu memang milik Kemboja sebab satu dunia tahu kuil itu dibina oleh Empayar Khmer,bukan Sukhothai atau Ayutthaya.Dahulu majoriti Thailand adalah di bawah Empayar Khmer apatah lagi kawasan Preah Vihear.Kemudian kerajaan Thai merampasnya ketika era perluasan kuasa dahulu melalui Ayutthaya dan dinasti Chakri.Jadi asalnya jalan pintu masuk ke kuil itu memang dalam wilayah Kemboja.Sepatutnya Perancis menyerahkan Preah Vihear berserta seluruh Thailand Tengah ke tangan Kemboja kalau nak 'fight' dari segi sempadan dan sejarah.

Sekadar trivia,Preah Vihear dibina oleh Suryavarman I,seorang raja Empayar Khmer yang berketurunan Melayu!Beliau berasal dari Sri Dharmaraja.Ayahnya mengahwini wanita Khmer dan memerintah kerajaan Melayu Sri Dharmaraja (Tambralingga).Ini yang saya katakan dahulu,warisan kita di Indochina direbut oleh kaum Thai dan Khmer.Saya bukan buat cerita dongeng atau dok muhong.Ini tercatat dalam riwayat Mon dan Thai seperti dalam Jinakalamali dan The Chronicle of Chiang Mai.Bukan sembang saja.Sejarah Melayu tercatat dengan kemas dalam riwayat bangsa lain.

Sebab itu isu sempadan ini amat penting.Dan isu sempadan amat-amat bergantung dari segi sejarah!

Ini samalah mengatakan Melayu pendatang Sumatera.Ini salah dan pandang yang bodoh kerana dahulu dunia Melayu tiada sempadan seperti hari ini yang baru dibuat selepas era kolonial.Sumatera,semenanjung dan Borneo memang 'home' majoriti umat Melayu.LIHAT BAGAIMANA MUSLIHAT 'SEMPADAN' INI DIGUNAKAN UNTUK MERAMPAS HAK MILIK ORANG LAIN.
I'm not a preacher,I'm just giving you a lesson.Ini pelajaran yang baik untuk anda semua.Jika kita lemah,kita akan dibuli.Jika kita bodoh,kita juga akan dibuli.Jika kita lemah,bodoh dan mengkhianati bangsa sendiri,kita bukan sahaja dibuli,malah akan dimakan dengan sedapnya oleh orang lain!

Sebab itu saya tekankan sejarah Melayu di Tanah Besar Asia dahulu sebab nak latih anda supaya faham bahawa orang Melayu adalah pribumi semenanjung juga.Boleh katakan Orang Asli dan Melayu adalah sama awal duduk di sini,cuma orang Melayu lebih suka duduk di pantai dan bernasib baik jumpa dengan bangsa-bangsa lain di dunia dan lebih maju,dan Orang Asli duduk jauh ke pedalaman maka terpisah dari arus pemodenan.Sebab itu ada istilah Proto-Malay.Orang Jakun adalah Proto-Malay.Ada Proto-Malay yang duduk pantai macam nenek moyang orang Kedah contohnya maka jadi maju,bina negarakota,berdagang dengan orang asing.Nenek moyang orang Jakun duduk pedalaman maka lambat menerima kemajuan.

Satu lagi ketidakfahaman sejarah yang paling saya meluat ialah mengatakan Temagi yang dibunuh oleh Parameswara itu adalah wakil kerajaan Thai,sama ada dari Sukhothai mahupun Ayutthaya.Ini AMAT-AMAT SALAH.Dua kerajaan Thai itu (Ayutthaya sebenarnya campuran banyak etnik,dan lebih tepat disebut kerajaan Siam sementara Sukhotai memang Thai totok) tidak pernah sampai jauh ke selatan semenanjung,apatah lagi Singapura.Yang  dibunuh oleh Parameswara itu adalah wakil kerajaan Tambralingga atau Sri Dharmaraja.Ini asalnya city-states Melayu yang amat berpengaruh dalam sejarah Indochina terutama dalam Empayar Khmer dan tercatat dalam sejarah Sri Lanka.

Satu lagi yang ingin saya beritahu,sejarah Melayu jangan dipolitikkan.Sejarah Melayu amat suci untuk dikotorkan dengan tangan-tangan politik.Ketika era Buddha,sejarah Melayu ditulis dengan menggunakan huruf suci dalam riwayat Mon dan Pali.Ketika era Islam,kitab-kitab sejarah Melayu dimulakan dengan lafaz bismillah dan puji-pujian pada Allah serta Nabi Muhammad s.a.w.

'Khutbah' sejarah ini saya akhiri dengan sebuah prasasti dari Vietnam iaitu Prasasti Dong Yen Chau,tinggalan Melayu suku Cham berusia abad ke-4 Masehi sezaman dengan Empayar Rom:

"Siddham! Ni yan Naga pun putauv, ya uran spuy di ko, kurun ko jmay labuh nari svarggah, ya uran peribhu di ko, kurun saribu tahun ko davam di naraka, dnan tijuh kulo ko"

Perhatikan beberapa perkataan Melayu purba yang masih digunakan sehingga ke hari ini:

uran=orang
yan=yang
pun=pun
kurun=kurun
saribu=seribu
tahun=tahun
davam=diam
di=di
naraka=neraka
dnan=dengan
tijuh=tujuh
ni=ini

Prasasti berbahasa Melayu ini mendahului apa jua prasasti kaum-kaum Asia Tenggara yang lain seperti Mon,Khmer,Burma,Dai-Viet apatah lagi Thai.Sebab itu saya katakan jangan takut anak Melayu.Nenek moyang telah pahatkan sejarah bangsa kita ada batu bersurat.Hampir 2000 tahun bahasa Melayu dipahat pada prasasti.Kita pribumi Asia Tenggara.Ini rumah kita zaman-berzaman.Jagalah rumah yang Tuhan berikan kepada kita.Jangan sia-siakannya dengan melepaskannya kepada orang lain.Kita ada Selat Melaka yang dari dahulu menjadi sumber kekayaan paling ajaib di dunia.Lihat pada peta dunia,lihat kedudukan kita di mana.Bayangkan,orang lain terpaksa tebuk bumi untuk buat terusan Suez dan Panama,kita Tuhan bagi percuma Selat Melaka.

Jangan bersedih.Semangatlah!Hulurkan tangan anda.Biar saya pimpin ke dunia masa depan yang lebih gemilang.

Bangsa yang punya sejarah masa lalu adalah mereka yang punya masa depan.Bersatulah.Dengar apa pesanan nenek moyang yang terpahat pada batu bersurat.Mala-yu adalah bangsa yang amat tua,jika anda mahu mengetahui.

I'm vampire of history.Telahku semahkan darah pada batu bersurat,telahku perahkan limau pada keris wasiat.Sampai masa aku bangkit untuk berjuang.Ku pertahankan bangsa atas nama agama.Sebab wujud bangsaku kerna membela agama.Bukan sebab bangga aku membela bangsa.Bukan sebab dunia aku membela bangsa.Sebab hakikat kebenaran yang diminta.Sebab kasihkan agama.





~Srikandi
The Keeper of Royal Maulimalaraja,Ketomala & Sriwijayamala

59 comments:

  1. mantap srikandi!

    al semantani jones..:)

    ReplyDelete
  2. Wan Azri

    Jika pihak Chauvsunist mempersoalkan status melayu di Malaysia ini...diharapkan pasukan Srikandi mempertahankan hak bangsa melayu dan Raja2 Melayu...Celikkan mata kerajaan dn pengkaji sejarah yg pemalas,anyway this new entry have a very good info..Thanks Serikandi

    ReplyDelete
  3. diharap cik sri atau sesiapa yg brkelayakn TOLONG mantapkan sejarah melayu di wikipedia yg dhaif dan naif semantap blog anda..

    rasanya impak wiki tak kurang berkesannya sperti blog sbg medium penyampaian sejarah sebenar..

    bukan paksaan..buat dgn kerelaan..

    ReplyDelete
  4. Fakta sejarah yang cukup mantap Cik Seri. Mari kita sama-sama pertahankan maruah bangsa. Saya sokong 100% perjuangan Cik Seri. Thanks...

    ReplyDelete
  5. Terima Kaseh Cik Serikandi,

    saya selalu baca tulisan cik dengan bersemangat dan ingin tahu, saya berdoa agar Allah terus memberikan kekuatan, ilmu dan keberkatan masa agar Cik Seri dapat menyebarkan ilmu pada semua anak2 Melayu.

    Teruskan perjuangan, Allah bersama anda!!!

    ReplyDelete
  6. Muhammad FadzuanJune 25, 2011 at 1:31 AM

    Bangsa yahudi askhenazi mendapatkan Tanah Palestin menggunakan alasan hak hak bersejarah...walhal Askhenazi tidak ada kaitan langsung dgn tanah Palestin...

    ReplyDelete
  7. Salam Seri,

    Jika sempadan Alam Melayu dilakar semula berdasarkan catatan sejarah bangsa Melayu, sebesar manakah Alam Melayu tersebut dalam bentuk MAKSIMUMnya? Adakah ia merangkumi seluruh sempadan politik ASEAN moden (utara myanmar dikecualikan) + Timor Leste + Kepulauan Papua + Kepulauan Pasifik + Kepulauan Kokus Australia + Taiwan + Selatan Jepun + Sri Lanka + Madagaskar + Afrika Selatan?

    M_M

    ReplyDelete
  8. Pengkaji sejarah tak bertauliah tahap manualJune 25, 2011 at 1:43 AM

    Kenapa PEMALAS sgt cendekiawan cendekiawan negara kita yg dikatakan suka hingar sana sini sembang akulah segala galanya??!! Tengok aPa dah jadik???!! Pulau Batu Putih senang2 dapat kat depa?
    Lepas nie pemalas lah lagi banyak2 yer..dah selesa kerja gaji banyak,dok dalam aircond,lantai berkarpet tebal,last2 jadik ayam daging !! Lepas nie,Pulau Pisang terlepasss,..lepas nie Spratly terlepasss...eeee bestnyer kerja jadi pengkaji sejarah yer...pegi pjbt 8 pg balik 5 ptg..apa benda buat kt pjbt x taulaaa...
    Terkenang arwah Lt Adnan mempertahankan Singapura sehingga ke titisan darah terakhir,akhirnya Singapura terlepass jua sekarang...

    ReplyDelete
  9. Menarik, tertarik, kau memang da bom!
    Haha, yes! Point yang dinantikan iaitu bandingan Singapura dan Malaysia. Huhu, i luv dis!

    Ok, selepas pembentukan Malaysia secara rasmi pada tahun 1963, berlaku perseteruan kepimpinan di mana terdapat 2 parti politik senior sebelum terbentuknya Malaysia iaitu di antara UMNO dan PAP/PETIR.

    Satunya membawa isu kerusi politik itu perlu bersandarkan kepada Kaum sedang yang satu laginya lebih kepada satu bangsa tanpa kompromi. Hal ini perlu dilihat secara luas, kerana semangat nasionalis di Malaya dan Singapura itu agak berbeza paradigma mereka.

    Di Malaya, kaum Melayu merupakan peribumi yang majoriti selain mereka menjadi institusi masyarakat. Ini berbeza di Singapura yang mana kaum Cina merupakan majoriti. Walau begitu, kaum Cina sebelum Merdeka biasanya berkait rapat dengan Cina Selat/Cina Peranakan. Maka kaum Cina ini lebih asimilasi dengan budaya Melayu sehingga kita lihat kepada lahirnya budaya Baba Nyonya.

    Namun berbeza selepas 1957, apabila kuota politik itu bersandarkan kepada kaum, kaum Cina Selat/Peranakan ini turut menjadi mangsa politik. Mereka dinafikan hak sebagai bumiputera, malah Cina Selat/Peranakan juga ramai di Selatan Thailand terutamanya di Ranong.

    Maka Cina Peranakan/Selat ini memang telah lama wujud dan lebih asimilasi dengan Melayu. Maka tidak wujud istilah Cina akan lawan Melayu kerana bukti sejarah dan budaya menunjukkan asimilasi itu akan wujud jika wujud tolenransi yang tinggi. Malah ketika zaman kegemilangan Venice dulu, para pedagang Venice berpakaian seperti orang Arab sehingga pernah menjadi bahasa urusan di Venice.

    So hal lambang tu sebenarnya cuma politik semata-mata. Sedang Sultan-sultan Melayu sibuk berperang sesama kerabat, rakyat yang berbilang kaum itu lebih harmoni. Namun perkara ini berbeza selepas 1957. Maka belajar daripada sejarah!

    Manusia tidak perlukan sultan, manusia itu cuma perlukan pemimpin yang adil dan jujur. Sultan ini lifesupport UMNO, apa lagi yang dorang boleh gunakan untuk veto? Hah, sultan lah jawapannya. Ok, kalo seorang Melayu mempersoalkan korupsi kaum kerabat Istana, adakah beliau khianat? Tetapi bagaimana pula jika seorang Cina atau India mempersoalkan perkara yang sama?

    See, jika kemungkaran itu berlaku, tidak kiralah agama atau kaum, orang akan persoalkan, kerana itu hak.

    Indonesia cukuplah, tiada sultan pun manusianya berpecah belah, yang kita nie bersultan pun berpecah belah juga. Nampak tak kenapa? Sebab pemimpin gila kuasa, tak kiralah dari ruang sempadan mana pun.

    So apa justifikasi mengatakan Sultan itu jatuh harus dipertahankan?
    Apa sebab aku persoalkan Sultan, aku ini antiSultan?
    deym! bestnya kna cop, ngata orang dia pun sama. :P

    ReplyDelete
  10. Penakluk Asia TenggaraJune 25, 2011 at 2:17 AM

    Aku akan menakluki Asia Tenggara sebagaimana Hitler menakluki Eropah,begitu juga Napoleon Bonaparte

    ReplyDelete
  11. cantik cik serikandi!
    lagi dan lagi!
    pasak lagi cukup2..
    hihi...

    the lonely sleeper..

    ReplyDelete
  12. Cik Seri,

    Kalau kita buta sejarah, kita (org Melayu) akan mudah mengaku yang kita mencedok budaya org lain. Diharap, dapat Cik Seri tambah lagi maklumat lain tentang "Siapa cedok siapa." Apa agaknya yg dicedok oleh org Cina pula? Khabarnya, di Pulau Hainan, mereka buat budu juga. Dan pada satu catatan di sebuah tokong di Melaka, mengatakan tempe berasal dari China, lalu diajar oleh Cheng Ho ketika sampai di pulau Jawa? Saya tak percaya.

    "Lawa" = cantik/molek. Dalam bahasa Thai, "law," maknanya, kacak/handsome.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum wahai serikandi dari mala-yu.


    kehadiran mu memang ku nantikan tetapi hati ini masih terusik mengatakan adakah ia sudah sampai atau ini masih dugaan

    Waallahualam.


    walaupun dari kecil aku mungkin dianggap ku unik @ berbeza akhirnya aku jmpa org yang unik dan berbeza.


    terima kasih.


    aku berdoakan pd Yang maha Esa diberi kekuatan pada kamu insyaAllah



    -

    ReplyDelete
  14. penuh semangat! i like

    tapi cik seri...
    ahli politik melayu terlalu biul bab sejarah dan bahasa melayu, malang bila ditukar bahasa malaysia, malang ditukar nama kepada malaysia, malang pulau batu putih hilang sekelip mata, malang tanah ktm ditukar dgn tanah tambak dan malang teramat ahli politik dimain mainkan oleh cino2 singapura...

    "Siddham! Ni yan Naga pun putauv, ya uran spuy di ko, kurun ko jmay labuh nari svarggah, ya uran peribhu di ko, kurun saribu tahun ko davam di naraka, dnan tijuh kulo ko"

    ayat tu nampak geram btl kat siapa tu huhu

    ReplyDelete
  15. salam srikandi,

    saya selalu mengikuti tulisan anda. saya juga adalah peminat sejarah khususnya yg berkaitan dengan sejarah bangsa Melayu dan Malaysia. saya ingin bertanya adakah anda ada menerbitkan sebarang buku berkaitan sejarah?

    jika saya mahu membuat rujukan mengenai sejarah bangsa Melayu apakah buku yg sesuai untuk saya rujuki?

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  16. as salam

    terima kasih cik srikandi!

    ReplyDelete
  17. kak seri yang disayangi :)..kt malaysiani xde ke politician atau kerabat yang faham n sanggup perjuangkan sejarah Melayu?xde ke orang yang Melayu yang ada kuasa,kedudukan dan pengaruh yang taw and willing to expose it?bukan apa,saya rasa kte perlu this kind of people utk expose sejarah yang cuba digelapkan ni.kalau hanya org2 biase mcm saya ni mmg kene tggu a leader to lead la sbb saya x sampai tahap mcm diorg lg.bukan apa dah a few years i follow kak seri n mo punya blog since study kt tmpt org lg..hit mmg banyak..comment mmg banyak..saya tggu je bila la sejarah agama bangsa Melayu ni nk diberi pencerahan semula.anyway thanx to kak seri,mo,alsemantani,ibnurusyd dan lain2 yang telah byk bagi kesedaran kpd saya.

    ReplyDelete
  18. Penakluk Asia Tenggara Akan DatangJune 25, 2011 at 8:16 PM

    Sejarah telah membuktikan,Joan of Arc seorang 'peasant' wanita telah mengetuai Tentera Perancis yang hampir tewas dengan Tentera Inggeris dalam Perang 100 Tahun akhirnya menghalau Tentera Inggeris keluar dari tanah Perancis.
    Sejarah telah membuktikan,Hitler ketika mudanya hanyalah seorang penghantar mesej dari satu 'trench' ke 'trench' yang lain dalam Tentera Jerman ketika WW I dengan menggunakan basikal akhirnya mengetuai parti Nazi dan membawa Jerman menjadi penakluk Eropah dan pemain utama dalam sejarah WW II.
    Sejarah telah membuktikan,Sukarno yang hobinya suka berpidato didepan cermin dan pernah ditegur kerana sikapnya yang aneh itu lalu beliau berkata "aku akan jadi orang besar suatu hari nanti" akhirnya berjaya menyatukan Kepulauan Melayu Nusantara menjadi Indonesia kini.
    Sejarah telah membuktikan,di masa nan lalu,bukan kekuatan fizikal sebagai penentu kemenangan tetapi kekuatan mental dan spiritual sebagai penentu kejayaan yang gemilang.

    ReplyDelete
  19. Sempadan Alam Melayu Polinesia jika dikira dari segi hak hak bersejarahnya melangkaui dari Madagascar-Kepulauan Melayu Nusantara yakni Semenanjung Tanah Melayu,Segenting Kra,Champa (Vietnam kini),Borneo,Sumatera,Jawa,Sulawesi,Kepulauan Maluku,Filipina-Seluruh Kepulauan Pasifik sehingga Rapa Nui-Formosa (Taiwan)

    Jika dikira dari segi hak hak bersejarah sememangnya luas tanah yang dimiliki oleh orang Mala-Yu ini.Sekiranya Mala-Yu membuat tuntutan di PBB agak-agak boleh dapat tak? Tapi yang hairannya Yahudi Askhenazi boleh pula dapat Palestin dengan alasan hak hak bersejarah walhal mereka tidak ada kena mengena langsung dengan sejarah bumi Kana'an itu.

    ReplyDelete
  20. Takkan Islam Hilang Di Dunia
    Takkan Raja Hilang Di Dunia
    Takkan Ahlul Bait Hilang Di Dunia
    Takkan Melayu Hilang Di Dunia
    Takkan Dinar Hilang Di Dunia

    www.Dinar-Emas.com

    ReplyDelete
  21. Kenapa pula perlu tuntut bekas-bekas tanah-tanah dan pulau-pulau Melayu di PBB? Adakah kita sangka semudah itu resolusi tersebut akan berjaya? Yahudi berjaya kerna US dan UK, dua kuasa veto PBB.

    Adakah perlu bg bangsa Melayu moden mempunyai ketua bersifat imperialistik nasional spt Sukarno, Napolean, Hitler walaupun memang telah pun ada sebelum ini ketua-ketua membentuk empayar kebangsaan melayu di zaman silam?

    M_M

    ReplyDelete
  22. Penasihat Peperangan Kepada Penakluk Asia TenggaraJune 26, 2011 at 4:34 AM

    Kepada Penakluk Asia Tenggara

    Untuk menakluki Asia Tenggara,kita perlukan kekuatan ekonomi yang utuh dan kekuatan angkatan tentera yang ramai.Saya mencadangkan kita memajukan ekonomi Malaysia terlebih dahulu ke tahap dimana semua rakyat Malaysia hidup makmur.Selepas kita mencapai kekuatan ekonomi yang mapan,kita perlu memastikan kestabilan politik Malaysia di tahap yang terbaik jadi untuk memastikan keadaan ini berlaku kita memerlukan pemimpin yang berani seperti Hitler dimana kepetahan berpidatonya membuatkan orang Jerman bersatu diatas nama bangsa Aryan.Ia juga boleh berlaku di Malaysia dimana pemimpin yang kita mahukan adalah pakar propaganda untuk menyatukan penduduk Malaysia dengan sebenar-benar bersatu.Perkara ini boleh terjadi sekiranya penduduk majoriti Malaysia iaitu Melayu bersatu secara total.
    Selepas itu,kita akan membina angkatan tentera yang kuat.Saya menekankan kita perlukan kekuatan tentera udara yang 'superior' dimana dalam Al Quran Surah Al Fil telah memberi 'clue' serangan udara adalah yang sebaik baik teknik dalam peperangan.Kita lihat juga bagaimana USA dengan kekuatan tentera udaranya dengan mudah melancarkan serangan invasi ke atas Iraq dan Afghanistan.
    Selain itu,kita perlukan tentera laut yang kuat dimana kita mesti memiliki kapal kapal perang jenis 'air carrier' untuk kemudahan mengangkut pesawat pejuang kita.Kapal 'Destroyer' yang dilengkapi artileri jarak jauh supaya kita boleh melemahkan kubu pertahanan musuh dan mudah untuk kita menyerang mereka setelah kita menghantar infantri nanti.
    Senjata yang paling penting yang perlu kita ada ialah NUKLEAR. Senjata ini kita gunakan sebagai taktik psikologi kepada pihak musuh.Inilah senjata yang ampuh dan boleh digunakan di saat saat genting.
    Sekiranya kita memiliki kelengkapan persenjataan yang hebat,rakyat yang hidup makmur dan sentosa,ekonomi bergiat maju dan kestabilan politik yang optimum. Tanpa peperangan kita boleh menakluki Asia Tenggara dengan melancarkan PROPAGANDA. Kaedah ini memberi kesan kepada rakyat mana mana negara Asia Tenggara yang mahukan kehidupan makmur setelah melihat kemakmuran Malaysia dan ditambah pula kita letakkan slogan 'Asia Tenggara untuk Melayu Nusantara' dijangka akan memberi impak yang maksima kepada penduduk di negara Asia Tenggara khususnya rumpun Melayu.Bila ini terjadi,sedikit demi sedikit rakyat negara tersebut akan memberontak dan mahu menyertai Malaysia.Mereka tidak dapat menghalang kemaraan rakyat mereka yang mahu menyertai kita setelah melihat akan kekuatan tentera kita dan memiliki senjata nuklear.Projek ini mungkin mengambil masa 50-100 tahun dengan syarat ideologi yang akan kita serapkan nanti bermula dari sekarang.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  23. benda pe la si peacock nh...
    xabis2 dgn teory anti sultan nye...
    ari2 kt page ibn rusydi skang kt cni plak..
    pas nh kua la psal idea negara perancis plak keh3...
    pak lawak peacock nh...

    ReplyDelete
  24. peacock buat lawak lg dgn teory anti sultannye xabis2...
    pasnh kua la idea psal teory negara perancis die keh3...
    dan mcm mne perancis leh survive tnpa sultan la pe la...
    nk tnye peacock nh berfahaman komunis ke setahu aku org yg bencikn sultan nh slalu nye komunis...

    ReplyDelete
  25. Saudara Peacock,
    (Pada bab: I'm not a preacher,I'm just giving you a lesson.
    Quote: Kita ada segala bagai prasasti dan manuskrip.INI PERKARA PERTAMA YANG PENTING.Kemudian rekod-rekod luar. Kemudian ulasan sejarahwan.Jangan takut,anak Melayu!Kamu semua ada sejarah yang kukuh.
    - ANTARA MAKNANYA SEBAGAI BUKTI/FAKTA YANG KITA NI BUKANNYA PENDATANG
    Quote: So apa justifikasi mengatakan Sultan itu jatuh harus dipertahankan?
    - CIK SERI TULIS - satu jawatan yang tidak boleh disandang oleh non-muslim dan bukan Melayu
    - SAYA TAMBAH - KITA PERTAHANKAN 'INSTITUISI KESULTANAN' BUKANNYA SULTAN 'POYA' KERANA KESULTANAN ITU MERUPAKAN 'REKOD' YG HIDUP LAGI BERNYAWA - BERWARISAN SEPANJANG ZAMAN.
    - Harap membantu, kalau tak bawaklah sembahyang hajat mudahan makbul.

    ReplyDelete
  26. harap sangat2 cik sri yg budiman keluarkan tulisan setiap minggu..kalau termampu..

    recycle pun jadilah dgn sedikit penambahan..bukan apa..buat pembelajarn scara tak langsung warga remaja tua cam aku ni..hehe..

    ReplyDelete
  27. kami mempertahankan Istitusi Beraja / keSultan bukan bermakna kami mempertahankan "sultan" (yang lari dari perjuangan haq)


    Istitusi keSultan adalah pekara yang hidup yang telah diberi keistimewaan kepada bangsa mala (mala-yu). tetapi mampukan kita mengesahkan bahawa aku 100% mala dan cukup terjaminkan bahawa jika kamu 100% mala , maka kamu tidak akan ditimbang dosa pahala? hakikatnya semua adalah sama.


    sultan yang dipilih adalah dari Ahlul bait (Ahli rumah) , Ahlul bait yang bagaimana selalu di sebut-sebutkan itu? Ahlul bait yang mencari dan mentaati segala peritah Allah dan Rasullnya bukan sekadar "ahli" bait sahaja.


    maka jika amir yang dipilih itu adalah manusia yang mempertahankan amanahtullah dan kitabullah maka dialah insyaAllah bakal sultan dan inilah Ahlul bait yang haq.


    kamu semua manusia adalah dari nasab Ahlul bait , kenapa perlu bertengkar/prejudis terhadap Bani yang yang lain?

    kamu semua adalah umat yang satu, dan berpecah kerana ideologi dan permahaman yang berlainan disebabkan lupa tujuaan sebenar hidup dimuka bumi sebagai khalifah Allah.

    Waallahualam.


    -



    Telahku semahkan darah pada batu bersurat,telahku perahkan limau pada keris wasiat.Sampai masa aku bangkit untuk berjuang.Ku pertahankan bangsa atas nama agama.Sebab wujud bangsaku kerna membela agama.Bukan sebab bangga aku membela bangsa.Bukan sebab dunia aku membela bangsa.Sebab hakikat kebenaran yang diminta.Sebab kasihkan agama.

    ReplyDelete
  28. Subhaanallaah. Excellent main content and brilliant closing. Meremang bulu tengkok. Anak-anak era Starbucks dan McD menyanyi meritokrasi melulu. Politikus pula mudah dibeli, akademia arus perdana pula buta dan tuli. Raja ramai yang kuat minum, pakar joli dan kaki judi. We need more people like you!

    ReplyDelete
  29. Waris Sebenar BendaharaJune 26, 2011 at 5:24 PM

    Menarik, tertarik, kau memang da bom!
    Haha, yes! Point yang dinantikan iaitu komen anti-sultan oleh Peacock. Huhu, i luv dis!

    Ok, selepas pembentukan Malaysia secara rasmi pada tahun 1963, berlaku perseteruan kepimpinan di mana terdapat 2 parti politik senior sebelum terbentuknya Malaysia iaitu di antara UMNO/BN dan PAP/PETIR dan Barisan Sosialis.

    Satunya membawa isu kerusi politik itu perlu bersandarkan kepada Kaum, inilah tindakan bijak pemimpin Malaya bagi memberi peluang kepada kaum minoriti yang tidak mempunyai kawasan majoriti seperti kaum India untuk turut sama mempunyai perwakilan di Dewan Rakyat. Sedangkan pencacai seperti Peacock ni pulak boleh sanjung PAP/Petir kononnya mereka lebih kepada satu bangsa tanpa kompromi. Apa lu punya bukti beb?

    Di Malaya, kaum Melayu merupakan peribumi yang majoriti selain mereka menjadi institusi masyarakat. Ini berbeza di Singapura yang mana kaum pendatang Cina merupakan majoriti. Walau begitu, kaum Cina semasa era Kesultanan Melaka biasanya berkait rapat dengan Cina Selat/Cina Peranakan. Maka kaum Cina ini lebih asimilasi dengan budaya Melayu sehingga kita lihat kepada lahirnya budaya Baba Nyonya.

    Namun berbeza selepas kedatangan penjajah, apabila pendatang Cina yang terkemudian ini sangat mempertahankan kebudayaan tradisi mereka dan enggan untuk mengasimilasikan diri mereka kepada kebudayaan tempatan. Disebabkan sikap Ultra-Kiasu mereka inilah, kaum Cina Selat/Peranakan ini turut menjadi mangsa politik.

    Cina Peranakan/Selat ini memang telah lama wujud dan telah asimilasi dengan Melayu. Tetapi tidak bagi pendatang Cina yang terkemudian. Maka sejarah telah mencatatkan rusuhan kaum di Malaya dan Singapura antara Cina menentang Melayu. Bukti sejarah dan budaya menunjukkan asimilasi itu akan wujud jika wujud tolenransi yang tinggi. Malah tidak ada negara di dunia yang penduduk pribuminya bersedia menerima kaum pendatang secara beramai2 seperti Malaya untuk bersama2 mereka dalam sebuah negara. Malangnya, Cina pendatang Ultra-Kiasu langsung tidak bersyukur malah menentang sebarang bentuk asimilasi yang akan menghakis ke’Cina’an mereka.

    So hal lambang tu sebenarnya lebih dari hal politik semata-mata. Sedang melayu pencacai seperti Peacock sibuk menentang Sultan-sultan Melayu dan mendakwa dirinya yang sebenarnya keturunan pengkhianat Medeliar tetapi mengaku waris mulia Bendahara, rakyat yang berbilang kaum itu lebih harmoni. Namun perkara ini berbeza selepas 1957. Maka belajar daripada sejarah!

    Ultra-Kiasu tidak perlukan sultan, mereka itu cuma perlukan pencacai yang dungu dan bebal seperti Peacock. Sultan ini penghalang DAP, apa lagi halangan diorg selepas UMNO dan PAS sama2 dilembukan oleh Ultra-Kiasu? Hah, Sultan lah jawapannya. Ok, kalo seorang Melayu mempertahankan Hak Istimewa kaumnya, adakah beliau rasis? Tetapi bagaimana pula jika seorang Cina atau India mempersoalkan perkara yang sama?

    See, jika kemungkaran itu berlaku, tidak kiralah agama atau kaum, orang akan persoalkan, kerana itu hak.

    Indonesia cukuplah, menghapuskan sultan dan tubuhkan Republik kononnya untuk menyatukan rakyat tetapi manusianya berpecah belah, yang kita nie dah baik2 ada pelindung pun nak berpecah belah juga. Nampak tak kenapa? Sebab pencacai yang bangang seperti Peacock akan sentiasa tunjuk pandai, tak kiralah dari ruang sempadan mana pun.

    So apa justifikasi mengatakan Sultan itu jatuh harus dipertahankan?
    Apa sebab aku pertahankan Sultan, aku ini proSultan?
    deym! bestnya kna cop, ngata orang dia pun sama. :P

    ReplyDelete
  30. Tak perlu layan comment si Peacock tu, memang tujuan dia nak provok anda semua untuk layankan dia (maybe dia sunyi pasal xde aweks, nak buek camno, muka pun buroks). Then dia akan terus spam comment banyak2 macam kat blog bro Ibnu, sampailah pada masa yang sesuai, dia akan cerita pulak pasal family dia yang konon2nya keturunan Bendahara.

    Hangpa semua percaya ka dia ni keturunan Bendahara? Konon dia sorang jek tau salasilah family dia, tah copypaste kat web mana agaknya tu. Si peacock ni tah2 keturunan pengkhianat kafir Portugis yang serang Kesultanan Melaka dulu tu. Sekarang ni agaknya malu ngan keturunan dia, buat la dakwaan keturunan Mulia bendahara. Chait!!!! Keturunan Bendahara cam aku ni ramai yang Ahlul-Bait, tau dak??? jangan nak memandai pulak ngaku waris Bendahara. semak la salasilah yang ko buat tu, tah bapak kau curik kat mana la dokumen tu...

    ReplyDelete
  31. skrikandi, saya memang salut penulisan cik srikandi.

    tapi apasal celoreng benor lukisan interface tu... hehehe
    takde yang lagi kreatif ke?

    keep it up, sister.

    ReplyDelete
  32. ek eleh..

    prasasti banyak pun bukan tulis pasal bangsa, tapi pasal keturunan raja jer..tu pun tak banyak, yang lagi banyak pasal undang2 tempatan & keagamaan buddha & hindu..

    memanglah menek moyang melayu dah lama ada di nusantara ni. tak dinafikan.. tapi jangan le over cik seri oiii.

    Peacock ni insan malang sebenarnya, hari ni kau raja, esok belum tentu. senang berusaha & percaya qada qadar. barulah aman, taklah hidup dibelenggu kisah silam.

    melayu moden sebenarnya tak kisah sangat sape jadi sultan asalkan dianya Melayu & Islam. sebab, peranan raja & banyak yang beralih kepada parlimen. darah keturunan memang la penting, tapi kalau perangai tak ok..buat per..

    ReplyDelete
  33. Nicely done, and nice art work. 'The tears of blood'. Love it, the entry and the flows.

    aa

    ReplyDelete
  34. Sudah, aku malas layan provokasi!

    Baik, aku terpaksa kupas dari sudut ekonomi. Sebagaimana yang kita ketahui, isu Melayu dan Sultan itu secara umumnya berkait rapat dengan ekonomi. Ketika zaman feudal, keturunan aku (bendahara) dan sultan2 serta pendakwah/panglima merupakan lambang ekonomi. Justeru ketika itu tidak hairanlah golongan-glongan ini menjadi pusat ekonomi setempat serta biasanya mereka jua merupakan pemimpin setempat.

    Namun zaman berubah. Zaman feudal telah ditelan modenisasi. Zaman kini ekonomi bergerak dalam wang kertas yang mana dikeluarkan oleh bank-bank di serata dunia. Pemilik-pemilik bank adalah para pelobi kapitalis yang mana mereka biasanya menjadi tangan belakang di sesebuah kerajaan.

    Peristiwa 2008 di Iceland sungguh mengejutkan dunia barat. Iceland merupakan sebuah negara yang aman, taraf hidup tinggi, tiada kemiskinan,bebas pencemaran,pendidikan tinggi dan sebagainya. Pendek kata mereka sudah mencapai istilah masyarakat madani.

    Namun, tibanya sebuah syarikat perlombongan daripada US telah merubah demografik Iceland. Pencemaran mula berlaku, para pemilik bank mula menswastakan bank di Iceland, dan bermulalah bencana ekonomi. Di mana pada 2008, para rakyat memberontak dengan tunjuk perasaan terbesar yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Iceland. Bayangkan, 3 JUTA rakyat telah dibuang kerja!

    Lihat di sini, manusia itu akan marah jika perut mereka lapar. Entiti Sultan,Imam,Tengku,Syed, tidak bermakna lagi jika perut kosong!

    Isu Sultan merupakan kritikan kepada kekeliruan budaya dan ekonomi.
    Perlu sedar, jika Sultankah, tiada sultankah, itu semua tidak pnting. Kerana itu cuma budaya. Sedang ekonomi itu bukan pada budaya, yakni berpusat pada para pelabur luar dan Bank Dunia.

    Kerana itu Islam sudah nyatakan penggunaan emas itu harus dalam ekonmi. Para masonic yang bergerak dalam Bank Dunia bermain dengan kertas bernama "wang" dan mereka menaikkan harga sesuka hati mereka. Untung riba' itu digunakan mereka untuk membeli emas,perak,minyak,kristal dan sebagainya produk mentah, kerana semuanya akan dinilai secara relatif dengan kekuatan matawang
    1 US DOLLAR = XX $ other countries

    So tolong buka banyak kitab selain politik masyarakat. Untuk memimpin ummah itu perlu luas ilmu dan pandangan. Jangan bermain sebagai adiwira kerana engkau akan tewas!

    Ilmu pencerahan Melayu itu besar khasiatnya Cik Sri. Janganlah didoktrinasi pembaca yang belum matang. Mereka tidak mengenal lagi dunia intelektual. Mereka perlu diasuh tetapi bukan didoktrinasi.

    So jelas ?

    ReplyDelete
  35. Aku sangat jelas akan apa yang kau cuba terangkan kat sini wahai saudaraku peacock! Sekarang baru aku kenal paksi intelektual kau...

    Nak bagi senang citer... apa kata kau buka blog kau sendiri? Bolehlah aku lawat?

    Tak payah kau bertekak dengan orang ramai kat blog-blog orang lain. Kau kelihatan tak berapa baik oleh orang-orang yang tak faham konteks kebijakan kau itu... walaupun aku sangat memahaminya...

    Paling bagus kau buka blog "Peacock Berceloteh"?! Kau bantailah segala hujah-hujah dalam blog Srikandi, Ibnu Rusydi atau mana-mana blog yang kau rasa patut kau bantai hujahnya dan bentangkan semuanya dalam blog kau itu. Jika ada pendapat kau yang aku setuju, aku akan sokong. Jika ada pendapat kau yang aku tak setuju, siap sedialah untuk berdebat... kita berdebat dalam paksi intelektual kau...

    Setuju dengan cadangan aku peacock?

    M_M

    ReplyDelete
  36. I really like the new back drop.

    :)

    aa

    ReplyDelete
  37. eyhh... is it new ? hehe.

    On second thought, I think.. err.. any how, it is nice.

    ;)

    aa

    ReplyDelete
  38. To Ter...

    Yahudi askhenazi tu bole claim Palestin dari PBB sebab die yang buat PBB.

    Lawa prasasti srikandi. Tu prasasti tahap lukisan gua. lagi otai tu.

    ReplyDelete
  39. pekkok? bukan ke awok cakap awok tanak campo lagi blog nih.. hehee...

    ReplyDelete
  40. salam. saya mengikuti setiap tulisan sri, sepatutnya apa yang diutarakan memberi keinsafan dan nilai kesedaran yang amat tinggi kepada umat melayu,malang sekali sesetengah mereka seolah-olah mempersenda malah menentang pun.Melayu (kita) sudah banyak kehilangan apa yang kita miliki dan terlepas sedikit demi sedikit warisan leluhur kita juga memandang remeh kerana inginkan sesuatu.Sewajarnya kita menyesal dan menangislah pada hari ini bukan dikemudian hari kelak.Terima kasih

    ReplyDelete
  41. Ehhe... betul la En. Diraja... Mcm seronok je burung peacock ni kalau masak tandorii. Lama gak dah aku tak jumpa makhluk spesis ni.

    ReplyDelete
  42. Aku harap peacock dapat lancarkan blognya yang tersendiri... Peacock Berceloteh! Tak sabar aku nak "berkongsi" ilmu dengan peacock!

    M_M

    ReplyDelete
  43. Assalam,

    Tahniah dan Terima Kasih kepada Cik Sri Kandi, kerana sudi mengajar SEJARAH MELAYU kepada kami, yang kebanyakkan BUTA dan BODOH.

    Sejarah kebodohan kepimpinan Melayu tidak pernah berhenti, malah selalu sedia untuk mencatatkan NAMA dan SEJARAH PERIBADI; kerana kebanyakannya teruja MENINGGALKAN NAMA,seumpama HARIMAU MENINGGALKAN BELANNYA.

    BANGSA MELAYU akan terus menangis dengan rentak dan melodi lagu yang sama setiap kali terjadi catatan sejarah; malah LIRIK selalunya serupa dan klise lagi.

    Angkara PEMIMPIN, kita Kehilangan SINGAPURA, kemudian kita hilang BATU PUTIH, kemudian kita HILANG TANJONG PAGAR ( satu-satunya tanah paling strategik, untuk MASA DEPAN MELAYU).

    Jika MELAYU tidak SEDAR akan PENIPUAN DAN KEBODOHAN PEMIMPINNYA, MELAYU akan KEHILANGAN BANYAK PERKARA LAGI.

    Pengasingan SEMPADAN adalah keadah permainan mereka-mereka yang tamak dan tidak sedar diri.

    SEDARLAH BANGSAKU..
    IKATAN KUAT MU ADALAH ISLAM....
    KEMBALILAH DAN BERPEGANG TEGUH DGN NYA.
    SERINGKAN DIRI BERTANYA
    SIAPAKAH AKU DISISI ALLAH.

    ALLAH MENGANUGERAHKAN BANGSA MELAYU DAN TANAHNYA ADALAH SUATU AMANAH; SEBAB ITULAH ZIONISMA MENCEMBURUI KITA.

    TERIMA KASIH.

    HANYA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI.

    ReplyDelete
  44. Sejarah Malaysia sebenarnya harus dirombak kerana banyak berlaku penyelewengan fakta sejarah....Sejarah Malaysia lebih didominasi oleh " golongan yang menang" sahaja.....

    ReplyDelete
  45. Assalamu'alaikum...

    Bila saya singgah dan baca mengenai Melayu di sini.. Saya rasa bangga jadi anak melayu... tambah2 lagi melayu islam...

    Mudah2an penulisan dan kajian memberi pencerahan dan kesedaran kepada umat melayu...

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum,


    Melayu mudah lupa
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya dipijak
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya retak
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya teriak
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya haprak
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya kelas dua
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya hina
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya sengketa
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya derita
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya kerdil
    Melayu mudah lupa
    Dulu bangsanya terpencil
    Melayu mudah lupa
    Tiada daulat
    Tiada maruah
    Tiada bebas
    Melayu mudah lupa
    Melayu mudah lupa
    Melayu mudah lupa
    Sejarah bangsanya yang lena
    Tanah lahirnya yang merekah berdarah

    Saya bersetuju dengan fakta Peacock tapi bukan pemikirannya..

    Saya juga setuju dengan fakta asal usul Thailand Cik Sri dan berbangga pandangan kamu mengenai bangsa ciplak... What a good acknowledgement from Srikandi, keep it up for digging the truth mengenai sejarah melayu dan siam..



    -Descendant of Chao Chet Ton & Nabi Adam A.S

    ReplyDelete
  47. salam cik seri, saya berbangsa khmer dan saya amat suka dengan kajian dan tulisan cik seri..kini baru saya sedar akan asal usul bangsa saya setelah membaca kajian cik seri,
    bagus tingkatkan lagi usaha cik seri, semoga diberkati oleh Allah..
    bangsa melayu dan khmer memang mempunyai pertalian yang sangat rapat..=)

    ReplyDelete
  48. Terbaik seri kandi(srikandi)!

    Lama dulu saya pernah menengahkan bahas saya dalam satu web bahawa Orang - Orang Melayu bukan pendatang sebagaimana yang di justifikasi kan oleh kaum - kaum chauvinist di Malaysia ini.

    Mereka melabelkan kita adalah imigran - imigran dari Indonesia sebagaimana nenek moyang mereka yang belayar dari Tanah Besar China.

    Justifikasi saya mudah. Sebelum kedatangan Belanda dan Inggeris ect...tidak wujud negara - negara yang dipanggil Malaysia, Indonesia, Brunei dan Filipina...

    Rumpun melayu nusantara ini bebas berpindah randah, berdagang dan mendirikan penempatan dalam linkungan Asia Tenggara atau Tanah Semenanjung dan ribuan pulau - pulau yang bertaburan dan berselerakan di atas Pentas Sunda ini.

    Tapi bila datang penjajah - penjajah ini..kawasan - kawasan rumpun nusantara ini dibahagi-bahagikan mengikut persempadanan politik mereka dan nafsu ekonomi mereka. Di sinilah wujudnya negara Malaysia.. Brunei... Indonesia..Filipina..

    Oleh itu untuk detik zaman sekarang ini, secara teknikalnya jika penghijrah - penghijrah dari negara - negara tersebut berimigrasi antara linkungan kawasannya..misalkata Melayu Sumatera datang ke Semenajung Malaysia, dianggap pendatang...tetapi HAKIKATnya, tanah tumpah bangsa Melayu Nusantara adalah semenanjung..sumatera..pulau jawa...kalimantan/borneo..filipina dan ribuan lagi pulau - pulau yang berselerakan disekitarnya...termasuk segenting kra..sri lanka..kemboja..taiwan..DUNIA MELAYU TANPA SEMPADAN POLITIK YANG DIWUJUDKAN OLEH INGGERIS, BELANDA, PORTUGIS DAN AMERIKA.

    MELAYU BUKAN PENDATANG. Kaum China dan Indialah yang pendatang.

    ReplyDelete
  49. hebat la you. keep it up a good work.

    ReplyDelete
  50. Salam.
    Your revelation allows me to stand proud and tall. Apa pun bahagian darah keturunan yang mengalir di dalam darah ku, aku mendapat lebih kekuatan dan keyakinan. Akan makna wujudnya aku di Tanah Ujong ini.

    Aku bukan malukut di tepi gantang. Aku pejuang bukan petualang kepada bangsa ku.

    ReplyDelete
  51. Salam semua dan salam Pak Long buat Cik Seri jua...

    Sejak menggikuti artikal2 Cik Seri/Sri Kandi/ATBM/MF
    Pak Long rasa artikal kali ni lah yang paling Hampas....
    Maaf lah saya cakap cam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam Pak Long..nampaknya bagai ada yg terbuku di hati Pak Long..apakah ada kaitannya dgn politik tanah air kita..? Dr.M sendiri dahulu pernah berkata,"..apa yg kita lakukan pada hari ini adalah sama sahaja seperti sejarah lalu yg dikitar semula berulang-ulang.."lbh kurg camtulah katanya... Maaflah saya cakap mcm ni tp artikel Cik Seri ini saya setuju.

      Delete
  52. Siti?

    SriKandi?

    Cik Seri?

    Yang mana satu ni? (baru mula nak berfikir!??? ceh!)

    ReplyDelete
  53. Saya merujuk penafian penulis tentang Temagi yang dibunuh Parameswara. Penulis dengan yakin mendakwa Temagi itu bukan wakil kerajaan siam, sebaliknya merupakan wakil kerajaan Melayu Tambralingga.

    Saya tak arif tentang itu, cuma saya tertanya-tanya tentang kewujudan kota kuno bernama Klang Kiu di Johor yang dikatakan diambil namanya dari bahasa Siam yang bermaksud Perbendaharaan Permata.

    Kewujudan kota itu juga tercatat dalam kitab Sejarah Melayu yang lokasinya dikatakan di hulu Sungai Johor. Kemungkinan, memang ada benarnya Temagi itu wakil kerajaan Siam yang tinggal di Kota Klang Kiu di itu.

    Bagaimana menurut penulis? Mohon dijelaskan.

    Mohon maaf sebelumnya kerana mencelah, saya tidak arif tentang sejarah, cuma masih baru dan baru bersemangat untuk mendekatkan diri dengannya.

    ReplyDelete
  54. Tentera Sri Dharmaraja bercampur antara Mon-Khmer dan Siam (Thai).Jadi selepas Sri Dharmaraja berpihak kepada Ayutthaya (atas faktor agama,Patani memeluk Islam)...sumber riwayatnya banyak ditulis oleh penulis Siam.Orang yang mengedit Sejarah Melayu mengambil dari sumber Siam.

    Sebenarnya ada nama lain yang dicadangkan,iaitu Gangga Air/Gangga Ayu.Semuanya ada alasan tersendiri.Temagi tetap wakil Malay city-states Sri Dharmaraja.Aneh,jika mengatakan ada kerajaan Siam di Johor kerana rekod Thai tak pernah menyebutkan penguasaan mereka hingga melepasi Kedah.Jangan inferior sangat.Jika pihak Thai menafikan,mengapa kita beria percaya bahawa kita pernah dijajah?Itu pentingnya sejarah.

    Terima kasih kerana bertanya.

    ReplyDelete
  55. Salam sejahtera Cik Sri,

    Mohon sudi kiranya cik sri dpt menghubungi saya kerna saya adalah anak angkat kpd cucu sultan Abu Bakar iaitu Ayahnda saya YM Mahadi Ibnu Sultan Mohammadiah Ibni Sultan Abu Bakar Ibni Sultan(Raja) Ahmad ibni Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah II. Ayanhda angkat kami masih memegang "Mohor DiRaja" pemberian Queen Victoria kpd Alm Sultan Abu Bakar pd tahun 1885 mengikhtiraf bahwa Johor , Riau dan Lingga adalah negara yg berdaulat.
    Sekian dari saya,
    Harun Aminurasyid
    +65 83000292
    Skype:aminurasyid

    ReplyDelete
  56. Good job Seri... Lagi satu pesanan, bangsa yg lena itu masih hidup, dan selagi masih hidup, manusia itu boleh memulakan hidup baharu sekali lagi, beberapa kali pun.

    ReplyDelete

 
Cik Seri Berceloteh - Blogger Templates, Wordpress Templates Free - by Templates para novo blogger HD TV Watch Entourage Online. Featured on Local Business Singapore