Sunday, June 12, 2011

Berani Kerana Benar II




Berani Kerana Benar II






Salam semua!

Hari ini Cik Seri nak habaq mai pasai ada orang tu kan...tak tau pasaipa takut sangat sampai padam komen Cik Seri dalam blog dia.Huhu...pasaipa Cik Seri pun tak tau.Pasaipa,mungkin macam ceghita negeri Pasaima kot huhuhu....

Mula-mula Cik Seri terbaca artikel ini sebab ada peminat yang mengadu:http://themalaypress.blogspot.com/2011/05/ayuthia-adalah-kerajaan-islam-melayu.html
Mula-mula baca tiada apa-apa yang luarbiasa tetapi had yang last-last tu macam pelik aja bunyinya:

"Apabila ditanya tentang bangsa Mala dan sejarah mistik dan sebagainya, mereka mendakwa perkara seumpama itu tidak boleh diguna pakai kerana ia berasaskan khayalan semata-mata.

"Itu semua berasaskan khayalan," menurut Dr. itu lagi.

Ini yang buat darah gua menyirap beb.

:DDDDD

Siapa Dr. kangkung tu?Meh sini berentap ngan gua dalam ni.Biar wa basuh sikit kasi dia sedar mana yang khayalan atau dia sendiri yang berkhayal.Kalau ditempat gua itu Dr. kangkung sudah lama gua baling sungai sudah tidur sama ikan.

Apa gua kesah?Sekarang tak kira abang long ka ayahanda ka ini tempat gua pegang.


;P


Bagitahu mana yang khayal.Kritik saya depan-depan.Jangan buat ulasan budak-budak.Contoh,"Gulai ni kurang sedap la".Ok,yang tak sedap tu tang mana?Kurang garam ka,kurang gula ka.Cakap la beb.Biar jelas.Kalau lu betul lu mesti berani.Apa pasai takut?Takut-takut terjun laut la.

(Ini persepsi Cik Seri sebelum baca komen seorang pembaca blog Ibnu Rusydi yang menceritakan apa yang sebenarnya berlaku)

Kemudian Cik Seri baca lagi kalau ada komen.Ada.1 komen kat bawah.Ok la tu...kan.Yang komen tu mamat nama Megat Jefri yang nama sebenarnya Tarmizi:

"siaplah mokcik sri kandi al-manjalara dgn teori mala dan melayu hindu buddhanya. ramai dah pembaca blog d tipu oleh mok cik srikandi ni sekali dgn ratusan ulasan palsu tanpa nama, kononnya dia d pihak yg berani kerana benar. allahu akbar. wsslm.

Ini yang bikin gua panasss.Hehe...jadi gua cilok la.Kasi bumbu dia.Adat orang menjual kita membeli.Mana boleh duduk diam beb.Saya taipkan komen ke laman artikel itu:

"Astaghfirullahal'azim...apa yang Encik Tarmizi tulis ni.Bertaubatlah dari menipu orang ramai.Tentang komen tu takkanlah sebab saya banyak komen Encik Tarmizi dah jeles.Lagi satu saya bukan makcik.Saya jauh lebih muda dari Encik Tarmizi sendiri,dari sini saya tahu sifat Encik Tarmizi yang suka serkap jarang..."

Begitulah lebih kurang sebab saya tak simpan komen saya tu.Kemudian saya tunggulah kalau-kalau saya bertuah,komen saya tu tiba-tiba muncul dalam ruangan tu dalam masa 2-3 hari.Nak tau apa jadi?

Haram tak keluar.Lepas tu saya taip lagi komen,kasi sound sikit admin Malaypress (Siampress huhu..) yang kecut segala bagai:

"Encik Malaypress,

Anda tidak perlu takut pada saya.Jika sejarah realiti ini benar,maka anda perlu berani dan kuat.Buktikan saya silap.

Memadamkan komen sebegini hanya mengurangkan kredibiliti anda.Memperjuangkan sejarah,jiwa kena berani.Anda boleh lihat bagaimana saya berjuang selama ini (walaupun saya mengkritik sejarah realiti anda),saya kritik dan serang hujah lawan,BUKANNYA PERIBADI.Saya tidak menggelar-gelar nama lawan-lawan saya.Jika Krizalid,saya sebut betul-betul namanya.Saya hormat lawan saya.

Saya sebut dengan hormat nama 'Megat Jefri' itu.Kini saya di utara dan saya berada di sekeliling kerabat Raja Ligor terakhir,Syariff Abu Bakar yang bergelar Nai dan Nang.Megat Jefri tak usah sorok lagi.Saya tahu nama dia.

Saya hormati tindakan anda.Namun jangan rendahkan kredibiliti anda di mata saya dan peminat sejarah.Berani kerana benar takut kerana salah"


Yang ini saya simpan dalam laptop saya untuk rujukan.Yang ini pun haram tak keluar.Apa dah jadi ni pada Encik Herman?Broadband tak bayar ke?Kat Benua Siam takde coverage ke?Huhuhu...,

Hei,kawan...apa lu takut?Beranila!Segan apehal?Segan-segan duduk bagan.Malu duduk hulu.

Takut?Terjun laut la!

Nanti mesti keluar dalam komen kat blog Cyber Cadbury:mokcik srikandi al-manjalara mengamuklah...gila meroyanlah...huhuhu

Itulah yang terjadi kalau dah kalah takde modal nak hentam balik.Samala macam puak 'pendatangness' (baca:Ultrakiasu).Saya hentam balik teori sasau mereka,perghh...sampai keluar bawah kain...dalam kain semua sembur kat saya.Tak sangka ini 'pendatangness' pun macam langsi pun ada.Hei kawan...zaman sekarang nyawa manyak murah tau,tak takut ka? ;P

Saya sangat hairan,apa yang Encik Herman takut kecut perut sangat.Takut kena kritik?Tak tahu nak jawab?Ini baru saya.Kalau 'pendatangness' tiba-tiba 'attack' blog dia,pertikai macam-macam,you all semua rasa boleh ke Encik Herman dan Encik Tarmizi ini pertahankan sejarah Melayu dengan teori Siam Mongol mereka itu?Mereka akan jadi bahan lawak dan amat-amat memalukan!

Cuba baca 6 surat karangan Encik Tarmizi kat blog Kedah Cadbury tu.Ini kerja gila.Saya baca tajuk pun dah nak gelak.Macam baca majalah APO?Ini apo ni laie?Jang...jang.Asyik berangan ajo.Ke sawah tidak.Apo kono Tarmizi oii. (jangan marah ekk...gurauan ajo)

Siap hantar kat Agong,DS Najib,Menteri Kedah,Perak,Perlis...bla...bla...kemudian ada pulak makhluk kat bawah tu bangga dengan surat-surat merepek tu bahawa dapat menakutkan saya.Hok alo...jale kona-kona aku boleh derif...ini pulok jalan steghit...huh lagi mudoh aku derif...

Kesimpulannya,dengan pengalaman saya selama ini...apabila kita kritik seseorang,tetiba dia memakihamun dan suka menggelar-gelarkan kita dengan penggilan yang jelek,tanpa menjawab kritikan tadi dengan waras,saya tau bahawa mereka ni pembohong sahaja.Tak kiralah,Ultrakiasu ka,Siam Monggol ka,Naruto ka...semua sama sahaja.Tapi Naruto (Asree) saya respek sikit sebab tak memakihamun saya.Dia cuma cuba nak cubit-cubit sikit saya sahaja.Owh...ini cubit sayang namanya cik abang.

(Kadang-kadang saya fikir diri saya ni macam Saidina Umar r.a,beliau ni kira macam samseng Mekah.Walau masuk Islam sekalipun,'gedebe' nya masih ada.Tapi digunakan untuk pertahankan Islam lah.Saya ni pun macam tu gak rasanya,susah betul lah nak hilangkan perangai suka mengusik ni)

:D

Saya,Srikandi...tidak pernah takut pada sesiapa.Sesiapa yang cuba seleweng dan buat pembohongan sejarah,saya akan pertahankan sejarah Melayu.Apa saya nak takut?Prasasti ada,bukti ada.Rekod-rekod luar ada.Sejarah Melayu memang lengkap dengan prasasti (batu bersurat) dan dokumen-dokumen bertulis.Apa nak takut?Siapa anak Melayu takut,memang bingungla saya cakap awal-awal,jangan marah ye.Ini realiti.Lu ada pangkin baik punya,lu lagi mau takut.Lu terjun laut tidur sama ikan la...

Saya Srikandi...pemusnah musuh-musuh sejarah Melayu.Pemusnah musuh-musuh sombong tidak bersisa.Saya akan pertahankan sejarah Melayu selagi besi kursani mengalir menjadi raksa di belikat tubuh saya.Jika saya lelaki saya akan basuh segala pembohongan itu dengan darah merah pekat bercampur besi keris dan pedang.Jika tidak jalan dengan kata-kata,kita bagi jalan dengan kudrat tenaga.

Alang-alang mandi biar basah.Saya,Srikandi...tidak gentar berjuang.Saya pemusnah musuh-musuh perwira.Saya tidak takut pada kritikan dan cacian.Sebab apa?

SEBAB BERANI KERANA BENAR.

Jika saya salahkan sila betulkan.Sebab itu saya tidak takut dikritik.Inilah keberanian yang sebenar.Saya ulang...KEBERANIAN SEBENAR.









~Srikandi
Maulimalaraja Sri Siantan Naga Nahud

88 comments:

  1. Nampaknya komen Cik Sri dah menjadi sebuah sejarah yg sengaja dipadamkan dari blog tersebut tanpa alasan munasabah.(Perkara yg pernah berlaku adalah suatu sejarah kan?)

    Agak2 apa yang boleh difahami dari peristiwa ini? Dalam pelajaran sejarah,kita diperkenal dgn satu golongan manusia yg suka padamkan sejarah. Ini kerana dalam hati org2yg batil, wujud benih ketakutan. Benih ketakutan yg bakal bercambah membentuk seorang yang pengecut dan layak dipanggil dayus.

    Sy tidak fikir org sebegini layak diiktiraf sebagai pejuang sejarah, bangsa, tanah air, mahupun agama.

    Kpd Megat Al Malaun: anda patut masuk maharaja lawak.

    ReplyDelete
  2. hee ^^


    unik.. kamu ini.



    boleh cuit sikit.. :D



    tenang wahai puteri muda, penuh darah rijal kut. :P



    tenangkn hati ya, jangan peduli tetang 'mereka2' itu . tumpukan perhatian pada ilmu yg kamu sedang pejalari sekarang. insyaAllah akan terjawab beberapa seoalan yang masih bermain didalam minda kamu itu. ;)


    Salam dari saya


    ~ faf

    ReplyDelete
  3. Kudos Srikandi.

    Semangat melayu. Bila ada bukti dan fakta, kenapa mesti takut,ye tak? "Berani kerana benar". Pernyataan sinonim sejarah melayu.

    Ulasan sejarah melayu dalam laman malay press berbanding srikandi, hujahan nya terlalu ringan sekali. Bacaan macam cerita sejarah yang sudah di ciplak saja. Sepatut nya mereka lebih berwibawa dengan memberi maklumat melalui kebenaran kajian secara terperinci.

    Srikandi mengulas dengan terperinci dan menyakinkan bersuluhkan ilmu fakta/bukti artifak.Sejarah yang MESTI di bangunkan dan di iktiraf semula yang telah di pesong oleh pakar sejarah bukan melayu sejak dulu kala. Itu pun di sebabkan di atas kepentingan bersyarat kerana agenda kuasa dunia.

    Paling teruk bila di tulis pakar hindu /inggeris dulukala. Semua fakta memihak kepada keagongan bangsa nya saja. Cina lagi teruk tipuhelah nya (yang srikandi balun kiasu otak soya tu) memutar sejarah melayu sampai kita boleh terpedaya kerana tiada kemampuan pakar-pakar sejarah melayu secara berpadu menafikan kecuali satu/dua tokoh.

    'Keep it up' srikandi. Anda pakar dalam bidang nya. Sampai masa dan ketika, bentangkan semua nya secara berilmiah.Tidak salah dalam kajian sejarah jika tertimbul nya rujukan baru yang selama ini masih terhalang untuk di ketemukan.

    Yang salah ialah menyatakan 'salah dalam keraguan' kerana masih sambil lewa meneroka hikayat dan sejarah melayu.

    Saya bukan pakar sejarah. Mana benar mana salah tetap tidak tercapai pada akal kecuali nahu dari bahan-bahan yang sudah tersedia.

    Membaca tulisan srikandi akan menaikkan semangat juang melayu yang tiada batas nya.Baik untuk bina semangat anak-anak muda melayu yang sudah luntur jati diri(saya bukan lagi dalam golongan srikandi)

    Sekarang amat mudah sekali melayu di tipu dan di perlekehkan. Ini lah tuntutan "haq" dalam ajaran Islam. Keagongan Allah Subhanawataala terhadap hamba-hamba nya yang berjihad menuntut dan menyebarkan ilmu-ilmu yang benar di sisi Nya demi perpaduan dan aqidah ummah.

    ReplyDelete
  4. Bold, brave, a lil'bit hardcore, and as usual.. nice. Nicely done.

    :)

    Semoga baik-baik selalu hendakNya keatas Cik Seri Srikandi.


    Mb.aa

    ReplyDelete
  5. haha, lu mmg punk la der!
    keep it rebel in our bloods!
    ;D

    ReplyDelete
  6. mungkin dgn segala kbenarn dipihak cik sri candy brphoto emma watson yg jelita..diharap dpt mmbetulkn kenaifan brsangatn artikel sejarah melayu diwikipedia..

    sungguh menyedihkn trutama dlm bab history of malaysia dlm bhsa melayu..dlm 27 juta kepala otak dimalaysia..artikelnya cuma bebrapa perenggan..dibanding dgn artikel indonesia jauh brperenggn..jika saya punya upaya dlm sejarh insyallah kn diubah..tp apa kn daya..

    rasanya impak wiki sedikit lebih besar kalau nk dbanding dgn blog..jd dharap cik sri atau sesiapa dpt edit tk banyak sikit artikl wiki tu..

    hanya brkongsi keresahn..moga sjarah melayu brkekalan..--poei

    ReplyDelete
  7. teruskan perjuangan cik seri..

    cool down jer.. biarkan mereka2 tu..

    balik dari utara nanti habaq2 la ya!

    Artikel Untuk Renungan Bersama : Hikayat Lubang Najis : Kita Semua Di Dalam Lubang Najis, Ayuh Bangkit!

    ReplyDelete
  8. hehehe.....subarashi......awesome....hebat.....

    ReplyDelete
  9. bukti harus lawan dgn bukti..ckp pon mesti ade buktii..teruskan sri kandi..tnjukkan bukti2 yg digelapkan atau yg cuba di gelapkan...

    dicuit sikit xpe...sri kandi komando sejarah...xkan komando kena cuit sikit mengalahkan....

    sy melayu moden...nak bukti depan mata...hujah yg munasabah...setakat nie..sy puas hati ngan hasik sri kandi...terima ksh...

    'melayu moden'

    ReplyDelete
  10. Hok alo...jale kona-kona aku boleh derif...ini pulok jalan steghit...huh lagi mudoh aku derif...
    cf
    Hok alo...jale kkona-kkona kawe derif boleh ...ni gak jale steghit...huh koho mudoh kawe derif...

    ko guano cikgu? begheeh...

    ReplyDelete
  11. Svasti Cri!!

    sukhacitta, Srikandi laghu mudita dātam handak saluka dgan MalayPress yan makalanit uran malayu

    ulang Malaypress mardabu-dabu holso di badan simanare Srikandi

    pulan ka iya muah yan dosana vuatna jahat inan, avasana tmu ya anuttarabhisamyaksam vodhi.

    Penduga Arus

    ReplyDelete
  12. Salam buat Srikandi

    Cara anda berhujah teringatkan saya kepada Puteri Walinong Sari dan Cik Siti Wan Kembang. anda tak perlu jadi lelaki untuk berjuang dengan keris dan pedang sbb wanita bukan lemah tapi kita yg fikir wanita itu lemah. Allah Maha Adil. Kita orang melayu ! bukan bangsa lain yang memandang rendah kaum wanita.

    Pada masa bangsa2 lain menghina kaum wanita, di tanah melayu melayu mereka diangkat menjadi Raja dan merupakan pahlawan terbilang. Puteri Walinong Sari merupakan jaguh persilatan yang tak terkalah di zamannya begitu juga dengan Cik Siti Wan kembang dan mungkin banyak lagi tokoh2 yang saya tidak ketahui.

    Srikandi, anda patut contohi mereka,beb.

    ReplyDelete
  13. btw, saya sokong seratus peratus jika ada usaha dari pihak yang berpengetahuan dalam sejarah untuk mengolah semula garapan sejarah Nusantara dalam Wikipedia.

    ini kerana sebagaimana Cik Seri cakap, sejarah Melayu tidak kenal sempadan negara pada masa dulu. Indonesia, Malaysia, Brunei, indo-China etc adalah satu. Maklumat yang terlalu terikat dengan sempadan kenegaraan moden menyebabkan banyak kecelaruan.

    p/s : harap jangan la ada pulak antara kita yang memandai nak edit Wiki tu jika setakat ada maklumat wasiat yang tak berlandaskan Sejarah..hehe

    ReplyDelete
  14. Penduga Arus, Ape kebenda ko merepak ni bai..nak buat ajaran sesat atau ko memang hindu???

    - ek'eleh setakat bising2 dlm blog boleh la Seri oii. Cer buat presentation sejarah terbuka dulu, biar semua warga sejarah nilai teori kan'kung kamu ni.

    setakat cedok Wiki, G.Coedes, S.Wavell, S.Muljana & Bible aper barang. Kurang2 sebelah sana ada gak usaha nak 'merakyatkan' teori mereka pada umum, bukti bergambar apa semua.

    Keturunan Nai ke, Nay ke, Nang ke, yang pasti merekalah sebenarnya pewaris Nusantara dari Champa ke Majapahit. Benua siam adalah pusat Nusantara, Ayuthya siam (ligor) adalah pewaris Jawaka sebenar sebelum adanya Funan, Champadesa & Crivijaya lagi. Baik kamu buktikan dulu mereka bukan pewaris sebenar sebelum tegakkan benang basah kamu ni!!

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum..

    Dey maccha..(Anonymous)June 13, 2011 7:45 PM.. Ciiit ponggri..ponggri...you tulis spuura poosing ada cakap..ini tempat misti mau cirita itu Melayu punyer Sejarah ada jadi..

    You aaa..sudah kutuk wooraang apa pasal..OOtak ada letak Lutut punye Kepala ka..

    Kasi cakap baik- baik la..Saya luwar punyer worang mau tau ini cirita..bukan mau dengar u punye busuk ada mulut punye bunyi....Kasi malu Melayu punye worang..POOOOdah..

    ReplyDelete
  16. Anon 7:45PM, Ape kebenda ko merepak ni bai..nak buat ajaran sesat atau ko memang Siam Celup???

    - ek'eleh setakat bising2 dlm blog boleh la anai2 oii. Cer buat presentation sejarah terbuka dulu, biar semua warga sejarah nilai teori kan'kung kamu ni.

    setakat cedok wasiat orang mati, pastu tokok tambah sesuka hati, langsung takde rekod bertulis, orang kafir dikatanya Islam, orang yang mati syahid dituduh pengkhianat, pastu penakot nak paparkan komen dalam blog sendiri aper barang. Kurang2 sebelah sana ada gak usaha nak 'merakyatkan' teori mereka pada umum, bukan takat bukti bergambar apa semua, rekod bertulis & cross reference pon ada.

    Keturunan Nai ke, Nay ke, Nang ke, yang pasti merekalah sebenarnya hanyalah pewaris Raja Ligor yang jadik talibarut Raja Buddha Siam Ayutthaya untuk serang sedara muslim sendiri. Sekarang anak cucu depa pulak dok menyibuk sejarah Melayu nak naikkan prestij sendiri. Baik kamu buktikan dulu mereka pewaris sebenar sebelum tegakkan anu kamu yang tak boleh tegang tu!!

    ReplyDelete
  17. anon JUNE 13, 2011 7:45 PM

    Oooo bercakap tentang pewaris......
    ko tahu tak apa yang ko cakapkan ni. Bercerita tentang pewaris bukan berdasarkan bukti fizikal semata mata. Kalau setakat berketurunan Raja, ada beribu ribu lagi yang berketurunan raja diluar sana.

    Apa bukti2 'lain' yang mereka ni pewaris selain daripada jalur keturunan mereka ?

    ReplyDelete
  18. Anon jun 13,

    Tak mainlah bising-bising dalam blog.Saya nak tanya,siapa di sebalik perubahan dasar kerajaan untuk mewajibkan matapelajaran sejarah,sejurus kepulangan saya dari sidang di Kemboja?

    :D

    Kami bergerak di belakang tabir secara senyap-senyap.Tak payah berkokok minta takhta minta itu minta ini,putar sejarah,tipu orang ramai.Tak payah present-present macam budak sekolah.Boh..boh...presentation,power point itu mainan budok-budok boh.Demo baru nak klik-klik bukak power point,kawe dah uboh dase kraje.Siape lebih debe?

    ;D

    Apa benda 'merakyatkan' teori tu?Cuba perjelaskan apa yang mereka cuba 'rakyat'kan tu?Siapa 'rakyat' yang malang dalam program 'merakyatkan' cerita-ceriti dongeng Raja Siam Mongol tu?Anda ke?Huhuhu....kesian dia.Kena tipu.Saya rakyat yang bijak.Saya tak macam anda yang senang kena tipu.Anda ni spesis MLM kot.

    Quote:

    "Keturunan Nai ke, Nay ke, Nang ke, yang pasti merekalah sebenarnya pewaris Nusantara dari Champa ke Majapahit. Benua siam adalah pusat Nusantara, Ayuthya siam (ligor) adalah pewaris Jawaka sebenar sebelum adanya Funan, Champadesa & Crivijaya lagi. Baik kamu buktikan dulu mereka bukan pewaris sebenar sebelum tegakkan benang basah kamu ni!!"

    Ulasan:

    Apa merepek ni boh...Ayuthya Siam Ligor tu apa benda tuh?Satu-satu la boh...Ayuthaya tu sebuah kerajaan Thai-Siam.Siam tu satu kaum campuran Thai-Mon-Melayu.Ligor adalah kerajaan Melayu di Segenting Kra.Cakap biar jelas.Ayuthya Siam Ligor apa benda menatang tuh bukan 'pewaris Jawaka'.Pewaris sebenar adalah bangsa Melayu.Bukan Siam Mongol.Mongol-mongol pi balik Mongolia sana.Encik Malaypress dan gengnya dah mengaku berasal dari Mongolia.Kami bangsa Melayu bukan asal Mongolia.Kami pribumi Asia Tenggara.Faham?

    Cuba lain kali boh...



    ~Srikandi

    ReplyDelete
  19. En./Cik Anom June 13, 2011 7:45 PM

    Mengapa bising di tepi laut,
    Ombak menghempas berderai-derai,
    Kusangka tuan beras pulut,
    Bila ditanak nasi berderai..

    moleknya tuan hamba klik mouse tu dan belajar Bahasa Melayu Kuno/Kuna, Pastu baru komen kat sini balik k. Camni ke pakar sejarah..ish ish kalau dulu..

    jaka urang mamagat paucap urang, kriss je ke dada ni..kesian kamu ek!!

    Penduga Arus

    ReplyDelete
  20. ek eleh..lu apahal der??

    wahai Cik Seri angkat-bakul-masuk-sendiri-Ala-Saidina-Umar, yang kome perasan sangat dek kome yang sebabkan sejarah wajib tu mana buktinya?? Tang org len cakap pandai lak mana bukti prasasti per semua. nak habaq mai, Dr Mahathir yg timbulkan isu ni, tu pasal anak didik dia Mahyudin ikut.

    Ntah betul tidak Mala tu maksudnya Melayu. haha. Teman bukan geng siam monggol, teman hanya sokong sebahagian dia jer. dan juga sebahagian kome. tapi akhir2 nie yang walk the talk bukan kome yang duk ngaku pensyarah sejarah ni, tapi org len yang lebih semangat dari kome.

    siam kome cakap satu kaum campuran mon-tai-melayu.. der, org Tai datang sini 10ad ler. Melayu lak takat 5ad. tapi kaum naga, kaum gergasi, kaum raman, kaum cham dan org asli dh ada masa tu..kami semua cam Melayu sekarang le (bugis, makasar, tausug, kelantan etc), masa tu kelompok kami dipanggil Mala, lepas datang pengaruh Buddha terus dipanggil Siam.

    masa tu kome semua kat semenanjung & pulau2 takdanya dipanggil Mala, masa tu kome semua org kenal semua sebagai org asli & Jawa je. sekitar 200bc kerajaan Dinasti Maurya (Managna) dah kuat, so dia antar wakil dia jadi raja kat semenanjung & pulau2, kome semua tau nengok jer. Diorg siap buat kilang besi kat Ketaha kome semua nengok je,pastu bila Asoka naik, diaantar pemutihan penbuddhaan lak.

    kami semua org Mala @ siam (gabungan kaum naga, kaum gergasi, kaum raman, kaum cham) masa tu niaga kecil2 thru jalan darat dengan org India utara & Cina selatan, pengaruh dr India utara kami ikut ajaran Siva. tup2 dlm 200bc Tan Dynasty lak wak hal..nak tawan2 pulak. org siam pun bangkit la, diam bukan takda isi, kami pun buat la kerajaan sendiri tak nak lagi di tawan. Champa, Funan, Chenla etc. pastu kerabat india yg duk kat Java tetiba lak datang bawak ajaran Vishnu dia kat sini. sambil2 dtg dakwah sambil kawin ngan org kami, maka kami pun pandailah berkerajaan di darat dan di laut. kami turun ke ligor,pastu maju terus ke sumatera. sambil buka kerajaan, kami ajar kome semua camne nak beraja..alih2 kome lak dah tunjuk belang, pandai2 buat Crivijaya lak..so kami balik semula kat atas. buat Ayuthya ngan org Tai.

    ReplyDelete
  21. dlm 200bc gak Dinasti Tan pecah, S.H.Tie dah gabungkan China, org Tai pun turun la. Kami pun ajar la mereka semua camne nak jadik civilize cam kami..sekitar 10ad mereka pun dah mampu buat kingdom sendiri. kami lak org siam, sekali lagi dikhianati oleh org campuran Tai & Jawa (Khmer) bila semua seni kami diorg cedok. last2 bila kami semua bankitkan balik kat ayuthya, cakap kami lak yg ambik diorg punya..haha lawak..

    jadi, kesimpulannya..melayu nie maju sebab Siam yang ajar (masa korang duk bawah India, korang cuma bekalkan bahan mentah, wanita & tukang sorak jer. sat nanti korang akan cakap mana bukti india tawan Melayu, memangla takde sebab Asoka ajaran dia ada stail Buddha, dia datang dia beraja dengan cara pengaruh ekonomi, yang pastu korang praktikan balik dgn Crivijaya tu)..siam maju sebab pengaruh luar dari china (monggol start abad ke 10 ketas) & India (Indo-Aryan). dari sini sebenarnya yang maju dulu adalah siam. sebab tu la teman cakap kome tak semua salah, memang kami di Ligor bawah Ayuthya, kami Islam, tapi kami bukan tawanan ayuthya Tai, kami adalah pemilik bersama (1Malaysia kami org siam dah dulu kami praktikkan sebelum kome weii), kami jaga bahagian selatan & timur..org Tai jaga benua belah utara, timur laut dan barat.

    kome lak melayu, ntah aper2..duk bangga ngan sejarah lama Mala yang kami sendiri dh lama tinggalkan. oh ya, jgn ingat korang masa tu dikenali sebagai Jawa maka kerajaan kami persekutuan kami Jawaka (yg berpusat Ligor) kome buleh ingat kome punya..yang duk panggil Jawaka tu org arab (lepas 6ad) jer mandai beri sebab masa tu yang raja di Ligor kami, tapi rakyat kami kamu semua org Jawa..pedagang arab nie bukannya datang kaji sejarah, dia niaga, jadi diorg jumpa dan sembang tu sebenarnya rakyat jer. sebab tu la kerajaan kami diPanggil Jawaka. Bila Srivijaya start kuat (7ad) jer mula org arab kenal sape yang jawa saper Mala hehe.

    ReplyDelete
  22. teruskn usaha cik srikandi dlm usaha mengembalikn sejarah hakiki bangsa melayu walaupn belakang tabir..

    mudah2an dlm lima ke sepuluh tahun depan sejarah melayu dijulang buat pertualang bangsa..bangga membina..perisai tanah air tak ternilai..

    ReplyDelete
  23. uish garang juga srikandi walhal orgnyer lemah lembut :)

    moga usaha menulis balik sejarah tu biar kukuh dari segenap aspek supaya tiadalah cino cino tu memekak tak tentu hal, tegaskan segalanya

    moga srkandi dpt menyiapkan tugasan dgn teliti, sbb masa semakin kritikal

    ReplyDelete
  24. poyo betul la penduga arus ni..lol..

    satu hal mengenai megat cadbury ni dia ni jenis lurus bendul skit..nasib baik la ikut tabligh..kalo tak lg merapu..

    yg paling aku tak thn tu tang dia burukkn alazhar..kalo stakat pelajar dia kutuk pelajar azhar orait bole tahan..tp siap syeikh2 ulama serta universiti tu sndiri dia kata ciptaan pnjajah sapu rata..bangang tak bertmpat..

    tanggung la akibat mulut tak berlesen dlm hidup ko..tak kn semua syeikh2 tu tak betul..cuma dia yg buta sejarah..ada diantara syeikh tu taraf wali jelas karamat bersaksi..

    ape hl pun pd cik sri dan MO terus perjuangn..janji buat kebenaran pasti tiba..
    sendiri mau ingat..

    ReplyDelete
  25. ish ish. kene belek buku balik ker cik seri..haha.

    jawab ler teman cakap kat atas tu!!!

    ReplyDelete
  26. Salam cik Seri. Saya salah seorang peminat sejarah. Boleh tanya sikit tak. Dimana saya boleh mendapatkan copy hikayat Merong mahawangsa? saya teringin membacanya. sebab dikebanyakan kedai2 buku mcm x de je.

    emailkan kpd saya tiarakirana_2020@yahoo.com.my

    terima kasih.

    ReplyDelete
  27. Alif Yusof,

    Anda boleh ke http://hmm-asal.blogspot.com/ untuk membaca HMM dengan lebih cepat dan percuma.Kalau nak hardcopy punya,cuba cari di perpustakaan universiti,negeri atau kedai buku lama.Saya dapat baca pun dari arkib universiti.

    ReplyDelete
  28. Anon Siam Mongol,

    Sebab itu saya kata kami bekerja secara senyap.Buktinya kerajaan sudah lembut hati mahu wajibkan pelajaran sejarah.Pasai Dr. Mahathir itu yang anda baca dalam Utusan Meloya.Cerita belakang anda tak tau.Siapa yang lobi kementerian anda tak tahu.Jadi lu jangan kusut kepala,lu diam.

    ;D

    "Ntah betul tidak Mala tu maksudnya Melayu"

    Ulasan:

    Pergila ke Kemboja dan cari batu bersurat Han Chey,baca (kalau anda tahu bahasa Khmer purba,kalau tak tahu melopongla).Kat situ tertulis 'Mala Malayu iva Malayam raja'.Maksudnya Raja Mala dari Malayu.Semua dinasti Melayu ada -suffix 'Mala' di belakangnya,ada fehem?Bukan macam Siam Mongol.Cacamarba.Kejap gelaran Thai,campur pulak Arab,kejap timbul pulak nama Melayu.Contoh Phodiset Nerang?Apa benda tuh?Sultan Nai Long Luang Jaafar.Ini lagi haru.Ada Arab,Thai,Melayu.Ntah apa-apa ntah.Nama Mala dan Malayu terpahat pada batu bersurat,gelaran Siam Mongol ada ka?Kalau pemalas dan takde duit nak ke sana sekarang lu jangan kusut kepala,lu diam.

    Quote:

    "siam kome cakap satu kaum campuran mon-tai-melayu.. der, org Tai datang sini 10ad ler. Melayu lak takat 5ad. tapi kaum naga, kaum gergasi, kaum raman, kaum cham dan org asli dh ada masa tu..kami semua cam Melayu sekarang le (bugis, makasar, tausug, kelantan etc), masa tu kelompok kami dipanggil Mala, lepas datang pengaruh Buddha terus dipanggil Siam."

    Jawab:

    der,Siam bukan gelaran pasal datang agama Buddha.Lu tak baca ka idola lu Anai-anai bubuh nama SIAM ISLAM?Maknanya orang Siam beragama Islam.Kalau ikut terminologi kepala otak lu,semua SIAM ADALAH KAPIAQ,termasuk lu.Nak wa ajar ke der?Orang Melayu bila datang Islam takde jadi makhluk lain.Melayu juga.Melayu datang 5ad?SALAH.Orang Melayu dah duduk di sini sejak zaman-berzaman.Kaum lu yang baru timbul hasil semenda semendi Tai,Mon dan Malayu JADILAH SIAM SAM-SAM.

    :)

    Quote:

    "masa tu kome semua kat semenanjung & pulau2 takdanya dipanggil Mala, masa tu kome semua org kenal semua sebagai org asli & Jawa je. sekitar 200bc kerajaan Dinasti Maurya (Managna) dah kuat, so dia antar wakil dia jadi raja kat semenanjung & pulau2, kome semua tau nengok jer. Diorg siap buat kilang besi kat Ketaha kome semua nengok je,pastu bila Asoka naik, diaantar pemutihan penbuddhaan lak"

    Jawab:Apa yang lu merapu ni?Yang panggil Mala dan Malayu ialah kaum-kaum Asia Tenggara seperti Mon,Khmer,Tai dan Pyu.Yang panggil Jawaka dan lain-lain adalah orang luar.Macam Belanda.Orang Eropah tak kenal siapa Belanda.Holland baru depa kenal.Kita kat sini saja yang panggil Belanda.Ini pun wa nak ajar ke?

    Siapa panggil 'orang asli'?Lawak la lu ni.Takde dokumen atau baru bersurat yang tulih perkataan 'orang asli'.Yang ada ialah 'Malayu'.Faham?

    sambung...

    ReplyDelete
  29. Apa yang merepek nun jauh dinasti Maurya Mangga tu?Apa merepek sampai Asoka 'pemutihan Buddha' tuh?Kilang besi tuh bukan dinasti Maurya yang buat.Baik depa buat kat India,lepas buat terus hantar kat raja Maurya.Logik ka buat kilang besi kat Kedah,lepas tu anta kat India balik,bukan kerja bodo namanya.Huhuhu.

    Kaum lu memang asal naga,gergasi,puak harimau,monyet dan kera.Sebab tu banyak merapu.Bangsa kami asal dari Nabi Adam a.s.Faham?

    :DDDDDDDDD

    Apa benda Tan dynasty tuh?Serupa Tan Cheng Lok ka?Tang Dynasty ada la,tapi bukan 200bc.Itu 600ad sampai 900ad.Lu kelentong budak tadika bolehla.Itu la taksub sangat dengan tok guru lu si Megat Tarmizi tu.Nak kelentong tak tau,tapi sombong.Ini la orang panggil bodo sombong.

    :DDDDDDD

    Lu banyak tulis agungkan India tamadunkan lu.Cikai sangatla kaum lu.Ye la kaum gergasi,monyet tak bertamadun.Apa benda 'kerabat India' di Jawa tuh?Perjelas sikit siapa mereka.Cakap macam mabuk todi la.

    Quote:

    "dlm 200bc gak Dinasti Tan pecah, S.H.Tie dah gabungkan China, org Tai pun turun la. Kami pun ajar la mereka semua camne nak jadik civilize cam kami..sekitar 10ad mereka pun dah mampu buat kingdom sendiri. kami lak org siam, sekali lagi dikhianati oleh org campuran Tai & Jawa (Khmer) bila semua seni kami diorg cedok. last2 bila kami semua bankitkan balik kat ayuthya, cakap kami lak yg ambik diorg punya..haha lawak.."

    jawab:

    Sekali lagi,apa benda tu Dinasti Tan?Sejarah China mana ada nama dinasti tu?Main sebat saja macam tok guru dia.Lepas tuh jadi gila dakwa Funan,Chenla,Sriwijaya kaum monyet dia yang bina.Lepas tuh tuntut takhta Malaysia dan Australia (dan lain-lain).Waras ke tak waras lu ni?

    Apa benda Thai+Jawa=Khmer?Bingung ka apa lu ni?Belajar sejarah tak?Main sebat tak pandang kiri kanan.Kalau macam tu apa kata Gergasi+Naga+Kera=kaum lu.Amacam?

    "jadi, kesimpulannya..melayu nie maju sebab Siam yang ajar (masa korang duk bawah India, korang cuma bekalkan bahan mentah, wanita & tukang sorak jer"

    jawab:Ini kesimpulan paling bodo dari lu.Bila masa pula Melayu bawah India.India pun tak wujud masa tu.Apa jenis bingung sejarah pun tak tahu dia ni.Yang bekalkan bahan mentah,wanita dan tukang sorak adalah kaum lu sebab jadi mangsa penjajahan Tai,Melayu (Sriwijaya),Khmer dan bangsa barat bersilih ganti akhirnya dipaksa jadi Melayu oleh TAR dari asal kaum lu yang digelar Sam-sam.Sekarang Samsam sudah pupus.Semua jadi Melayu jadian.Kesian (ini saya ambil dari blog anai-anai)

    Mongol start abad ke-10?SALAH.Mongol mula membina empayar dan berpengaruh abad ke-11.Masa abad ke 10,mereka masih kaum nomad lagi.Ligor jadi negeri bawahan Ayutthaya,bukan pemilik bersama.Orang Siam zaman Ayutthaya kelas bawahan.Yang atas sikit ialah Melayu Ligor,Setul dan lain-lain.Banyak di antara mereka ada gelaran Phraya.Orang Siam jadi hamba dan kuli sahaja.Mereka tiada kuasa apa-apa.Bahasa Siam tak siapa amik peduli,tetapi bahasa Melayu jadi bahasa lingua franca hatta raja-raja Ayutthaya mahu berurusan dengan Belanda,Inggeris dan Portugis,sebab itu bahasa Melayu jadi bahasa pemersatu Nusantara hingga ke hari ini BUKAN BAHASA SIAM LU.

    Terimalah kenyataan yang pahit ni.Satu habuk pun manuskrip atau batu bersurat takdak sebagai bukti kekuasaan orang Siam lu.Tapi kami bangsa Melayu ada beribu batu bersurat dan manuskrip menceritakan raja-raja dan empayar kami.Google je Prasasti Ligor.Baca bagaimana Sriwijaya naik dan kemudian jajah orang Siam Ligor.Dah tertulis qadak dan qadar macam tuh nak buat macam mana.Nak muhong macam mana lagi?Pelik...pelik...

    Tampilkan satu batu bersurat dalam bahasa Siam Kedah (kalau takde,Sanskrit atau Old Malay pun jadila) dan tulis jelas raja Siam Mongol ada buat sesuatu aktiviti,nak tunjuk kekuasaan Siam Mongol lu.ADA BERAN?Wa cabar lu.




    ~Srikandi
    Pemusnah musuh-musuh sombong tidak bersisa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa lebiu very strong! Stik to u porevah n evah

      Delete
  30. Dia tak kan brani punyer.....kecuali mengada adakan perkara yang tiada.

    Papepun ...tumpang gelak...

    Wakakaka...!!!

    ReplyDelete
  31. Hahaha...

    Boring sangat ke dah lama tak berentap pencak wahai Seri?

    Apakata Seri persembahkan kepada kami pencak ilmu berhubung ISKANDAR ZULKARNAIN? Memandangkan kita baru sahaja belajar-diajar serba sedikit intipati HMMW...

    Sampai hari ini saya masih tidak begitu berpuas hati dari sudut ilmiah sebab tiada satu counter argument yang jelas, kuat dan kukuh pun untuk menentusahkan atau menguatkan atau mematahkan dakwaan Muhamad Alexander atau Wisnu Sasongko yang mengatakan ALEXANDER ADALAH ZULKARNAIN!!!

    Saya bila membaca buku tersebut terpaksa diam membisu seribu bahasa... Bingung! Mana satu ni? Bukti-bukti yang dikemukakan cukup kuat dan meyakinkan cumanya diragukan kerana Muhamad Alexander terlalu bergantung kepada bukti-bukti dari Yahudi... ini kelemahannya... pada pandangan saya.

    Bolehkah Seri ulas buku ALEXANDER ADALAH ZULKARNAIN?

    Apakata orang ramai? Setuju tak jika Seri ulas buku ALEXANDER ADALAH ZULKARNAIN?

    M_M

    ReplyDelete
  32. Tak payah la nak berbahas pasal ALEXANDER ADALAH ZULKARNAIN atau ALEXANDER BUKAN ZULKARNAIN. Yang penting kita nak tahu bagaimana seperti yang dinyatakan dalam Sejarah Melayu bahawa raja-raja Melayu adalah berketurunan daripada ZULKARNAIN.

    ReplyDelete
  33. Tujuan aku mengusulkan perbahasan buku ALEXANDER ADALAH ZULKARNAIN adalah untuk mengheret Seri daripada menghabiskan masa melayan musuh-musuh bangsa dan sejarah Melayu kepada memberi tumpuan sebenar kepada perjuangan merayakan Melayu.

    Tidakkah kamu semua tidak mahu mengetahui dan terus tidak mahu tahu siapakah Zulkarnain yang mana dia ialah salah satu Datuk Besar kepada Bangsa Melayu?

    Perlukah kita sekali lagi teraba-raba di dalam kegelapan sejarah Melayu yang terputus-putus?

    Jika dia ialah Alexander, adakah sejarah Yunani bersambung dengan bangsa Melayu atau bagaimana? Jika dia Cyrus, adakah sejarah Parsi bersambung dengan bangsa Melayu atau bagaimana? Atau adakah Melayu yang menurunkan bangsa-bangsa... sejak Lemuria dan Atlantis?

    Lambat laun cucu cicit Melayu perlu mengetahuinya... supaya bangkit daripada jangan mengulangi kesilapan ibu dan bapa kita yang dihimpit DILEMA MELAYU...

    Siapakah ibu bapa Melayu? Merekalah turunan Melayu yang memerintah dan menguasai cucu cicit Melayu kini...

    Siapakah kita? Kita adalah cucu cicit Melayu. Bakal penguasa dan pemerintah Melayu pada hari esok!

    M_M

    ReplyDelete
  34. hidup islam..
    hidup melayu..
    hidup parti MO..
    vote srikandi for next PM..hehe...

    bila dh jadi PM nanti..buat pemulihan sejarah melayu dasar kerajaan..

    peringatan kpd puak siyampuasa mau pn sesiapa yg komentar yg punya istilah sejarah biar jelas dgn ayat penuh..bukan singkatn atau cacamerba sperti sblum ini..(tan dinasti? la.. apa? la)kelamkabut..

    perbuatan sebegitu benar2 menghilangkn selera pembaca utk meneliti kebenaran hujah anda..ada faham........

    ReplyDelete
  35. Lagi 2 bulan Ramadhan akan menjelma. Diminta puak sam-sam jangan tukar ejaan siam kepada siyyam atau sayyam atau mengatakan perkataan siyyam berasal daripada perkataan siam. Pendek kata jangan diulangai LAWAK dahulu tu lagi!

    ReplyDelete
  36. Seri tidak boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia... Seri tidak patut dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia... aku tidak setuju sama sekali... walaupun untuk tujuan "pemulihan sejarah bangsa Melayu"...

    Jawatan yang patut ialah samada Timbalan PM atau Menteri Pelajaran atau Menteri Budaya atau Think Tank Malaysia... yang pentinganya bukan PM... Itu baru aku setuju...

    M_M

    ReplyDelete
  37. Sokong usul DiRaja agar ruangan komen lebih akademik dan lebih menjurus kepada fakta sejarah melayu. Bukan tak suka Srikandi berperang tapi lawannya hanya bercakap kosong tanpa fakta.

    Juga dicadangkan agar perbahasan mengenai Alexander adalah Zulkarnain atau tidak, janganlah fakta yang dikemukakan diambil bulat2 dari buku tersebut. Perlu ada cross reference dengan fakta sejarah melayu spt sulatus salatin, HMM, sejarah melayu dll. Faktor biologi juga perlu dititikberatkan. Kena buat research sendiri agar nampak kematangan dalam memberi hujjah dan pandangan.

    Pendapat saya, Cyrus adalah Zulkarnain kerana menurut Sulatus Salatin :

    1. Nasab Zulkarnain sehingga ke Nabi Sulaiman. ( Faktor geografi dan biologi )

    2. Perkahwinan Zulkarnain dgn Puteri Raja Hindi ( tak ingat nama )disempurnakan dgn agama nabi Ibrahim ( veda ). Agama veda berasal dari parsi sblm sampai ke benua Hindi. ( Faktor agama )

    'Jika dia Cyrus, adakah sejarah Parsi bersambung dengan bangsa Melayu'

    Tidak secara langsung

    Kena faham bagaimana percampuran darah ini bermula. Percampuran bermula apabila Sang Nila Utama berkahwin dgn Anak Lebar Daun. Lebih seribu tahun selepas kematian cyrus the great. Jangan salah faham, bukan bangsa melayu tetapi hanya raja melayu sahaja yang berdarah cyrus@zulkarnain.

    ReplyDelete
  38. woih anon ..

    aku xpaham dengan hang...dan sebab apa aku x paham dengan hang

    1.ceritA hang..fakta hang, x dak flow..hang nak bidas cik sri ku itu hang kena ada fakta kukuh,ada flow,TURUTAN,itu pasai la apa yang tulis/tanya/ dengan selamba cik seri balaih...selamba ja cik sri cayyalah ...!!!

    2.hang ni sabaq2 la..cik sri mesti reply hang punya lah...hang dok provoke sakan ngat aih..awat? kalau cik sri semak buku balik pun dia punya pasai dah memang gheja la..abeh kalu dia x semak buku dia nak semak apa?TANGGA?murni drp hang yg dok mereben lagi tarak guna

    3.aku tak paham dengan hang,sebab pasaipa hang nak pecaya pengaruh dinasti India luas sampai kesini,hang x lebih x kurang mcm tamil2 yang menuntut tanah ini..sama la depa ngan hang cara nya,ka betoi hg memang mai puok depa?


    ni cheq..kami ni tarak nak goyang la setakat bca cerita mereben/mitos/dongeng rakyat hang tu yang x dak flow,dan hanya impak yang berlaku kt aku,adalah aku seranah yang mencurah kt hang dalam hati(x mau bagitau kt hang la apa yg aku seranahkan)....

    dAN kat sini rata2 yang dok ziarah, hat jenih mengaji,mengaji tinggi ka rendah tpi jenih yang mengaji,kalu hang nak complaint la macha..

    nak komplen bagi org len paham padia hg tulih..biaq terang teratoq, mudah pemahaman aku dan rakan2 yang lain ..ni satge lari p sana...lari p sini..ni cacamarba..tunggang terbalik,bersepah2.excident kt situ.

    and to kitak cik sri
    sik ada hal cik sri, kameorang tok pandey mengenal ney jauhari ney mutusamy,to kitak cik sri iboh maNas gilak nan sidak nya...sidak ya paloi ..nang sik taok apa2...and mek masih cayak tegoh nan kitak...yeah ...

    ReplyDelete
  39. Cik Seri

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  40. Empayar Parsi @ Achaeminid merupakan kerajaan yg diperintah oleh Cyrus The Great sehingga zaman Artaxerxes II (mati 359-58 BC)yang menyembah Ahura Mazdā (nie dlm bahasa avestan, ia mengajar kepercayaan pada tuhan yang satu, tahu segala-galanya, kepercayaan hari pembalasan kejahatan, tuhan yg tidak dicipta), yang ajarannya dibawa oleh Zoroaster, (pendeta yg dikatakan hidup antara 1740bc – 10bc). Raja2 Empayar Parsi zaman dinasti Achaemenid (550bc-330bc) memakai gelaran Shah/ basileus/ emperor (bermaksud raja kepada raja). Dikatakan zamn selepas Xerxes II nie baru watak Ahura Mazda nie dikaitkan dengan watak suci lain beserta lukisan patung etc. Agama bawaan Zoroaster ni lah yang kemuncaknya ditokok tambah hingga membentuk agama Abrahamanic / Hindu yang kemudiannya banyak dianuti oleh bangsa India.
    Masa Dinasti Achaemenid ni memerintah, penduduk asal di Iran adalah orang Parthia yang juga dikenali sebagai orang Medes. Pemimpin tempatan Phartia waktu tu Cyrus lantik jadi sebagai gabenor dia, dgn gelaran shahrab /Satrap. (Cyrus juga terkenal kerana antara raja pertama yang memperakui hak-kemanusiaan berbilang bangsa & budaya). Lepas Cyrus mati di sempadan Bharat/India Utara di tangah Queen Scyntia, ada pemberontakan dari orang Parthian untuk bebas. Tapi berjaya di tepis hinggalah ke zaman Xerxes II. Rakyat Achaemenid & Parthia waktu ini hidup bersama, dan tidak mustahil berlaku perkahwinan antara mereka, terutama kerabat diraja.
    Selepas Alexander the Great, raja Macedonian berjaya sampai dan menawan Iran pd 330bc, gabenor Archaemenid (org tempatan achaemenid-parthia) di Parthian dilucutkan jawatan & dilantik kembali sebagai Gabenor di kawasan sama, (alexander juga menjadikan corak pemerintahan Cyrus salah satu Idolanya) tetapi di atas nama Empayar Seleucid (312 BC–63 BC), yakni satu kawasan empayar jajahan Alexander the great hasil pecahan Greater Persia, dinasti Achaemenid.
    Hasil asimilasi dengan bangsa Aryan Achaemenid & Macedonian, org Medes/Parthia ini mula faham bagaimana untuk mengendalikan satu empayar. Pemerintahan Parthia bersilih ganti antara org tempatan & org macedonian. Berbeza dgn pemerintahan Achaemenid, pemerintahan Empayar Seleucid tidak begitu disenangi oleh orang tempatan. Maka hasil pemberontakan mereka berjaya membentuk Empayar mereka sendiri, yaitu Empayar Parthia aka Empayar Arsacid yang memerintah dari 247bc – 224ad). Di Iran pada waktu itu, sebelah timur laut terdapat juga bangsa Scythia yang hidup lebih kepada momad & barbarian. Mereka adalah bangsa campuran eropah & asia yang kurang maju daripada Bangsa Parthia. Kawasan pemerintaha n Parthia ini termasuk lah utara India. Mungkin juga ada kerabat Parthia ini kahwin @ menjadi raja di benua kecil India / Bharat pada waktu itu terutama dengan bangsa Aryan awal seperti Kamboj & Ghantara.
    Tempoh pemerintahan Empayar Parthia (247bc – 224ad) ini sebahagian nya diperintah oleh Keluarga Suren. Antara Pemimpin terkenalnya adalah General Surena (memerintah 84ad – 52ad, juga dikenali sebagai Rustam dlm buku Ameneshah??, cerita raja2 Iran). Selepas Empayar Partia digugurkan oleh empayar Sassanid (224ad-Islam), yakni pemberontakan yang dikepalai oleh salah seorang pemimpin bawahan shahrab (pangkat menteri la) hinggalah zaman munculnya Islam.

    sambung...

    ReplyDelete
  41. Yang menariknya, keluarga kerabat raja Parthia nie ada yang bernama Surena & Suren. Jadi mungkinkah dia ini yang dimaksudkan dengan raja Suran dlm salatus salatin?? Suren juga selain nama adalah satu pangkat yang di bawah kedua tertinggi selepas Maharaja dlm Empayar Partia. Keluarga Suren ni banyak terdapat di sekitar Sakastan (Afgan, Punjabi, Pakistan, Gujarat, Rajastan Haryana – dlm kawasan Ganthara & Kambojas), yaitu juga tempat tinggal lama bangsa Scyntia @ Saka yg berjaya membunuh Cyrus suatu masa dulu sebelum diusir oleh Suren ke pendalaman Punjab.
    Kembali ke zaman cyrus, pemerintahannya adalah sampai ke sempadan Bharat/India, dan kawasannya adalah termasuk Ganthara, di timur Afganistan. Di Ganthara ini, dijumpai kubur lama (1000bc) yang bersamanya dijumpai perkakasan yg serasi dengan budaya vedic. Org disini juga dulunya bertutur dlm bahasa Avestan. Jadi, dlm Salalatus Salatin, dikatakan sebelum Iskandar Zulkarnain nak pergi tawan China, dia tawan dulu kawasan Hindi yang rajanya beragama Abraham. Masa nilah dikatakan Cyrus menerima Isteri baru, Shyahrul Bariyah (Puteri Kida, Hindi) hasil tawaran Raja Kida Hindi & nasihat Nabi Khaidir. Pad masa ini, Cyrus telah ada 4 anak dari Isteri pertamanya. Anak barunya ini Raja Aristun Syah tidak dikenali di luar kawasannya??
    Pemerintah Ganthara waktu tu adalah Pushkarasakti circa 558bc – 491bc (. Dari keturunan ini lahirnya dinasti Maurya yang kemudiannya memerintah Managna (timur benua India). Maurya inilah melalui keturunan adik Asoka, telah membuka cawangan Gathara baru di pulau selatan sebagaimana menurut Salaltus Salatin (Ceylon/Sri Lanka) pada selewat-lewatnya 502ad. Ada juga pendapat mengatakan kononnya pulau di selatan ini adalah Borneo, dimana keturunannya menjadi raja di Kotei, yang mana keturunannya asalnya mula2 berada di China (Indo-China??), yaitu raja Naga Kaundilya Jayavarman. Suffix varman dikatakan asal dr kaum Kamboj (sekitar Gathara asal, utara India). Ini dibuktikan dengan catatan China seperti tertulis dlm buku (1919:Le Kun-Lun et les anciennes navigations, Gabriel Ferrand). Managna juga lah kerajaan yang telah mengalahkan Kalinga (selatan India) yang mana rakyatnya org Melayu panggil Keling, & tempat tinggalnya Benua Keling.
    Saya lebih berpendapat Raja Suran nie adalah raja di kawasan selatan (sri lanka @ sumatera) kerana kingdom pertama yang ditawannya adalah Gangga Negara di Perak. Selepas tu Langgiu (hulu sungai Johor). Mungkinkah ia adalah kota Gelanggi, Johor??? Ataupun kota Ligor (Thai)??? Wallahuallam.

    sambung...

    ReplyDelete
  42. Keturunan ini dikatakan 13 – 15 keturunan sebelum bertemu tali merah dengan raja segla Hindi & Sindi Raja Sulan. Andainya purata setiap raja ini memerintah 20 tahun, maka anggaran hatun pemerintahan Raja Sulan adalah dlm tempoh 300 tahun, circa 300bc – 200bc. Jadi adakah Raja Sulan nie merujuk kepada Bindusara Maurya, Raja Managna yg mewarisi empayar bapanya, Chandragupta?? & Raja Hiran merujuk kepada Susima Maurya??? Raja Fandin jd raja di belah dekat Turkistan..hmm Turkistan waktu tu adalah dibawah pengaruh Alexander The Great, tapi sememangnya waktu tu 2 kerajaan telah berbaik2?? Chandragupta dikatakan berjaya menawan Dinasti Nanda yang besar hingga ke sempadan Bactia. Dia juga waktu kecilnya dikatakan dilatih oleh gurunya & juga PMnya, seorg Brahmin di Taxila, Chanakya @ kautilya utara India tu. Mungkinkah lepas dia berjaya tawan kawasan zaman kanak2nya, maka dihantarnya anaknya utk jaga kawasan itu, yaitu raja Suran @ Asoka??? Lepas Sulan mati, empayar persekutuannya yang berpusat di Managna di serahkan kepada Asoka (@Asoka rebut dari Susima) ??
    Dikatakan juga dari keturunan Asoka nilah lahir Langkasuka...ntah la..

    p/s jgn cik seri kata saya anggap Raja Melayu keturunan Hindi @ India @ Indo-Aryan lak. Salalatus Salatin yg cakap, saya cuba berteori dengan timelinenya je hehehe

    Penduga Arus

    ReplyDelete
  43. kesimpulan saya :

    samada Raja Suran adalah -

    a. General Suren / keluarga Suren (180bc - 100ad) dari kerajaan Partia, Persian

    b. Asoka The Great, benua India/Bharat..pusat kerajaan Managna(273bc - 232bc)

    sebab :

    Kerajaan yg di warisi Raja Suran adalah lebih besar dari kerajaan ayahnya, malahan hampir semua negara berdekatan dibawahnya kecuali China.

    Apa pendapat Cik Seri??

    Penduga Arus

    ReplyDelete
  44. Quote : Anon Siam Mongol,
    Jawap : bila masa lak teman ngaku siam monggol. Kn dah cakap teman ambik mana teman rasa betul je. Teman org siam, tapi bukan monggol k. Definasi siam teman adalah merujuk kepada pribumi semua org Indo China.

    Quote : Sebab itu saya kata kami bekerja secara senyap.Buktinya kerajaan sudah lembut hati mahu wajibkan pelajaran sejarah.Pasai Dr. Mahathir itu yang anda baca dalam Utusan Meloya.Cerita belakang anda tak tau.Siapa yang lobi kementerian anda tak tahu.Jadi lu jangan kusut kepala,lu diam.
    Jawap : ek elehh, kalau betul pengaruh kuat sangat, apasal tak masuk sekali J/kuasa kajian teks sejarah baru. Duk biar geng2 kiasu & politik masuk sekali apahal?? Kenapa tak biar ahli sejarah jer duk bincang kandungan perlu dlm teks tu??
    Quote : Pergila ke Kemboja dan cari batu bersurat Han Chey,baca (kalau anda tahu bahasa Khmer purba,kalau tak tahu melopongla).Kat situ tertulis 'Mala Malayu iva Malayam raja'.Maksudnya Raja Mala dari Malayu.Semua dinasti Melayu ada -suffix 'Mala' di belakangnya,ada fehem?Bukan macam Siam Mongol.Cacamarba.Kejap gelaran Thai,campur pulak Arab,kejap timbul pulak nama Melayu.Contoh Phodiset Nerang?Apa benda tuh?Sultan Nai Long Luang Jaafar.Ini lagi haru.Ada Arab,Thai,Melayu.Ntah apa-apa ntah.Nama Mala dan Malayu terpahat pada batu bersurat,gelaran Siam Mongol ada ka?Kalau pemalas dan takde duit nak ke sana sekarang lu jangan kusut kepala,lu diam.
    Jawap : La, apa ada ngan han Chey. Batu tu cakap dia raja Mala org Malayu.. memang la betul. Dia sememangnya Mala, korang tu Jawa. Pandai2 je semua dinasti Melayu ada Suffix – Mala.. Sailendra takde pun..hal Nai teman tak ambik port, dia mungkin Siam, tapi tu Siam berkepentingan coz nak kuasa. Teman siam biasa je. Btw, dh 2 kali ke Cambodia.
    Quote : der,Siam bukan gelaran pasal datang agama Buddha.Lu tak baca ka idola lu Anai-anai bubuh nama SIAM ISLAM?Maknanya orang Siam beragama Islam.Kalau ikut terminologi kepala otak lu,semua SIAM ADALAH KAPIAQ,termasuk lu.Nak wa ajar ke der?Orang Melayu bila datang Islam takde jadi makhluk lain.Melayu juga.Melayu datang 5ad?SALAH.Orang Melayu dah duduk di sini sejak zaman-berzaman.Kaum lu yang baru timbul hasil semenda semendi Tai,Mon dan Malayu JADILAH SIAM SAM-SAM.
    Jawap : Choi, kan ke terang lagi bersuluh, nama Siam tiba2 glamour bila munculnya Ayutya & Dvaravati yang mendokong Buddha.. memanglah ada Siam Islam, tapi cam Seri ckp sy setuju, yang sekitar Ligor dan kebawah je Islam, tu pun bukan semua. Melayu memang duduk sini dah lama. Tapi sebelum tu korang tak dikenali sebagai Melayu, tapi Jawa. Selepas raja2 kamu kahwin dengan kerabat raja kami, Mala barulah raja2 kamu ngaku dia pun Mala, dan semua rakyatnya Melayu!!!
    Quote : Apa yang lu merapu ni?Yang panggil Mala dan Malayu ialah kaum-kaum Asia Tenggara seperti Mon,Khmer,Tai dan Pyu.Yang panggil Jawaka dan lain-lain adalah orang luar.Macam Belanda.Orang Eropah tak kenal siapa Belanda.Holland baru depa kenal.Kita kat sini saja yang panggil Belanda.Ini pun wa nak ajar ke?

    ReplyDelete
  45. Siapa panggil 'orang asli'?Lawak la lu ni.Takde dokumen atau baru bersurat yang tulih perkataan 'orang asli'.Yang ada ialah 'Malayu'.Faham?
    Jawap : ape lah, org Parsi, India & China pun panggil Mala gak. Yang panggil Jawa tu bila..Eropah bila sampai sini..dia panggil Jawa tu pun sebab berdasarkan catatan dari kerajaan Arab, Khalifah2 semua. Mala kami nie asalnya memang dari geng2 Avestan, ini diakui Ralph Olssen dlm buku dia hasil kajian pada Rig Veda etc. Org asli memang la takda tulis, tapi jangan betul bendul sangat, bangsa ganas na, tak leh diajar semua tu takkan la merujuk pada Mala lak. Mestilah aboriginies.
    Quote : Apa yang merepek nun jauh dinasti Maurya Mangga tu?Apa merepek sampai Asoka 'pemutihan Buddha' tuh?Kilang besi tuh bukan dinasti Maurya yang buat.Baik depa buat kat India,lepas buat terus hantar kat raja Maurya.Logik ka buat kilang besi kat Kedah,lepas tu anta kat India balik,bukan kerja bodo namanya.Huhuhu.
    Jawap : la ape lak, kan ke keturunan raja2 south asia nie campuran tempatan & Indo-Aryan. Even Langkasuka pun dlm akui dlm HMM. Takkan la tiba2 Iskandar Zulkarnain sampai ke Suvarnabumi & Indo China, pastu kawin ngan org tempatan pastu tinggalkan kawasan ni gitu je. Mestilah bukan dia yang sampai sini, tapi keturunan dia yang sampai sini. Besi kat Kedah memang la digali dan di proses di sini. Tapi di jual balik ke kuasa ekonomi masa tu. Takkan la buat banyak2 pastu jual di tempat sendiri hanya utk org tempatan??? Bila nak majunya..ni ancient export import la. Kenapa?? Sebab hubungan langkasuka ngan kerajaan di benua india masa tu baik..malahan ada bau bacang!!

    Quote : Kaum lu memang asal naga,gergasi,puak harimau,monyet dan kera.Sebab tu banyak merapu.Bangsa kami asal dari Nabi Adam a.s.Faham?.. Lu banyak tulis agungkan India tamadunkan lu.Cikai sangatla kaum lu.Ye la kaum gergasi,monyet tak bertamadun.Apa benda 'kerabat India' di Jawa tuh?Perjelas sikit siapa mereka.Cakap macam mabuk todi la... Lu banyak tulis agungkan India tamadunkan lu.Cikai sangatla kaum lu.Ye la kaum gergasi,monyet tak bertamadun.Apa benda 'kerabat India' di Jawa tuh?Perjelas sikit siapa mereka.Cakap macam mabuk todi la..
    Jawap : ai aritu cakap hanya akan kritik dengan fakta & bukan Individu..nie dah cam rasist nie!! Jilat ludah sendiri ke seri??... semua org pun dr nabi adam. Nie ker kualiti pakar sejarah berhujah..haha tak saje semua org nampak keperibadian tinggi Naga King’s Daugter ni hehe. Jangan ingat India di Jawa tu teman rujuk hanya kerana agama dan nama mkerabat bunyi India..cerita banyak tak guna gak org berperibadian tinggi camni. Bacalah salalatus salatin & buku veda avestan semua tu.. kan ke kerabat kita datang ke sini dlm 2 vawe. Mula2 bangsa Indo-Aryan thru jalan darat sebelum 600bc. Pastu zaman ikut laut lak start 500bc kebawah. Di org datang bukan nak menakluk, jalan Chola jer yang datang nak takluk tu. Diorg datang sebab nak sebar agama Brahman.. ke bangsa Seri ni datang dari arah timur..dari America latin???
    Quote : Apa benda Tan dynasty tuh?Serupa Tan Cheng Lok ka?Tang Dynasty ada la,tapi bukan 200bc.Itu 600ad sampai 900ad.Lu kelentong budak tadika bolehla.Itu la taksub sangat dengan tok guru lu si Megat Tarmizi tu.Nak kelentong tak tau,tapi sombong.Ini la orang panggil bodo sombong..Sekali lagi,apa benda

    ReplyDelete
  46. tu Dinasti Tan?Sejarah China mana ada nama dinasti tu?Main sebat saja macam tok guru dia.Lepas tuh jadi gila dakwa Funan,Chenla,Sriwijaya kaum monyet dia yang bina.Lepas tuh tuntut takhta Malaysia dan Australia (dan lain-lain).Waras ke tak waras lu ni?
    Quote : bila masa pulak teman cakap nak tuntut Malaysia & Australia ni. Tu Megat Tarmizi punya hal la. Dia berkepetingan. Saya cakap apa yang saya rasa betul berkenaan org kami, Siam. Kan dah cakap, Mala panggilan lama kami. Bila agama Budhha kuat di Indo China, kami dikenali dengan Siam hasil kehebatan pribumi Indo Cina org Cham, tapi dlm masa sama org Tai datang gak, nak buat camne. Dah bercampur..org Jawa (kamu semua) tak suka campur. So kome semua dikriminasikan kami, cakap kamulah pewaris Mala sebenar..last2 Mala @ Melayu lekat kat kome. Kami semua dipanggil Siam lak. Yang bab Tan tu memang silap teman. Sebenarnya Dinasti Tang..bukannya tulis pakai buku pun..tulis ikut mana ingat je bai. Lain la cik seri, dah la cerdik, genius, pandai, nama2, tarikh2 sejarah ingat dlm kepala jer. Tutur katanya manis & kemelayuan..hihi

    Quote : Apa benda Thai+Jawa=Khmer?Bingung ka apa lu ni?Belajar sejarah tak?Main sebat tak pandang kiri kanan.Kalau macam tu apa kata Gergasi+Naga+Kera=kaum lu.Amacam?
    Jawap : ish ish, main jawab je. Mana ilmiahnya wahai org berilmu weiii. Kurang2 bagila tau thru prasasti ker, buku ker yang menafikan khmer adalah hasil campuran org Tai (trmasuk dai viet) dengan org kerabat dari Srivivaya (org Java)..

    quote : Mongol start abad ke-10?SALAH.Mongol mula membina empayar dan berpengaruh abad ke-11.Masa abad ke 10,mereka masih kaum nomad lagi.Ligor jadi negeri bawahan Ayutthaya,bukan pemilik bersama.Orang Siam zaman Ayutthaya kelas bawahan.Yang atas sikit ialah Melayu Ligor,Setul dan lain-lain.Banyak di antara mereka ada gelaran Phraya.Orang Siam jadi hamba dan kuli sahaja.Mereka tiada kuasa apa-apa.Bahasa Siam tak siapa amik peduli,tetapi bahasa Melayu jadi bahasa lingua franca hatta raja-raja Ayutthaya mahu berurusan dengan Belanda,Inggeris dan Portugis,sebab itu bahasa Melayu jadi bahasa pemersatu Nusantara hingga ke hari ini BUKAN BAHASA SIAM LU... Tampilkan satu batu bersurat dalam bahasa Siam Kedah (kalau takde,Sanskrit atau Old Malay pun jadila) dan tulis jelas raja Siam Mongol ada buat sesuatu aktiviti,nak tunjuk kekuasaan Siam Mongol lu.ADA BERAN?Wa cabar lu.
    Jawab : memang silap sy..bukan rujuk buku pun, pakai ingat je..monggol memang abad 11. Yang bab Ligor saya tak setuju..sebab kerabat raja Ligor bukan semua stay ngan agama Buddha..ada yang Islam. Ayuthya Tay tak mampu nak kalahkan Ligor sepenuhnya..jadi dia ambik Ligor jadi Vassal kingdom dia utk jaga kerajaan2 selatan. Kalau betul kami bawah Tay, apasal tak dia sendiri yang kontrol Pahang, Kedah, Kelantan etc??? Ini lah kata, Ligor bukan bawah Ayutya..tapi Ligor ada kuasa autonomi sendiri. Masa Ayuthya start serang patani & negeri Islam tu la start kerabat Ligor berpecah.
    Bahasa Melayu kan asal dari bahasa avestan yang dibawa Indo-Aryan 1st vawe ke Indo-China. Bahasa melayu memang la bahasa Mala asal. Korang masa raja korang berkahwin dan ambik pengaruh Mala, korang ambik sekali bahasa kami. Pastu bila korang dah murtadkan kami dari bangsa Mala, korang anggap bahasa melayu korang jer yang punya. Try pegi Kemboja skrg..ada tak lagi penutur bahasa Melayu...ada lah.. kami lak berbahasa tai & siam bukan sebab nak sangat, tapi kuasa ekonomi masa tu

    ReplyDelete
  47. korang dan pegang, jadi bahasa yg korang gunalah yang naik.. sekali lagi diingat, anai2 & megat tarmizi, cadbury etc bukan guru kami..mereka org berkepentingan. Jangan ingat semua siam sokong dia. Bila masa lak teman cakap nak memartabatkan bahasa siam. Teman Cuma cakap Mala asalnya adalah dari kawasan Indo-China..bukan semenanjung dan kepulauan. Nak dijadikan cerita, kat indo china ni sekarang, semua org kenal kami bukan sebagai mala @ melayu lagi..tapi siam.. jadi Mala nie adalah asal dari siam le.

    quote : Terimalah kenyataan yang pahit ni.Satu habuk pun manuskrip atau batu bersurat takdak sebagai bukti kekuasaan orang Siam lu.Tapi kami bangsa Melayu ada beribu batu bersurat dan manuskrip menceritakan raja-raja dan empayar kami.Google je Prasasti Ligor.Baca bagaimana Sriwijaya naik dan kemudian jajah orang Siam Ligor.Dah tertulis qadak dan qadar macam tuh nak buat macam mana.Nak muhong macam mana lagi?Pelik...pelik...
    Jawab : semua prasasti yang berada di Indo China adalah jawapannya, takda prasasti di Indo china yang cakap kerabat mereka dari Java @ sumatera etc kecuali start dr kerajaan Khmer. Dan prasasti di srivijaya semua ada mengisahkan keturunan samada dari Indo China @ India..

    Kesimpulannya, sifat akademik cik seri tak berapa nampak sangat. Yang nampak sifat wasatiah cik seri jer. Sebagai org terpelajar kan bagus kalau jawab dengan cara beri Ilmu dan rujukan. Bukan pakai sanggah jer.. yang tu saya boleh buat.. sebenarnya kalau nak lebih jelas, baik saya baca Ibnu Rusydi & Al Semantini lagi jelas dia punya penceritaan cari cik seri.. cik seri emosi sangat la..hehehe..jangan buat perangai andartu cik seri, nanti takde yang nak tau.. sorry semua k.

    SIAM TULEN

    ReplyDelete
  48. Dahsyatnya kau ni Penduga Arus? Dah lar tau berbahasa Melayu Kuno, pastu kajian sejarah kau juga amat mengagumkan!

    Apa kata kau buka blog kau sendiri bercerita ceriti tentang sejarah bangsa Melayu ke, bahasa Melayu moden dan kuno ke atau mungkin jika kau mampu, tafsiran setiap hikayat Melayu beserta fakta sejarah!

    Boleh aku belajar dari kau sekali selain daripda Seri?

    Ini sekadar permohonan dari saudara sebangsamu... DiRaja...

    M_M

    ReplyDelete
  49. Teori Keturunan Kerabat Melayu diatas saya rujuk berdasarkan teori Din June 15, 2011 1:50 AM (ISKANDAR ZULKARNAIN BUKAN ALEXANDER THE GREAT, TAPI CYRUS THE GREAT) yang saya kira bertepatan dengan salalatus salatin terutama bab kahwin ngan anak raja Kida Hindi disepurnakan dengan agama Abraham..

    peh..buka blog sendiri. ala biarlah yang pakar buat blog. kita anak2 nie ambik hint dan try cantumkan puzzle sudah..

    Kaedah Srikandi semua kita boleh guna. ambik rujukan dari pelbagai sumber termasuk semua semua kerajaan yang terkenal dalam time line yang sama. pastu try cantumkan..kalau betul ok la.

    ni ada satu, dah abis cari tak jumpa. ni adalah copy paste dari satu blog mana tah tak ingat berkenaan bangsa melayu super-kuno..mana rujukan dia dapat ntah coz kawan tak jumpa, suku je yg kawan jumpa puzzlenya .. sape boleh tolong crack, kongsi la ekkk..

    " Bagi kita rumpun Melayu pada zaman primulanya puloh ribu tahun dahulu telah menamakan pemimpin mereka dengan gelaran SRIMARA,contohnya srikandi perkasa pemerintah BENUA MU [Benua Mulayu] ialah Srimara Chewan Ezzah memerintah persisir Laut Mulayu dan Srimara Jenagor Pitwan Kencana memerintah dataran tinggi Mahamiru 16 ribu tahun dahulu.dan Panggilan Srimara terakhir ialah kepada srikandi terulong pemerintah Negara Kuangwan di era akhir Nabi Suliman memerintah alam maya bernama SRIMARA MEK MATAHARI.
    dan selepas Puteri bongsu Srimara yang bernama Putri Siah berkahwin dengan ISKANDAR ZALKARNAIN dalam keturunan baginda yang memerintah di panggil SULTAN. Contohnya SULTAN ILHAM putra sulong Iskandar Zakarnain di alam Melayu,seterusnya SULTAN WIRA SARGUNA keturunan ke lima Iskandar Zalkarnain yang membuka negeri SAUBHANA BHUMI, begitu jua panggilan SULTAN MAHMOOD dan SULTAN AHMAD yang terakhir memerintah Saubhana Bhumi.
    Seterusnya di panggil pula RAJA kepada pemerintah selepas ini contohnya RAJA TUAN DALAM pemerintah Negeri SUKA BHUMI yang di musnahkan oleh laskar FUNAN dari utara Laut Mulayu. selepas itu puteranya yang bernama RAJA SURAM pun berhijrah ke Sungai Melayu [Palembang] buka negeri baru pertama di Pulau Andalas
    Apa yang saya tulis diatas adalah untuk membuka minda umat Melayu tentang pengorbanan harta nyawa serta kerabat yang tidak ada tolok bandingnya dalam sejarah tamadun rumpun Melayu Nusantara. keturunan Raja-raja inilah yang menjaga mengawal dan mempertahankan bumi Melayu ini ini dari dirampas musnah oleh bangsa asing!lantaran inilah Melayu pantang menderhaka!. Kita tidak seharusnya terikut-ikut dengan gendang politik asing yang ingin purakpurandakan kita agar musnah di telan bumi pusaka moyang Melayu ini! "

    Penduga Arus

    ReplyDelete
  50. Lambat nampak nak balas?Goyang ka?Owh semak buku-buku...ok...ok..


    :D


    Nasib la.Sebab anda tak bubuh nama.Jadi saya bubuhkan nama sebab masuk rumah saya tak ada nama.Mana boleh ambik rasa betul jer.Mereka tu keturunan raja Siam dan anda rakyat pacal yang hina kepada mereka.Anda kan orang Siam?Kena lah taat pada raja Siam anda.

    Definisi Siam ialah semua pribumi Asia Tenggara?Kalau tanya pada orang Mon dan Khmer adakah anda orang Siam?Mati-mati diorang nafi.Malah macam-macam penghinaan diberikan pada orang Siam ni.Semua bangsa Asia Tenggara tahu bahawa Siam ni wujud hasil semenda semendi orang Tai,Malayu,Mon dan Khmer.Sebab itu bahasanya Tai campur-campur istilah Mon dan Malayu.Ini hakikatnya.Janganlah nangis ye.Terima ajerlah.Yang penting kita semua dari tanah.

    quote:
    " ek elehh, kalau betul pengaruh kuat sangat, apasal tak masuk sekali J/kuasa kajian teks sejarah baru. Duk biar geng2 kiasu & politik masuk sekali apahal?? Kenapa tak biar ahli sejarah jer duk bincang kandungan perlu dlm teks tu??"

    jawab:Tahulah kami nak buat macam mana.Tak payahlah anda nak ajar kami.Lu jangan kusut kepala,lu diam.

    Quote:
    "La, apa ada ngan han Chey. Batu tu cakap dia raja Mala org Malayu.. memang la betul. Dia sememangnya Mala, korang tu Jawa. Pandai2 je semua dinasti Melayu ada Suffix – Mala.. Sailendra takde pun..hal Nai teman tak ambik port, dia mungkin Siam, tapi tu Siam berkepentingan coz nak kuasa. Teman siam biasa je. Btw, dh 2 kali ke Cambodia"

    Jawab:Yang menariknya teori Mala ni saya yang pelopor,wah bila dengar betapa hebatnya bangsa Mala ni,si Siam Samsam ni mengaku pulak dari bangsa Mala.Tak malu.Hello,lihat perkataan pun dah tahu.Mala dan Malayu yang logik ke atau Mala dan Siam?Mala dan Siam nampak jauh bagai langit dan bumi.Ni pun nak wa ajar ke kawan?

    :DD

    Orang Jawa itu lain cerita.Saya cerita bangsa Melayu,apahal campur-campur ni?Tahu tak beza antara Melayu,Jawa dan Samsam?Pergi sekolah dulu belajar apa beza antara sukukaum tu.Dah dua kali ke Cambodia tapi masih buta sejarah.Sailendra dinasti Melayu kat Jawa.Saya cerita dinasti Melayu Indochina.Fehem?

    Mengaku pun kebenaran prasasti Hanchey tu.Anda dah ngaku ada 'raja Mala orang Melayu'.Nampak?Bukannya raja Mala orang Siam.Lagi mau cerita ka?

    Ha..dulu cakap lain sekarang cakap lain...huhuhu...anda yang tulis "masa tu kelompok kami dipanggil Mala, lepas datang pengaruh Buddha terus dipanggil Siam"
    Pastu ngaku "memanglah ada Siam Islam..." Lawak...lawak...kena jerat sendiri.

    Nak tahu bila Siam popular?Bila datang imigran Tai beramai-ramai ke Indocina dan bersemenda semendi dengan orang Mon,Khmer dan Malayu baru timbul keturunan Siam...begitulah adanya...

    Apa kes pula dulu orang Melayu disebut Jawa?Ada bukti?Prasasti Hanchey tu sebut jelas 'MALAYU' faham tak?Bukan Siam lu.Baca elok-elok MALAYU.
    Maknanya Malayu dah wujud sebelum Siam lu.Bangsa kami dah wujud berserta gelaran Mala itu.Ada fehem?

    sambung...

    ReplyDelete
  51. Quote:ape lah, org Parsi, India & China pun panggil Mala gak. Yang panggil Jawa tu bila..Eropah bila sampai sini..dia panggil Jawa tu pun sebab berdasarkan catatan dari kerajaan Arab, Khalifah2 semua. Mala kami nie asalnya memang dari geng2 Avestan, ini diakui Ralph Olssen dlm buku dia hasil kajian pada Rig Veda etc. Org asli memang la takda tulis, tapi jangan betul bendul sangat, bangsa ganas na, tak leh diajar semua tu takkan la merujuk pada Mala lak. Mestilah aboriginies.

    Jawab:semua komen anda setakat cerita tanpa bukti.Mala dan Malayu satu entiti sebagaimana terbukti dalam prasasti Hanchey.Dan kami mengaku bangsa Malayu.Anda mengaku Siam Tulen serta merendah-rendahkan Malayu dan dengan ini tak berhak ke atas Mala dan Malayu.Sila main jauh-jauh dari mengaku Mala itu hak anda.Buktikan Siam anda dan Mala ada kaitan sama ada dalam mana-mana bukti bertulis.Bukti bhai...mana bukti?

    Dalam Hikayat Merong Mahawangsa pun tulis hikayat itu ditulis untuk menerangkan kisah raja-raja MALAYU.Bukan raja-raja Siam Tulen.Dah terang lagi bersuluh.Nak muhong apa lagi?

    quote:
    la ape lak, kan ke keturunan raja2 south asia nie campuran tempatan & Indo-Aryan. Even Langkasuka pun dlm akui dlm HMM. Takkan la tiba2 Iskandar Zulkarnain sampai ke Suvarnabumi & Indo China, pastu kawin ngan org tempatan pastu tinggalkan kawasan ni gitu je. Mestilah bukan dia yang sampai sini, tapi keturunan dia yang sampai sini. Besi kat Kedah memang la digali dan di proses di sini. Tapi di jual balik ke kuasa ekonomi masa tu. Takkan la buat banyak2 pastu jual di tempat sendiri hanya utk org tempatan??? Bila nak majunya..ni ancient export import la. Kenapa?? Sebab hubungan langkasuka ngan kerajaan di benua india masa tu baik..malahan ada bau bacang!!

    Jawab:Saya tulis apa pasal merepek tamadun Sungai Batu itu dinasti Maurya yang bikin,Asoka 'pemutihan Buddha' tu apa relevannya?Kalau suka sangat dengan India duduk India la.Sebab itu anda tak de asal-usul yang jelas.Kejap mengaku dari India,kejap Cina,kejap Monggol,kejap Mala.Pelik benar.Takde masalah nak eksport ke India besi-besi itu TETAPI CERITANYA DI SINI KILANG BESI ITU BUKAN MAURYA YANG BUAT.

    Lain kali fahamkan dulu jawapan orang.Orang cakap lain pi kona kot lain pulak.

    quote:ai aritu cakap hanya akan kritik dengan fakta & bukan Individu..nie dah cam rasist nie!! Jilat ludah sendiri ke seri??... semua org pun dr nabi adam. Nie ker kualiti pakar sejarah berhujah..haha tak saje semua org nampak keperibadian tinggi Naga King’s Daugter ni hehe. Jangan ingat India di Jawa tu teman rujuk hanya kerana agama dan nama mkerabat bunyi India..cerita banyak tak guna gak org berperibadian tinggi camni. Bacalah salalatus salatin & buku veda avestan semua tu.. kan ke kerabat kita datang ke sini dlm 2 vawe. Mula2 bangsa Indo-Aryan thru jalan darat sebelum 600bc. Pastu zaman ikut laut lak start 500bc kebawah. Di org datang bukan nak menakluk, jalan Chola jer yang datang nak takluk tu. Diorg datang sebab nak sebar agama Brahman.. ke bangsa Seri ni datang dari arah timur..dari America latin???

    jawab:Bukan kritik individu,masalahnya individu itu sendiri yang mengaku macam itu.Saya cuma sokonglah dari belakang.Dah memang keturunan Naga dan Gergasi,saya ulanglah balik.Lainlah anda kata kami keturunan wali-wali,maka kami kata keturunan perompak baru boleh marah kat saya.Fehem?

    Saya?Saya bangsa Melayu asal Asia Tenggara.Kenapa?Jeles ke?Bangsa anda dari India nun saya...ha itu kaum kerabat anda.Maknanya anda ini pendatanglah.Kena hormat sikit kami bangsa Malayu tau. ;D

    Dah tulis kerabat India di Jawa,nak fikir apa lagi.Lain la tulih 'kerabat Hindu' ok barulah boleh pertimbangkan.Apasal taknak cerita?Ceritalah!hai...takut ke?Dah tahu terkantoi kan?


    smbg...

    ReplyDelete
  52. Quote:bila masa pulak teman cakap nak tuntut Malaysia & Australia ni. Tu Megat Tarmizi punya hal la. Dia berkepetingan. Saya cakap apa yang saya rasa betul berkenaan org kami, Siam. Kan dah cakap, Mala panggilan lama kami. Bila agama Budhha kuat di Indo China, kami dikenali dengan Siam hasil kehebatan pribumi Indo Cina org Cham, tapi dlm masa sama org Tai datang gak, nak buat camne. Dah bercampur..org Jawa (kamu semua) tak suka campur. So kome semua dikriminasikan kami, cakap kamulah pewaris Mala sebenar..last2 Mala @ Melayu lekat kat kome. Kami semua dipanggil Siam lak. Yang bab Tan tu memang silap teman. Sebenarnya Dinasti Tang..bukannya tulis pakai buku pun..tulis ikut mana ingat je bai. Lain la cik seri, dah la cerdik, genius, pandai, nama2, tarikh2 sejarah ingat dlm kepala jer. Tutur katanya manis & kemelayuan..hihi

    jawab:Sudah terbukti...owh...cerita berdegar-degar rupanya tulis ikut mana yang ingatlah..macam geng Nai lah ikut mana yang ingat ikut wasiat.Sebab itu cerita sejarah anda berterabur.Dinasti Tang tapi kata 200bc.Kalau anda maksudkan dinasti Tang,ia bukan era 200bc.SALAH JUGA.Maknanya anda ini suka mereka-reka cerita tanpa sumber sahih.Kona tang sini pun salah,kona tang sana pun salah.

    Hello,orang Cham bukan beragama Buddha tapi HINDU.Huhuhu...salah lagi.

    Memang kami pewaris Mala,bukan kamu.So,what?

    smbung...

    ReplyDelete
  53. quote:ish ish, main jawab je. Mana ilmiahnya wahai org berilmu weiii. Kurang2 bagila tau thru prasasti ker, buku ker yang menafikan khmer adalah hasil campuran org Tai (trmasuk dai viet) dengan org kerabat dari Srivivaya (org Java)..


    Jawab:Khmer hasil campuran Tai,Dai Viet dan Srivijaya?Lawak...lawak...sebelum anda diketawakan oleh seluruh orang di dunia,baik saya ketawakan kamu.Tak payah prasasti kawan,pergi tanya orang Khmer sendiri adakah mereka berasal dari Tai?Kalau tak dibelasah,kurang-kurang kena maki.Dah la buta sejarah,buta geografi pulak.

    Srivivaya tu menatang apa?Lawak...lawak...

    quote:memang silap sy..bukan rujuk buku pun, pakai ingat je..monggol memang abad 11. Yang bab Ligor saya tak setuju..sebab kerabat raja Ligor bukan semua stay ngan agama Buddha..ada yang Islam...

    jawab:Memang lu silap.MAIN INGAT?Berani lu cabar gua main-main ingat jer?Para pembaca,saksikanlah pengakuan Siam Mongol ini,dia cerita sejarah main ikut kepala hotak sendiri.Masalahnya dia ni angkuh tak ingat dunia.Ligor memang bawah Tai.Sebab selalu kena suruh pi serang saudara sendiri.Masa tu moyang lu masih Buddha sembah patung makan sup bewak.Fehem?

    Bahasa Melayu asal Avestan?Apa ke hal nye penyakit buta sejarah lu ni?Bahasa Melayu kelompok Austronesia,Avestan kelompok Indo-Aryan/Indo-European.Nama keluarga pun lain.Kalau pi kata bahasa Inggeris asalnya Avestan baru boleh pertimbang lagi.

    Quote:

    "...Nak dijadikan cerita, kat indo china ni sekarang, semua org kenal kami bukan sebagai mala @ melayu lagi..tapi siam.. jadi Mala nie adalah asal dari siam le..."

    jawab:Dah ngaku Mala @ Malayu pulak...dia kata dulu kaum dia Mala @ Melayu tapi sekarang orang kenal sebagai Siam,maknanya asal Siam dari Mala @ Melayu la...bukan Mala asal Siam.nak wa ajar ke?Mantik lu sendiri yang jerat lu.Apa ke jadah lu ni?Lawak..,lawakk.

    quote:Kesimpulannya, sifat akademik cik seri tak berapa nampak sangat. Yang nampak sifat wasatiah cik seri jer. Sebagai org terpelajar kan bagus kalau jawab dengan cara beri Ilmu dan rujukan. Bukan pakai sanggah jer.. yang tu saya boleh buat.. sebenarnya kalau nak lebih jelas, baik saya baca Ibnu Rusydi & Al Semantini lagi jelas dia punya penceritaan cari cik seri.. cik seri emosi sangat la..hehehe..jangan buat perangai andartu cik seri, nanti takde yang nak tau.. sorry semua k.

    jawab:tengok dia kata saya buat perangai andartu.Kan saya dah kata,golongan Samsam ni kalau tak maki dan mencarut tak sah,mesti nak tinggal taik punya.Saya dah beri bukti prasasti dan rujukan.Rekod Kemboja,China dan India dalam semua siri ATBM.Masalahnya dia ni tak mau terima hakikat.Ibnu Rusydi dan Semantani buat artikel sama konsep dengan saya.Menceritakan realiti bangsa Melayu.Kalau mereka dah jelas,tak payahlah nak bertekak dengan saya di sini...terimalah hakikat yang pahit ni...fehem?


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  54. nice!!

    Penduga Arus

    ReplyDelete
  55. nasib la ko siamese..kena tabur ngn srikndi..time tk kena..org tngh period ko kacau..

    kusut yg sedia ada tmbh ngn kena jwb komen "siamese mengaku tulen" yg hujah guna kepala angin lps minum samsu..kah..kah..

    ReplyDelete
  56. Saya sebenarnya tidak 'downgrade' orang Siam atau Samsam.Saya hanya balas balik penghinaan yang dibuat oleh segelintir mereka yang tak memahami orang Melayu dan sejarahnya.Saya membela sejarah Melayu.Saya pantang bila orang yang tak faham ini berlagak seolah-olah faham dan hentam sejarah Melayu sesukahati.Nah,sekarang terima kenyataan yang sebenarnya.Saya sebenar malas nak lawan sebab saya tahu hakikat sejarah Melayu yang besar dan konkrit dari segi bukti.Tapi nak buat macam mana.Dah nak kena jugak.

    ReplyDelete
  57. siam perut ijau makan sup bewak ahaha

    ReplyDelete
  58. Muhammad TaqiuddinJune 20, 2011 at 12:43 PM

    tidak ada kelebihan bangsa arab atau ajam melainkan dengan taqwa. janganlah sonmbong walaupun kita mengetahui kebenaran. kita sangka kita ini melayu tapi kita ini sebenarnya pendatang. sungguh allah mengetahui apa yang kamu tidak ketahui. sultan melayu melaka sekarang adalah rakyat biasa yang bercucuk tanam bagi memberi makan manusia.

    ReplyDelete
  59. serikandi yang terulung...
    sangat teruja aku membaca nukilan juga hujah sekalian ini..
    pastinya dikau ini seorang yang genius lagi rupawan..
    upaya mu untuk menjadi induk baka yang domain..
    cantiknya jika dapat memilikimu dirimu..

    putera senja..'mega darah'

    ReplyDelete
  60. Kepada putera senja... Mega Darah dan sekalian pemuja-pemuji...

    Bukan sebarang orang boleh mempunyainya...

    Menginginkan zat secantik sebijak Seri ini, jika masih belum dimiliki, pemiliknya bakal membayar harga yang tinggi...

    Harga yang seimbang dengan ujian, dugaan, cabaran dan nikmat sehidup semati bersamanya...

    M_M

    ReplyDelete
  61. DiRaja M_M...adalah bagi yang menjadi teman hidup nya adalah bukan seseorang yang akan memiliki nya, Allah Ta'ala jua lah yang berhak keatas diri nya di muka bumi ini. Hanya bersifat bagi yang akan menjadi teman nya di dalam kehidupan duniawi ini dengan sifat amanah, amanah dari tuhan nya, amanah dari kedua ibu dan bapa nya(semoga dirahmati akan roh ibu nya), amanah akan tuan empunya diri. Dan yang nyata nya, adalah bukan beliau untuk di miliki, tetapi adalah untuk di kasihi, di sayangi, di cintai, dan di hargai selagi nyawa di kandung badan dan selagi ada nya ruang dan masa. Dan sebaik-baik buat diri nya, adalah bukan lah semata-mata untuk duniawi, tetapi juga untuk kehidupan yang abadi jua lah sebaik-baik nya. LillahiTa'ala. Wallah'Hu'Alam'Bissawab.

    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  62. If to answered how beautiful her lovely being, I think these song would project her tough personality. Only the song and lyrics, though. Not the video clip, because the dress doesn't suit her. But the wings is possible if to project her being and of what she had done for her race, and the attitude that shown on the video are relevant as well(some), like the small girl(as in how shes carries us all high in our spirits). But, the suggestion video after that got nothing to do with what I'm trying to projects here. This video is for you lovely angel,.. :)

    http://youtu.be/_ElORM9O-0U

    *maaflah semua sebab cakap english, sebab video ni pun in english.

    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  63. salam.

    Muhammad Taqiuddin, jikalau benar apa yang kamu katakan. Demi sesungguhnya kamu telah membuka rahsia apa yang dirahsiakan dengan alam yang dirahsiakan. Makanya, di lain masa yang di lain nya, jangan lah kamu bersikap terbuka akan apa yang telah menjadi rahsia. Itu bukan hak kamu. Kamu hanya akan mengelirukan yang lain nya. Hanya sekadar memperingkatkan kamu. Demi sesungguhnya sekalian manusia itu lah pendatang di bumi Allah ini, tapi dengan bersebab, kerana untuk memuji Nya dan menyembah Nya, sama seperti makhlukNya yang lain, kerana yang demikian itu lah dijadikan manusia itu bersifat sebagai khalifah di muka bumi ini yang di beri akal fikiran untuk mentadbir bumi ini. Dan Melayu itu lah membenarkan akan apa yang telah ditugaskan keatas umat manusia dari Sisi Tuhan nya, Tuhan Yang Maha Esa. LillahiTa'ala. Wassalam

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum Cik Seri Srikandi,

    Rasanya tidak perlu lah saudari 'post' kan kenyataan saya sebelum yang ini, yakni 'post' pada hari semalam. Telah terasa di hati ini seolah-olah daku telah bersifat menunjuk-nunjuk. Walaubagaimanapun ianya sebenarnya buat saudari, dan buat tatapan umum. Tetapi adalah daku khuatir jikalau ianya akan mendatangkan fitnah. Maka, biar lah akan ia.

    Saudari, saya akan ke 'luar' buat seketika waktu, semoga saudari berada dalam keadaan baik-baik sentiasa dan dilindungi-Nya.
    Jaga diri elok-elok ye.

    Semoga sampai masa nanti, saudari sanggup untuk bersama-sama saya demi memperjuangkan apa yang patut dijuangkan. Yang demikian itu daku berserah kepada Tuhan Yang Maha Esa.

    Wassalam.


    adam abdullah

    ReplyDelete
  65. To ampuzzler,
    terima kasih kpd Allah yg kamu telah berpesan-pesan dan memperingatkan ku akan kebenaran dan perkara yg hak... Dan bahasaku sebelum ini dipersembahkan hanyalah mengikut darjat bahasa dan konteks awam.

    Ha3, aku terkesan sesuatu yg aneh... Adakah adam abdullah @ ampuzzler ialah pemegang amanah bg entiti yg bernamapena Seri?

    Suami? Tunang? Buah hati?

    Terpulang kpd Seri o ampuzzler utk mengesahkannya...

    M_M

    ReplyDelete
  66. Diraja,

    Mereka ni peminat saya macam awaklah..

    :DDD

    cuma mereka ni hardcore sikit,awak tu yang segan-segan kucing kat saya

    Saya bergurau jer.Ape pun I love you all!


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  67. To Seri,

    Segan2 kucing? Kucing Siam ke Kucing Sarawak? Ha3! Baca ya:

    Dua tiga kucing berlari,
    Mana nak sama si kucing belang,
    Dua tiga datang mencari,
    Merebut menyunting Seri seorang.

    Manakan sama si kucing belang,
    Pandai berlari pandai pula menyorok,
    Siapalah hamba ingin menyunting seseorang,
    Bagaikan menunggu kucing bertanduk.

    M_M

    ReplyDelete
  68. To Cik Seri dan DiRaja,

    Hahaa, anda membuat saya tersenyum dan gelak ketawa. Mungkin bukan lah diri ku untuk diri nya, dan mungkin juga iya, itu hanya Allah jua Yang Menentukannya. :) Jangan pula di fitnah akan kami, kerana hanya kerana Allah daku bersifat.

    Apa-apa pun daku berasa bertuah dapat bertemu dengan kalian ini, terutama Cik Seri Srikandi kita ni, dan tak lupa juga kamu DiRaja. Nampaknya mungkin ada hikmah nya, semoga kita berbaik-baik dan mungkin boleh bersahabat kerana Allah.

    Hari yang memenatkan bagi ku. Sampai disini dahulu.

    Wassalam.

    *I'm hardcore? yeap, I am. Band dulu pun a hardcore band.. 'Enslaved Chaos' namanya. Before that, punk rock. Sure kamu semua pening dengan daku skarang. :) Perjalanan itu, memang lah bukan dalam jangkaan kita selaku hambanya sehingga jalan yang satu itu tiba, dan akan kebenaran itu sampai dan terus menerus akan diperlihatkan jikalau niatnya betul dan haruslah berserah diri itu menjadi sandaran.


    DiRaja, mungkin nanti kita akan ketemu jikalau saudara dari orang-orang yang benar dalam perjuangan. :)


    Saudari, Jaga diri saudari baik-baik ye.

    Care about you,
    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  69. saya sudah reply emel bawah tajuk "tiadalah sampai hatiku"


    ~CikSeri

    ReplyDelete
  70. Doakan aku yg baik-baik... Kerna aku telah diduga... Dan telah gagal... Serta menjauh dari kebenaran... Walaupun jalannya jelas dihadapan mata... Akan tetapi hati tidak sanggup untuk bergadai sekali lagi... DemiNya...

    Sungguh... Aku benar-benar termasuk dalam golongan yg rugi bahkan menzalimi diri...

    Doakan aku wahai sekalian pendoa yg kabul doanya...

    M_M

    ReplyDelete
  71. Demi untuk benar kepada tuhan kena lah benar kepada diri terlebih dahulu.. yang demikian, adalah nafsu amarah itu lah yang perlu kamu kenal terlebih dahulu, setelah amarah itu dalam kawalan mu.. maka kenali lah akan nafsu-nafsu yang lain nya, kaji akan ia, apa sebenar nya ia, ianya sifat manusia, sifat manusia adalah nafsu itu bukan di dalam kawalannya, tetapi insan itu lah jawapan nya. Jkalau seseorang insan, adalah nafsu-nafsu berada dalam sudut yang paling dalam.. segala berkaitan dengan nya akan di jaga dan di pelihara. Orang tua2 berkata..'hendak mengata orang lain kena tengok diri sendiri dahulu'. Pabila yang demikian itu telah beroleh, maka nya akan wujud ketakutan kepada tuhan mu, maka ketakutan kepada tuhan mu lah yang patut dijadikan sandaran.. takut akan azab seksaanNya, takut akan kermukaanNya. Demi dunia yang ada sekarang telah direka oleh tangan2 manusia yang hanya ingin menyesatkan sekaliannya dari rahmat Allah, yang demikian itu terjadi jua dengan Izin-Nya. Maka, kenali lah akan nafsu-nafsu mu, agar kamu beroleh sesuatu yang lebih baik dari sisi tuhan mu.
    Adalah daku bukan lah seorang yang mempunyai kelebihan untuk mengajar sekaliannya, tetapi hanya lah daku mampu berkata-kata demi kebaikkan yang demikian itu hanya lah kerana Allah SWT dan juga Rasul-Nya Muhammad SAW. Semoga selamat lah semuanya, dan akan beroleh rahmat kebenaran dari sisi Tuhan Sekalian Alam. Perjuangkan bangsa mu, demi sesungguhnya bangsa Melayu itu ada tanggungjawabnya demi bangsanya, demi agamanya, dan agama Tauhid itu lah pegangan bangsa Melayu dari awal segala waktu bagi awal segala bangsa Melayu. Nasihati lah akan saudara sebangsa kita agar jangan lah sibuk dengan politik, kerana jikalau tiba waktu nya akan didoakan kehancuran kamu yang sentiasa ingin bersifat pemecahan dan mengunakan agama Allah demi menghalalkan tindakan yang memecahkan itu. Maka jikalau didoakan akan kehancuran itu, tiada lah mustahil akan tiba hukum Allah keatas mereka yang mengkianati bangsa dan hamba-hamba Allah yang dangkal pengetahuannya. Tiada kah kalian membaca akan kesah kaum yang dimatikan dengan suara pekakan yang besar, dan tiada kah kalian baca akan kaum yang dimatikan dengan ribut serta kilat halilintar? Jikalau tiada yang percaya akan apa yang daku katakan, makanya cuba lah akan kalian mencabar akan Kuasa Allah SWT yang mana telah diberi tanggungjawab itu kepada sekalian para wali-Nya yang dari bangsa Melayu dan jua bukan dari bangsa Melayu. Ketahuilah, Wali-wali Allah itu tiada lah mati sehingga tibanya hari kiamat. Yang demikian jua para-para Syuhada. Jikalau kamu rasa perjuangan kamu benar, tetapi apa yang Allah SWT sarankan kamu ketepikan, maka yang demikian itu akan beroleh orang-orang sebegini yang tiada lain bagi nya melainkan Azab Allah SWT. Jauhkan lah diri kalian dari orang-orang sebegini jikalau kalian berjumpa dengannya. Wallahu'alamBissawab. LillahiTa'ala.

    ReplyDelete
  72. Saudari Cik Seri Srikandi,

    Baik saudari.. Saya akan membaca dan membalas nya selepas Isyak, maaflah saya keletihan semalam untuk membaca dan seterusnya membalas emel saudari. Terima kasih ye yang dikasihi dan hormati.. :)

    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  73. Salam,
    sudah lama tidak menjenguk ke blog cik sri..keep up the good work..may Allah bless you alway

    ReplyDelete
  74. Oleh Mohd Shukri Hanapi:-

    MARAH salah satu daripada sifat mazmumah (tercela) yang dibenci Allah dan Rasul. Marah akan menimbulkan sifat keji lain, seperti dendam, dengki, sombong dan angkuh. Ja'far bin Muhammad berkata: "Marah itu kunci segala kesalahan (kekejian)."
    Justeru, Rasulullah menganjurkan umatnya jangan marah.
    Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa ada seorang lelaki berkata kepada Rasulullah: "Berpesan kepadaku!. Baginda berkata: Jangan marah. Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta supaya dipesan. Namun Baginda masih tetap berkata: Jangan marah!" (Riwayat al-Bukhari).
    Marah adalah salah satu sifat semula jadi manusia. Biasanya ia berpunca daripada tekanan perasaan, akibat dizalimi, dianiaya dan diperkecilkan. Marah adalah senjata kepada manusia. Ia boleh membawa kebaikan dan kebinasaan. Jelasnya sifat marah boleh menjadi penyakit yang merosakkan keamanan dan keharmonian hidup.
    Pada peringkat permulaan, sifat marah bukan penyakit, cuma luahan seseorang dalam bentuk tindakan dan tingkah laku. Ia adalah akibat daripada sesuatu sebab atau kesan yang kalau tidak berbuat demikian, kita berasa tidak selesa dan resah gelisah.
    Sifat marah sudah mula bertapak di hati, jika tidak dibendung lama kelamaan akan memakan diri sendiri. Ia juga akan membawa padah kepada orang yang kita sayangi dan hormati, serta membawa keburukan serta kemudaratan kepada sekeliling kita.
    Bagi membendung dan mengubati penyakit marah, Islam mengajarkan kepada kita satu ubat terbaik iaitu menahan diri tatkala marah dan sabar ketika hawa nafsu meluap-luap.
    Rasulullah bersabda bermaksud: "Sesungguhnya marah adalah secebis api yang dinyalakan dalam hati. Tidakkah engkau melihat kepada kedua-dua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang mengelembung? Maka apabila salah seorang daripada kamu berasakan sesuatu dari yang demikian, maka rapatkan diri kamu ke muka bumi (duduk menenangkan diri atau sujud kepada Allah)." (Riwayat al-Tirmizi)
    Sebenarnya, sifat marah itu dicetuskan oleh syaitan. Syaitan dijadikan daripada api oleh itu ingatlah bahawa api itu boleh dipadamkan dengan air. Apabila seseorang itu sedang marah, sebaiknya dia hendaklah segera berwuduk, kerana air yang disapukan di anggota wuduk bukan saja dapat menjauhkan diri daripada godaan dan hasutan syaitan, malah ia juga dapat menyejukkan muka dan anggota badan kita yang sedang panas akibat marah.
    Rasulullah bersabda bermaksud: "Apabila seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wuduk. Maka sesungguhnya marah itu daripada secebis api." (Riwayat Abu Daud).
    Nabi Muhammad SAW menasihatkan kepada orang yang sedang marah supaya mengambil wuduk. Di samping itu, perbanyakkan zikir kepada Allah dapat menghapus dan memadamkan api kemarahannya yang sedang meluap-luap.

    Sambungan..>

    ReplyDelete
  75. Islam mengajar umatnya mengambil berat hubungan murni antara suami dan isteri, anak dengan ibu bapa dan antara adik beradik. Ia adalah teras penting kehidupan sesebuah keluarga.
    Allah berfirman bermaksud: "Dan Tuhanmu (Allah) perintah, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaan, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘uh’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan mulia (yang bersopan-santun)." (Surah al-Israk ayat 23).
    Keluarga bahagia memang menjadi idaman kita. Namun, sepanjang hidup bersama ada ketikanya suami marah terhadap isteri dan anak dan begitulah sebaliknya. Kemarahan itu mungkin berkaitan dengan disiplin dalam rumah, tingkah laku anak, kewangan, makanan dan pelbagai perkara berkaitan hal ehwal rumah tangga.
    Tidak kurang juga sifat marah yang timbul sesama kita, lebih-lebih lagi jika tiada persefahaman dalam sesuatu perkara. Satu pihak mula marah dengan pihak lain dan seterusnya mula timbul tuduh menuduh dan berprasangka buruk sesama sendiri.
    Inilah yang sering timbul apabila sifat marah sudah mula menular di dalam jiwa. Marah boleh merosak dan mengakibatkan kemusnahan jika tidak dikawal dengan hati yang rasional dan fikiran tenang.
    Orang yang dapat menahan dirinya daripada dikuasai sifat marah akan mendapat ganjaran setimpal dengan usahanya. Rasulullah bersabda bermaksud: "Janganlah kamu marah dan bagi kamu balasan syurga." (Riwayat al-Bukhari)
    Dalam menangani sifat marah, kita sebagai umat Islam harus bertoleransi dan persefahaman antara sesama manusia. Hindarkan sebab atau punca yang boleh menyebabkan orang lain memarahi kita.

    Sambungan..>

    ReplyDelete
  76. Sekiranya kita yang dimarahi janganlah pula kita mengeruhkan keadaan. Kita juga harus memainkan peranan untuk memadamkan api kemarahan itu. Hadapilah orang yang sedang marah dengan tenang dan bantulah dirinya mencari punca kemarahannya.
    Bagi orang sering marah, renung dan hayatilah firman Allah bermaksud: "Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang yang menjauhi dosa besar serta perbuatan keji; dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya." (Surah al-Syura ayat 37).
    Marah adalah penyakit yang sepatutnya dihindari, tetapi marah juga amat perlu dalam keadaan tertentu. Seorang bapa wajib marah jika ahli keluarganya sengaja tidak mahu mengikut ajaran Islam. Jika mereka dalam tanggungannya sengaja melanggar perintah Allah, ketua keluarga wajib menegur dan memarahi.
    Rasulullah marah apabila hukum Allah dilanggar dan dipermainkan, tetapi harus ingat bahawa marah bukan marah yang mengikut hawa nafsu, melepaskan geram dan melayangkan kaki tangan sehingga memukul sebaliknya ia mestilah bertujuan mendidik untuk menunjukkan ketidaksenangan kita terhadap perbuatan maksiat itu. Inilah cara Islam mengarahkan sifat marah yang semula jadi pada diri manusia, supaya ia membawa kebaikan kepada manusia dan bukan membawa kebinasaan.
    Ingatlah marah adalah senjata. Ia boleh membawa manfaat dan ia juga boleh membawa mudarat. Orang pandai dan kuat, adalah orang yang dapat mengawal kemarahannya agar ia membawa manfaat, bukan mudarat.
    Rujukan :
    http://www.muslimdiary.com/

    (hanya sekadar berkongsi apa yang diemailkan kepada ku)

    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum CikSeri,

    Ada emel terbaru buat saudari daripada diri ini 'bila mana hati kerinduan'.

    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  78. Saya telah reply email "kill me,if I did it".

    Semoga baik-baik sentiasa hendakNya keatas saudari.


    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  79. hayyyy,,,apenihh koram??

    apakah berlaku pergelutan kuasa antara Diraja, empuzzler dan adam abdullah..utk merampas puteri mayang mengurai??

    wahai serikandi, pelleasee, be a pure serikandi like cik siti wan kembang and puteri gunOng ledang..

    ataupOn ratu2 pemerintah Langkasuka the Great Ancient Malay Kingdom ever of Malay Peninsula..

    Serikandi The Great

    keep researching serikandi. we dont love you. but your wOrk make us love yOu.
    so, keep working. not for Our lOve but for the truth which u seeks for.
    if u dont work, we dont lOve u anymOre, but the legend of u.

    ReplyDelete
  80. Ada email buat saudari CikSeri yang dikasihi, "err..ada lah sikit-sikit dan bersebab..".

    ;)

    Jaga diri baik-baik ye, I care about you.


    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  81. Ke hadapan kalian semua dan saudara ku DiRaja,..

    Maaflah, tidak lah daku hendak melakukan onar didalam ini, apatah lagi ingin membuka rahsia diri seseorang. Buat DiRaja, kamu ada keberanian mengaku akan keadaan diri.. semoga kamu akan berada didalam rahmatnya dan akan diampuni segala salah-silap mu yang telah lepas. Telah bersuara saudara Mala, Patani dan ..., makanya jangan lah disebabkan bersifatnya diri ku keatas diri CikSeri Srikandi kalian membenci beliau dan menjauhkan diri. Ianya tidak adil bagi Tuan Empunya diri, dan mungkin akan timbul fitnah atas apa yang kalian belum pasti. Apa yang ada didalam ini hanya lah cara kami berkomunikasi, tiada lah lebih dari itu. Dan tiada pula hendak menunjuk-nunjuk. Jangan lah ada perasaan yang sedemikian rupa terhadap diri kami. Harap maklum.

    Saudara ku DiRaja, di mana kamu ? Jangan lah menyepikan diri, kerana sifat Allah SWT itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Jangan disebabkan apa yang telah diluahkan saudara bersifat menyendiri. Sokong CikSeri kita ini, bukan kerana diri nya, tetapi kerana perjuangannya. Telah beliau nyatakan "I love you all" Jadi, tiada yang lebih tiada yang kurang. Cuma, Maafkanlah akan sifat ku keatas diri CikSeri Srikandi di dalam ini, ianya buat diri nya sahaja. Dan ada juga kata-kata ku buat kalian semua. Yang demikian hanyasanya kerana Allah Ta'ala.


    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  82. Semoga selamatlah semuanya, Insya'Allah.

    Assalamualaikum warahmatullahhiwabarakatuh semua saudara-saudara seislam ku.

    ReplyDelete
  83. Ada email buat saudari, "demi sesungguhnya".

    Semoga selamatlah semuanya hamba-hamba Allah. Tiada lagi akan daku mengganggu didalam ruangan ini atau dimana-mana jua supaya tiada yang akan memfitnah akan diri CikSeri.

    Assalamualaikum warahmatullahhiwabarakatuh kepada sekalian saudara-saudara seislam ku.

    _ampuzzler.

    ReplyDelete
  84. Cik Seri sy suka membaca di blog anda dansy suka cara anda berkata "BERANI KERANA BENAR"

    Apa kata anda cetakkan serbuah buku hasil dari penyelidikkan anda supaya generasi melayu yg muda maupun di luar sana tahu Asal Muasal Melayuku yang Tercinta yg di songsangkan agar dapat membetulkan sejarah yg di lakukan sejarah dulu yang mimlamsim itu.

    Saya tahu masalah wang mukin menjadi tersekatnya nuat baik awk dgn gang2 awk utk menerbitnya.Tapi sy rasa pasti ada funder di lyar sana tertarik akan cerita awk utk fund Hikayat Melayu yg terbiar ini.

    Menanti keluaran buku pertama cik seri jgn tak jadi taw (",)

    ReplyDelete
  85. We support Srikandi

    ReplyDelete
  86. Korang pernak masuk PARLIMEN?X pernah? Cuma tgok kat tv? Ok xpe. Pernah tgok Ahli Parlimen berhujah? Bagaimana depa berhujah itu? Umum mengetahui parlimen adalah tempat berbincang dlm membuat, meminda, atau apa sj berkaitan dasar dan undang2 sesebuah negara juga permasalahan rakyat. Dlm proses berbincang itu ada suatu kekebalan khas diberikan kpd ahli2nya iaitu kekebalan dari didakwa di mahkamah. Kenapa mesti ada benda nie? Sbb perkara yg dibincangkan itu adalah sgt besar bukan main-main. Kritik mengkritik tika berhujah tu STANDARD PARLIMEN. Anda membawa usul anda dan meminta persetujuan majoriti dari ahli-ahli dewan. Anda pastilah ditanya semula akan perihal usul anda itu. Di sinilah kemuncaknya (kalau senang peroleh majoriti xde kemuncak dah sbb dah tau) 'peperangan' lisan anda. Segala kritikan pedas, caci maki (baling kerusi, bertumbuk pun ada) secara umumnya adalah CIRI-CIRI @ STANDARD PARLIMEN. Ahli dewan yang tinggi sifat sopan santun, yg bertertib, yg lemah lembut peribadinya setelah dikritik dimaki hamun malah di saiko tahap gaban (atau dicipankan) pun boleh hilang sifat santunnya itu malah mgkn lbh teruk lg siap 'bertukar menjadi hijau hulk' dan muka pun dah mcm nak telan org semata-mata utk mempertahankan hujahnya. Siapa peduli kau punya usul? Kasi makilah apa tunggu lg..tiu nia ma..hahaha.. Cam best je kan? Inilah STANDARD PARLIMEN beb. Itu sebab wujud kekebalan. Hujah dibalas hujah. Bukan hujah dibalas "oiii cakap elok--elok x boleh ke?tolong hormat sikit boleh??sopanlah sikit.." Anda semua ,ini PARLIMENLAHHH. Sopan g simpan umah. Nampak? Sini blog bukan parlimen? Ok ok. Nak settle luar PARLIMEN? Silap2 apabila keranda (peluru/pistol) dibawa, barulah bercucuran air mata..Kawan-kawan semua, musuh ISLAM tiada istilah sopan sedikitpun..silalah buka mata buka minda..ISLAM DISEMBELIH DI SEGENAP PENJURU DUNIA...lihatlah yg terbaru....ISLAM ROHINGYA DISEMBELIH MACAM AYAM PASAR ...mana pergi hati perut (@teloq) hang pa semua wahai MELAYU yg mengaku ISLAM??? Masih sopan lg? Sampai bila nak sopan???

    ReplyDelete

 
Cik Seri Berceloteh - Blogger Templates, Wordpress Templates Free - by Templates para novo blogger HD TV Watch Entourage Online. Featured on Local Business Singapore